sql server چیست و چه کاربردی دارد

مقالات
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
sql server چیست و چه کاربردی دارد
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

پایگاه داده در واقع فضایی است که میتواند داده‌ها را در خود نگهداری و ذخیره کند و بخش مهمی در برنامه‌نویسی است که هر برنامه‌نویسی به آن نیاز دارد. حال باید به کمک برخی سیستم‌های مدیریتی پایگاه داده که sql یکی از آنهاست بتوانیم فضای ایجاد‌ شده را مدیریت کنیم. در ادامه به بررسی مفصل sql خواهیم پرداخت.
sql مخفف چیست ؟ sql مخفف  Structured Query Language است و برای مدیریت و استخراج داده‌ها از پایگاه داده‌ها استفاده می‌شود. این زبان برای کار با پایگاه داده‌های رابطه‌ای طراحی شده است که از جمله محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع پایگاه داده‌ها در دنیای امروز هستند.
در این مقاله، درباره اینکه sql چیست و sqlserver چیست، می پردازیم و سپس ابتدا به مفاهیم اساسی SQL و نحوه ساختاردهی داده‌ها با استفاده از جداول و رابطه‌ها می‌پردازیم. سپس به بررسی دقیق‌تر دستورات sql یعنی دستورات create,delete,update,create می‌پردازیم که اجازه می‌دهند داده‌ها را به پایگاه داده اضافه کنیم، آن‌ها را مشاهده کنیم، به روزرسانی کنیم و یا حذف کنیم.
 

sql server چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به این سوال که sql سرور چیست می توان نوشت که SQL Server یک سامانه مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است که توسط شرکت Microsoft توسعه داده شده است. این سامانه از زبان SQL برای مدیریت و تعامل با داده‌ها استفاده می‌کند و از طریق پروتکل‌های شبکه مختلف، به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف اجازه می‌دهد با داده‌های ذخیره شده در آن تعامل کنند.
SQL Server به عنوان یک سامانه پایگاه داده، برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های سازمانی، اطلاعات کاربران، و داده‌هایی که توسط برنامه‌ها و سرویس‌ها تولید می‌شوند، استفاده می‌شود. این نرم‌افزار در محیط‌های کسب‌وکاری، اداری، وب، و حتی در برنامه‌های تحلیل داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالب بیشتر: آموزش دیتابیس
 

sql server چه کاربردی دارد؟

 

 


مدیریت اطلاعات مشتری: ذخیره، به‌روزرسانی و دسترسی به اطلاعات مشتریان برای مدیریت روابط با مشتری (CRM).
مدیریت اطلاعات محصول: ذخیره و مدیریت اطلاعات مربوط به محصولات، موجودی، و فروش برای سیستم‌های مدیریت منابع شرکت (ERP).
مدیریت داده‌های وب: ذخیره و بازیابی اطلاعات مربوط به کاربران، نظرات، و فعالیت‌های وب برای سایت‌ها و برنامه‌های وب.
تحلیل داده: استفاده از SQL Server به عنوان مخزن اطلاعاتی برای تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات مفید و تصمیم‌گیری استراتژیک.
سیستم‌های گزارش‌دهی: استفاده از SQL Server برای ذخیره و بازیابی داده‌ها جهت تولید گزارش‌های مدیریتی و تحلیلی.
به طور کلی، SQL Server یک ابزار قدرتمند برای مدیریت و ذخیره داده‌ها در سطوح مختلف سازمانی است و در بسیاری از بخش‌های تکنولوژی اطلاعات و تحلیل داده استفاده می‌شود.

 

دستورات sql چیست؟

تا اینجا دانستیم که اسکیوال سرور چیست و کاربرد های آن را نیز دانستیم. در ادامه می خواهیم به جواب این سوال برسیم که دستورات sql چیست و هرکدام چگونه استفاده میشوند.
دستورات sql برای برقرای تعامل با دیتابیس استفاده می شوند. مثلا برای اینکه داده ها در جدول ها ذخیره شوند یا داده ها را از جدول ها بخوانیم و یا اینکه داده ای را اصلاح کنیم و یا حذف کنیم. 
دستوراتی که برای این کار ها استفاده میشوند دستورات زیر هستند.
دستور create database که برای ایجاد دیتابیس استفاده می شود
دستور create table برای ساخت جدول در sql استفاده می شود.
دستور select برای انتخاب کردن و برداشتن از دیتابیس جهت استفاده در برنامه.
دستور insert جهت ذخیره داده ها در دیتابیس
دستور update برای اصلاح داده های موجود در دیتابیس.
و دستور delete برای حذف کردن یک سطر داده ای در جداولی که در دیتابیس ذخیره کرده ایم.
,
این ها دستورات ساده و اصلی ترین دستورات هستند که می توانند تا بخش زیادی از تعامل برنامه با دیتابیس را برقرار کنند و بسیار پر کاربرد خواهند بود.

 

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا چیست؟ کاربرد بیگ دیتا در صنایع مختلف

 

به کمک چه نرم افزار هایی می توانیم به کمک sql دیتابیس را مدیریت کنیم؟

در ادامه بعد از اینکه دانستیم اس کیو ال سرور چیست و دستورات sql چیست، به بررسی نهایی بحث sql خواهیم پرداخت و نمونه هایی از نرم افزار هایی که میتوانند به ما کمک کنند تا دیتابیس خود را ایجاد کنیم و بتوانیم به کمک دستورات sql آن ها را مدیریت کنیم خواهیم پرداخت.

نرم افزار هایی مثل microsoft sql server البته که خیلی پر حجم است اما یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های مدیریت پایگاه داده میباشد. نرم افزار های دیگری مثل wampserver و xampp و postgresql نیز هستند که مدیریت را میتوانند به راحتی انجام دهند.
به صورت آنلاین هم با خرید هاست میتوان در فضای cpanel مدیریت را انجام میدهند.
 

سخن پایانی

در این مقاله ما دانستیم که sql چیست و دستورات sql چیست و چگونه می توانیم به کمک sql پایگاه داده را مدیریت کنیم. برای هر فردی که در زمینه برنامه نویسی فعالیت می کند دانستن و استفاده از دیتابیس ضرورت دارد. شما می توانید به راحتی با مراجعه به اینترنت دوره های مختلف آموزش استفاده از دیتابیس و sql را دریافت کنید و آموزش لازم را ببینید. البته که نیاز است این آموزش را حتما از جایی معتبر دریافت کنید.
برای کودکان و نوجوانان که در حوزه برنامه نویسی فعالیت می کنند بهترین نوع یادگیری شرکت در کلاس های آنلاین یا حضوری تعاملی است که بتوانند به کمک مربی خود مفاهیم را بیاموزند و اینگونه خروجی کارشان بهتر خواهد بود.
موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد کودکان و نوجوانان است که در راستای آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. کودکان و نوجوانان می توانند با شرکت در کلاسهای پل استار به صورت کاملا تعاملی و به صورت اصولی کار با دیتابیس را بیاموزند و بهترین بهره وری را داشته باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.
با ما همراه باشید.
سپاس از نگاهتان