React چیست؛ کاربرد برنامه نویسی ری اکت کجاست؟

مقالات
یکشنبه 06 خرداد 1403
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
React چیست؛ کاربرد برنامه نویسی ری اکت کجاست؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه: react چیست؟

ری اکت یک ابزار پرکاربرد و مدرن در حوزه توسعه وب می‌باشد. توسعه‌دهندگان از ری اکت در ساخت و طراحی رابط کاربری استفاده می‌کنند. ری اکت یک کتابخانه قوی است که در ساخت بسیاری از وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معروف به کار گرفته شده است.
در این مقاله، کاربرد ری اکت را بررسی می‌کنیم و متوجه خواهیم شد که برنامه نویسی ری اکت چیست.

 

برنامه نویسی react چیست ؟

ری اکت یک کتابخانه open-source  برای javascript است که توسط فیسبوک برای ساخت رابط کاربری توسعه‌ داده شده‌است. ری اکت به طور خاص برای اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای که نیازمند آپدیت لحظه ای UI می‌باشد به کار میرود. بر خلاف فریم ورک های قدیمی تر جاوا اسکریپت امکان مدیریت بهتر و به روزرسانی رابط کاربری همزمان با تغییر داده‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید: انواع برنامه نویسی

 

کاربرد های برنامه نویسی با react:

 

1. ساختن رابط کاربری:

یکی از کاربرد های اصلی ری اکت، طراحی رابط کاربری پویا و تعاملی برای اپلیکیشن‌های وب است. ساختار ری اکت به توسعه‌دهندگان امکان طراحی UI های پیچیده با استفاده از مولفه‌های ساده و قابل استفاده مجدد را می‌دهد. ری اکت توانایی ساخت فرم‌های ساده تا داشبورد‌های پیچیده با استفاده از ابزا‌هایی که در اختیار توسعه‌دهندگان قرارمی‌دهد را دارد.

 

2. اپلیکیشن های تک صفحه ای(SPAs)

ری اکت ابزار مناسبی برای ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای است. این اپلیکیشن ها ‌می‌توانند به صورت مداوم نسبت به دستورات کاربر بدون نیاز به بارگذاری مجدد به‌روزرسانی شوند. اپلیکیشن های تک صفحه ای ری اکت تجربه‌ای مانند اپلیکیشن‌های طبیعی سیستم را برای کاربران فراهم می‌کند. DOM مجازی ری اکت آن را به یک گزینه بسیار مناسب جهت ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه ای سریع و کاربردی تبدیل می‌کند.

 

3. توسعه اپلیکیشن های موبایل

با استفاده از react native که یک فریم ورک بر پایه react می‌باشد، توسعه‌دهندگان می‌توانند از دانشی که از ری اکت دارند. اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی (Cross-platform) برای دستگاه‌های موبایل و سیستم عامل های اندروید و IOS بسازند. react native به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به بازنویسی کد بتوانند برنامه خود را بر روی پلتفرم‌های گوناگون اجرا کنند که این مزیت react native باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان مورد نیاز برای توسعه برنامه و در عین‌ حال ساخت اپلیکیشن‌های شبه طبیعی سیستمی می‌شود.

 

4.اپلیکیشن های تحت وب PWA:

اپلیکیشن‌های تحت وب پیشرفته (PWA)، نوعی از برنامه‌های تحت وب هستند که به کمک فناوری‌های مدرن وب توسعه داده می‌شوند و تجربه کاربری مشابهی با برنامه‌های موبایل ارائه می‌دهند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به روشی پیشرفته و بهینه برای تمام دستگاه‌ها (رایانه‌ها، تبلت‌ها، و دستگاه‌های موبایل) ارائه شوند.

 

مطالب مرتبط: چگونه برنامه نویسی اندروید را شروع کنیم؟

 

ری اکت جی اس چیست؟

ری‌اکت جی‌اس (React JS) کتابخانه‌ای متن باز در جاوا اسکریپت برای ساخت واسط کاربری است که توسط فیسبوک توسعه داده‌ شده‌است. این کتابخانه برای ساخت رابط کاربری تعاملی و پویا در برنامه‌های وب استفاده می‌شود و بر پایه مفهوم ساختار اجزای (UI components) استوار است.

 

فریم ورک ری اکت چیست؟

فریم‌ورک‌های مبتنی بر ری‌ اکت، به فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌هایی گفته می‌شود که بر پایه React JS ساخته شده‌اند و از قابلیت‌ها و ابزا‌‌ر‌های آن برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. این فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها اغلب ویژگی‌ها و توابعی را به React اضافه می‌کنند تا فرایند توسعه برنامه‌های وب را سریع‌تر و بهتر کنند. برخی از معروف‌ترین فریم‌ورک‌های مبتنی بر ری‌اکت عبارتند از Next.js، Gatsby.js، React Native و Redux.

 

1. Next.js:

یک فریم‌ورک React برای ساخت برنامه‌های وب سمت کلاینت و سمت سرور با استفاده از JavaScript یا TypeScript. Next.js است. ویژگی‌هایی مانند رندرینگ دینامیک، روتینگ بی‌درنگ و پشتیبانی از ویژگی‌های خاصی مانند پیش‌بینی اتصال انتخابی (prefetching) را فراهم می‌کند.

 

2. Gatsby.js:

یک فریم‌ورک سایت ساز بر پایه React برای ساخت وب‌سایت‌های استاتیک و پویا. Gatsby.js با استفاده از GraphQL و React، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی با سرعت بالا، بهینه‌سازی برای SEO و ایجاد تجربه کاربری بهتر بسازند.

 

3. React Native:

این کتابخانه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های موبایل (از جمله برنامه‌های iOS و Android) را با استفاده از React JS و JavaScript  بدون نیاز به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دیگر مانند Java یا Swift توسعه دهند.

 

4. Redux:

یک کتابخانه مدیریت وضعیت برای برنامه‌های وب ساخته شده بر پایه React است.  Redux امکان مدیریت وضعیت برنامه از طریق یک منبع اصلی (مخزن) را فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا وضعیت برنامه را به صورت مرکزی مدیریت کنند.

این فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که توسعه‌دهندگان را در ساخت برنامه‌های وب و موبایل با استفاده از ری‌اکت، یکی از پرکاربردترین کتابخانه‌های جاوااسکریپت، یاری می‌دهند.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین و ساده ترین زبان های برنامه نویسی اندروید

 

بازار کار React در ایران چگونه است؟

بازار کار React در ایران در حال رشد و پر تقاضا است. React به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای توسعه وب و برنامه‌های تعاملی شناخته می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند دیجی‌کالا، اسنپ و آپارات از React برای توسعه پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.
دلایل محبوبیت React شامل سرعت بالا، سادگی در استفاده، قابلیت تست و اشکال‌زدایی، و پشتیبانی از SEO می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان به سمت استفاده از این کتابخانه جذب شوند و بازار کار آن در ایران رونق بگیرد.

 

سخن پایانی:

استفاده از ری‌ اکت می‌تواند برای توسعه برنامه‌های وب یک تصمیم هوشمندانه و مفید باشد. با این حال، به روز بودن با آخرین تغییرات و بهبودهای این کتابخانه نیز امری ضروری و بسیار‌مهم است تا بتوانید از بهترین امکانات آن بهره ببرید و استفاده کنید.

ما در آموزشگاه پل استار برای شما و فرزندانتان، دوره های متعددی مانند هوش مصنوعی و رباتیک و آموزش برنامه نویسی کودکان برگزار می کنیم و شما علاقمندان عزیز می توانید برای شرکت در این دوره ها به مشاوران ما پیام دهید و یا بر روی لینک آبی قبل کلیک کنید تا از شرایط خاص ثبت نام مطلع شوید. 
 

همچنین در ادامه بخوانید:
اسکریپت چیست؛ بررسی کاربردها و انواع اسکریپت
اسکریپت چیست؛ بررسی کاربردها و انواع اسکریپت
در این مقاله به معرفی اسکریپت و بررسی کاربرد های انواع اسکریپت میپردازیم.
کد نویسی چیست؛ بررسی کاربردهای کدنویسی و تفاوت آن با برنامه نویسی
کد نویسی چیست؛ بررسی کاربردهای کدنویسی و تفاوت آن با برنامه نویسی
در این مقاله با مفهوم کد نویسی و برنامه نویسی آشنا میشویم و تفاوت های آنها را بررسی میکنیم.
sql server چیست و چه کاربردی دارد
sql server چیست و چه کاربردی دارد
پایگاه داده در واقع فضایی است که میتواند داده ها را در خود نگهداری و ذخیره کند و بخش مهمی در برنامه نویسی است که هر برنامه نویسی به آن نیاز دارد. حال باید به کمک برخی سیستم های مدیریتی پایگاه داده که sql یکی از آنهاست بتوانیم فضای ایجاد شده را مدیریت کنیم. در ادامه به بررسی مفصل sql خواهیم پرداخت.
دیتابیس mysql چیست و چه کاربردی دارد؟
دیتابیس mysql چیست و چه کاربردی دارد؟
mysql چیست؟ mysql یکی از تکنولوژی‌های جدید در اکوسیستم نوین داده‌ها است. mysql به عنوان معروف‌ترین دیتابیس شناخته می‌شود و در حال حاضر بطور گسترده و تاثیرگذار در صنایع مختلف استفاده می‌شود. افرادی که در زمینه مدیریت داده‌های سازمانی،IT و… فعالیت می‌کنند، بهتر است با mysql آشنایی داشته‌باشند.
معرفی بهترین کتابخانه های پایتون برای هوش مصنوعی
معرفی بهترین کتابخانه های پایتون برای هوش مصنوعی
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و در عین حال بسیار ساده می باشد، قدرت پایتون بیشتر به خاطر کتابخانه‌های متعددی است که توسط برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نوشته شده‌است و راحتی و سادگی در استفاده از این کتابخانه‌هاست که پایتون را به یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه‌نویسی موجود تبدیل کرده‌است.
برنامه نویسی فرانت اند چیست و فرانت اند دولوپر کیست؟
برنامه نویسی فرانت اند چیست و فرانت اند دولوپر کیست؟
در دنیای امروزی ، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی برای افراد و شرکت‌ها ابزارهای بسیار مهمی برای ارتباط و تعامل با دیگران هستند. یکی از عوامل اصلی که به شکل و کارکرد این وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد، Front-end یا برنامه نویسی فرانت اند است. Front-end مسئول طراحی و ایجاد بخشی از یک نرم‌افزار است که توسط کاربر در مرورگر وب یا برنامه‌های موبایل استفاده می‌شود.