معرفی بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی + بررسی تکنیکالی

مقالات
یکشنبه 27 خرداد 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
معرفی بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی + بررسی تکنیکالی
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

دنیای سخت افزاری کامپیوتر دنیای بزرگی است که هر روز در حال پیشرفت کردن است. این قطعات در دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شوند و این امر باعث می‌شود که مصرف کنندگان مختلفی داشته باشند.

به‌طور به‌خصوص در مورد لپ‌تاپ‌ها، کاربران وابسته به نوع مصرفشان، نیاز‌های متفاوتی داشته باشند.

به عنوان مثال یک مصرف کننده با مصارف روزانه مانند تماشای فیلم و گشت و گذار در اینترنت، نسبت به ادیتور ویدیو، با قطعات ارزان‌تری می‌تواند نیازهایش را برطرف سازد.


 

در میان این حجم از تفاوت در نیاز‌ها و مصارف کاربران، در این مقاله سعی داریم به طور مشخص به معرفی لپ‌تاپ‌های مناسب برای برنامه‌نویسان بپردازیم اما با تکیه بر این موضوع که هر چقدر بودجه خود را افزایش دهید دستگاه قدرتمندتری را می‌توانید خریداری کنید و داشتن دستگاه قدرتمند یعنی توانایی بالا در انجام کارها، در این مقاله به جای بررسی بهترین لپ تاپ ها برای برنامه نویسی به بررسی حداقل های مورد نیاز در لپ تاپ ها برای برنامه نویسی می‌پردازیم.


 

برای برنامه نویسی علاوه بر قطعات سخت افزاری،‌ اینکه لپ‌تاپ شما چه پورت‌هایی دارد نیز مهم و بعضا حیاتی است.

در ادامه به توضیح هر یک از این قطعات و پورت‌ها می‌پردازیم.

Cpu:

عمده عملیات‌ها و پردازش‌های برنامه‌نویسان توسط Cpu صورت می‌پذیرد. ممکن است این قطعه مهم برای برخی شاخه‌های تخصصی گاها به Gpu تغییر کند اما اغلب بار‌های محاسباتی کد‌های برنامه‌نویسان بر دوش Cpu است.

به طور مشخص intel i3 / i5 / i7 Gen 8 , AMD Ryzen 3 و مدل‌های بالاتر از آنها برای برنامه نویسی مناسب‌اند. منظور از نسل ۸ برای cpu های اینتل مدل هایی با اسم‌های نظیر Intel Core i3-8130U و برای AMD هم مدل‌هایی مشابه Ryzen 3 3500u و بالاتر است.


 

Ram:

رم که مخفف Random Access Memory است نوعی حافظه است که در کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها برای نگهداری موقت اطلاعاتی که Cpu به طور پیوسته در حال خواندن و نوشتن آنهاست و برای انجام کارهایی مشخص همواره به آنها نیاز دارد، به کار می‌رود.

به عنوان مثال هرگونه اجرای نرم‌افزار از جمله مرورگر، فایل‌های در حال استفاده و حتی اجرا شدن خود سیستم عامل از رم کامپیوتر استفاده می‌کنند، بنابراین هر مقدار رم بیشتری داشته باشید، تجربه سریعتر و روان‌تری حین استفاده از کامپیوتر خود خواهید داشت.


 

در حال حاضر می‌توان هشت گیگ رم را به عنوان کمترین مقدار قابل استفاده رم در نظر گرفت اما شانزده گیگ رم مقدار قابل قبول‌تری است که پیشنهاد می‌شود.


 

Storage:

برخلاف رم، حافظه‌هایی همچون ssd و hdd به عنوان حافظه‌های دائمی لپتاپ استفاده می‌شوند. این حافظه‌ها برای نگه‌داری فایل‌های ویدیویی، نرم‌افزارها و هر نوع فایل دیگری که ممکن است یک‌ روزی به آن نیاز پیدا کنید استفاده می‌شوند.

حافظه ssd متفاوت از hdd است، یعنی از تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کند و همین امر علاوه بر اینکه باعث می‌شود سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن اطلاعات داشته باشد، قیمت آنرا نسبت به حافظه hdd افزایش می‌دهد.


 

اینکه به چه مقدار از حافظه نیاز دارید کاملا بستگی به مصارف خودتان دارد. برای برنامه نویسی می‌توانید نیازتان را با ۲۵۰ یا ۵۰۰ گیگ حافظه برطرف کنید اما اگر با ویدیو و یا اپلیکیشن‌های گرافیکی کار‌ می‌کنید مطمئنا به حافظه بیشتری نیاز دارید و حداقل باید به یک ترابایت حافظه فکر کنید.

البته نیازی نیست تمام حافظه لپ تاپ‌تان را از یک نوع انتخاب کنید، برای اینکه هم سرعت را حفظ کنید و هم هزینه‌ کمتری صرف کنید می‌توانید یک لپ تاپ که همزمان دارای دو نوع حافظه ssd و hdd است تهیه کنید


 

تا اینجا به بررسی سه قطعه مهم سخت افزاری برای لپ تاپ مناسب برنامه نویسی پرداختیم اما برای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی موارد دیگری نیز مهم هستند.

از جمله این موارد مهم برای لپ تاپ مناسب برنامه نویسی، پورت های لپ تاپ هستند.

پورت‌هایی نظیر HDMI, LAN می‌توانند برخی مواقع مهم و حتی برای ادامه کار شما حیاتی به حساب آیند.

به ویژه بنابر مصرف خودتان باید مقدار و نوع usb مورد نظر را در نظر بگیرید. Usb type c, usb 2, usb 3 از پورت های خانواده usb اند که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

از دیگر پورت ها، thunderbolt, sd card و البته درگاه برای جک 3.5 mm را می‌توان نام برد که باید هنگام خرید لپ تاپ در نظر بگیرید.

مقالات مرتبط: برنامه نویسی چیست؟
 

در ادامه به معرفی چند لپتاپ مناسب برای برنامه نویسی با حداقل قطعات می‌پردازیم.

Acer Aspire 5


 

CPU: Intel Core i3-8130U (8th Gen) or AMD Ryzen 3 3200U (3rd Gen)

RAM: 8 GB

Storage: 256 GB SSD


 

Dell Inspiron 14 5000

CPU: Intel Core i5-8250U (8th Gen)
RAM: 8 GB
Storage: 256 GB SSD



 

Lenovo IdeaPad 3

CPU: AMD Ryzen 5 3500U (3rd Gen)
RAM: 8 GB
Storage: 256 GB SSD


 

HP Pavilion x360

CPU: Intel Core i5-10210U (10th Gen)
RAM: 8 GB
Storage: 256 GB SSD


 

ASUS VivoBook 15

CPU: Intel Core i3-1005G1 (10th Gen)
RAM: 8 GB
Storage: 256 GB SSD


 

به عنوان کلام آخر، هر چقدر بودجه بیشتری داشته باشید، با خرید لپ تاپ بهتر می‌توانید تجربه جذاب‌تری داشته باشید، در این مقاله سعی شد پایین ترین ورژن هر قطعه سخت افزاری مهم به گونه‌ای ارائه شود تا همچنان تجربه بدی را سپری نکنید. اما این مهم را در نظر بگیرید که هنگام خرید کمی آینده نگری هم لحاظ کنید.

به عنوان مثال مقدار رم هشت گیگ که معرفی شد ممکن است در مدت کوتاهی باعث نارضایتی شما شود و تجربه کندی از کار با سیستم خودتان داشته باشید،‌ پس علی رغم اینکه مرز پایین را به شما معرفی کردیم، روی مرز راه نروید.

 موسسه پل استار رشت که مرکز شتابدهی استعداد کودکان و توانایی نوجوانان است، برگزار کننده دوره های آنلاینی مانند آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان نیز هست و شما می توانید با شرکت در این دوره، فرصتی شگفت انگیز برای فرزندتان به ارمغان آورید و آینده شغلی او از همین حالا ضمانت کنید.   

همچنین در ادامه بخوانید: