برنامه نویسی وب چیست؛ برنامه نویسی تحت وب را از کجا شروع کنیم

مقالات
چهارشنبه 16 خرداد 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
برنامه نویسی وب چیست؛ برنامه نویسی تحت وب را از کجا شروع کنیم
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه:

برنامه نویسی وب چیست ؟

اینترنت به یک عنصر جدا نشدنی از زندگی انسانها تبدیل شده‌است. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های‌وب نقشی کلیدی در ارتباط ما با دنیای‌دیجیتالی ایفا می‌کنند.

این وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با استفاده از برنامه نویسی وب طراحی و ساخته می‌شوند. در این مقاله برنامه نویسی وب را بررسی میکنیم.


 

برنامه نویسی وب چیست : 

 برنامه نویسی وب به معنی پروسه ساخت وبسایت می‌باشد. این پروسه شامل مواردی مانند طراحی رابط‌ کاربری، نوشتن کد‌های اجرایی اعمال مخصوص وب‌سایت، انجام کار‍‌های لازم برای اجرا شدن صحیح وب‌سایت بر روی دستگاه‌های مختلف می‌شود.


 

مفاهیم پایه‌ای برنامه نویسی صفحات وب : 

برای شروع یادگیری برنامه نويسي تحت وب نیاز داریم تا با مفاهیم پایه‌ای آن آشنا شویم.

 بعد از آشنایی اولیه با مفاهیم پایه‌ای، می‌توانیم مسیر یادگیری برنامه نویسی وب را پیدا کنیم. 

 

HTML:

با استفاده‌از Hypertext Markup Language یا همان HTML  اسکلت صفحه وب ساخته می‌شود. توسعه دهندگان وب با استفاده از HTML نظم و ساختار محتوای مربوط به صفحات وب را با استفاده از نشانه‌ها مشخص می‌کنند. 

 

CSS:

Cascading Style Sheets یا همان CSS، مسئول مدیریت جلوه‌‌های بصری مربوط به صفحات وب می‌باشد. CSS چگونگی نمایش محتوای HTML بر روی صفحه را مشخص می‌کند. 

مطالب مرتبط: درآمد برنامه نویسی در خارج

 

جاوا‌ اسکریپت: 

جاوا اسکریپت قابلیت تعاملی و پویا بودن را به صفحات وب می‌دهد. جاوا اسکریپت بر خلاف CSS و HTML می‌تواند عناصری مانند: انیمیشن‌ها، تاییدیه‌های مربوط به وب‌سایت ، قابلیت‌های تعامل کاربر با وب‌سایت را به صفحات وب اضافه کند. 

این سه ابزار که بررسی کردیم، پایه و اساس برنامه نویسی صفحات وب می‌باشند. با یادگیری CSS، HTML و جاوا اسکریپت میتونیم وب‌سایت‌های ساده ای بسازیم و در ادامه متوجه شویم که ‌برنامه نویسی تحت وب را از کجا شروع کنیم.

 

چگونه برنامه نویسی وب را شروع کنیم ؟

توسعه دهندگان وب، در طول مسیر یادگیری خود با مجموعه گسترده‌ای از ابزار‌ و تکنولوژی‌هایی رو به رو می‌شوند که می‌تواند توانایی و دانش آنها را پیشرفت دهد. در این بخش با چند نمونه از این ابزار‌ها آشنا می‌شویم. با شناخت این ابزار‌ها درک بهتری از برنامه نویسی وب خواهیم داشت. 


 

فریم ورک‌های فرانت اند :

کتابخانه‌هایی مانند React، Angular و Vue.js ساختار‌های از قبل آماده شده‌ای را فراهم می‌کنند. برنامه نویسان با کمک این ساختار‌های از قبل آماده شده، پروسه ساخت و طراحی رابط‌های کاربری پیچیده را سریع‌تر و آسان‌تر پیش می‌برند. 


 

توسعه بک‌اند: 

وب‌سایت‌ها به بخش بک‌اند برای کار‌هایی مانند ارتباط با دیتابیس، تجزیه و تحلیل داده و احراز هویت کاربران نیاز دارند. زبان‌هایی مانند جاوا، پایتون و… به عنوان زبان برنامه نویسی وب سایت در بخش بک‌اند استفاده می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی پایتون به دلیل ویژگی‌هایی مانند سادگی و خوانا بودن، به گزینه‌ای پرطرفدار برای برنامه نویسی وب تبدیل شده‌است. فریم‌ ورک‌هایی مانند Django و Flask برای برنامه‌نویسی وب کاربرد دارند.

جاوا به دلیل مقیاس پذیری و قدرت بالایی که دارد برای وب‌اپلیکیشن‌ها و پروژه‎های بزرگ به کار می‌رود.

 

 

دیتابیس:

وب‌سایت‌هایی مانند فروشگاه‌های آنلاین که داده‌ها را ذخیره‌سازی و مدیریت می‌کنند به دیتابیس نیاز دارند. یادگیری دیتابیس‌هایی مانند Mysql و PostgreSQL برای طراحی وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های داده محور، کمک کننده خواهد بود.

شناختن دیتابیس‌ها برای برنامه نویسی وب ضروری است. Structured Query Language یا همان SQL، زبان استاندارد بسیاری از دیتابیس‌ها مانند Mysql, SQLite و… می‌باشد. همچنین یادگیری دیتابیس‌های Nosql مانند MongoDB می‌تواند در برنامه‌ نویسی وب مفید واقع شود. مهم‌ترین عامل انتخاب یک دیتابیس، نیاز‌های پروژه است. 

مطالب مرتبط:  بهترین زبان های برنامه نویسی
 

آینده برنامه نویسی وب :

در دنیای امروز‌ ما، تقریباً تمامی صنایع و مشاغل در حال دیجیتالی شدن هستند. از این رو، آینده و بازار کار برنامه نویسی وب همواره رو به پیشرفت می‌باشد. در این بخش چند نمونه از فرصت‌های شغلی مربوط به برنامه نویسی وب را بررسی می‌کنیم.


 

دور کاری و فریلنسری :

برنامه نویسی وب، مهارتی مناسب برای دورکاری و فریلنسری است. برنامه نویسان وب، فرصت همکاری غیر حضوری با شرکت‌ها و کمپانی‌های بین المللی را دارند. پلتفرم‌هایی مانند Upwork و Freelancer فرصت‌های شغلی خوبی را برای برنامه نویسان وب فراهم می‌کنند. 


 

طراحی و مدیریت فروشگاه آنلاین :

امروزه، خرید کردن و استفاده از محصولات فروشگاه‌های آنلاین رایج است. به همین دلیل، تقاضا برای افراد متخصص در حوزه برنامه نویسی وب رو به افزایش است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب که در طراحی، مدیریت، ساخت بخش‌های بک اند و فرانت اند مهارت دارند، همواره مورد تقاضا قرار می‌گیرند. 

مطالب مرتبط:  انواع زبان های برنامه نویسی تحت وب
 

استارت آپ‌‎ها : 

استارت‌ آپ‌ها، فرصت‌‌های مناسبی را برای برنامه نویسان وب ایجاد کرده‌اند. اکثر شرکت‎ها و موسسه‎ های نوظهور، برای پیشرفت به وبسایت یا اپلیکیشن نیاز دارند. به همین دلیل، تقاضا برای افراد متخصص در حوزه ساخت، طراحی، مدیریت و نگهداری وب‌سایت، از طرف استارت آپ‌ها رو به افزایش است. 



 

جمع بندی :

در این مقاله با اصول برنامه نویسی وب آشنا شدیم. ابزارها و زبان‌هایی مانند HTML، javascript و فریم ورک‌هایی مانند Django را شناختیم و مراحل یادگیری برنامه نویسی وب را بررسی کردیم. برنامه نویسی وب مهارتی مفید برای صنایع و مشاغل مختلف است و تقاضا برای افراد متخصص در این حوزه روز به روز بیشتر می‌شود. مسیر یادگیری برنامه نویسی وب نیازمند علاقه، اراده و یادگیری مستمر می‎‌باشد. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.

 

همچنین در ادامه بخوانید:
زبان html چیست و چه کاربردی دارد؟
زبان html چیست و چه کاربردی دارد؟
همه افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنند در یک برهه زمانی به برنامه‌نویسی وب علاقه‌مند می‌شوند و در این زمان است که نام html به گوش آنها می‌خورد. در این مقاله می‌خواهیم درباره html بیشتر صحبت کنیم. راجع به واژه html، فایل html، و تگ html صحبت کنیم و توضیح دهیم که در کل زبان html چیست و آیا زبان html یک زبان برنامه‌نویسی است یا خیر؟ در این مقاله شما کامل با زبان html آشنا می‌شوید و به تمامی سوال‌های ذهن‌تان در این باره پاسخ داده می‌شود. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
برنامه نویسی لاراول چیست؛ لاراول بهتر است یا جنگو
برنامه نویسی لاراول چیست؛ لاراول بهتر است یا جنگو
فریم‌ورک‌های بک‌اند یکی از ابزارهای اصلی در توسعه نرم‌افزارهای وب هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا برنامه‌های پیچیده و قدرتمندی را با سرعت و کارایی بالا ایجاد کنند. در زیر توضیحی اجمالی از برخی از فریم‌ورک‌های بک‌اند معروف آورده شده است و در انتها درباره فریم‌ورک لاراول بیشتر توضیح می‌دهیم و به شما معرفی می‌کنیم که برنامه‌نویسی لاراول چیست و چگونه می‌توان با لاراول شروع به کار کرد.
بک اند چیست؟
بک اند چیست؟
برنامه نویسی بک اند، در واقع اسکلت زیرساخت‌های دیجیتال است و به اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها و سیستم‌ها قدرت می‌بخشد. در این مقاله، برنامه نویسی بک اند را بررسی می‌کنیم و با کارایی، اهمیت‌آن و تاثیراتی که بر دنیای د‌یجیتال دارد بیشتر آشنا می‌شویم.