نقش آموزش برنامه‌نویسی در توانمندی‌های فکری کودکان

مقالات
شنبه 18 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
نقش آموزش برنامه‌نویسی در توانمندی‌های فکری کودکان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

چرا کد‌نویسی مهم است؟

 

اگر می‌خواهیم فرزندانمان را برای موفقیت در آینده آماده کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که هر کودکی باید کد‌نویسی را یاد بگیرد. برنامه‌نویسی نه تنها مهارت‌های ریاضی و نوشتاری کودکان را تقویت می‌کند، بلکه به آنها مهارت‌های اجتماعی ارزشمندی نیز می‌بخشد.
دلایل زیادی برای اهمیت یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد که ما در اینجا این دلایل را بررسی می‌کنیم. همچنین بررسی می‌کنیم که چرا باید کدنویسی از سنین پایین آموزش داده شود. هر چه کودکان زودتر کدنویسی را یاد بگیرند، شانس موفقیت آنها بیشتر است.
 

کد‌نویسی چیست؟

 

به زبان ساده، کدنویسی روشی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر است. کدنویسی یادگیری زبانی است که کامپیوتر آن را می‌فهمد تا دستوراتی که کاربر به او می‌دهد را اجرا نماید. کدنویسی به ما کمک می‌کند تا نرم‌افزار کامپیوتری، وب سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی بسازیم.
بسته به آنچه می‌خواهید بسازید، انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد. "زبان‌های برنامه‌نویسی" مختلف، هر کدام مجموعه قوانین خاص خود را دارند. اما اساساً کدنویسی عبارت است از دادن دستورالعمل به یک کامپیوتر به منظور ایجاد یک نتیجه دلخواه. 

مطالب مرتبط: یادگیری برنامه نویسی؛ بررسی نکات مهم یادگیری سریع تر برنامه نویسی
 

برنامه‌نویسی به کودکان کمک می‌کند تا حل مسئله را بیاموزند

 

 


 

 

یادگیری اصول کدنویسی به کودکان کمک می‌کند تا درک درستی از کارها داشته باشند. همچنین به آنها می‌آموزد که مهندسان نرم‌افزار چگونه از ریاضیات برای حل مسائل به روشی منطقی و خلاقانه استفاده می‌کنند. این یک دلیل مهم است که کدنویسی باید در سنین کودکی آموزش داده شود.
توانایی حل مشکلات، یک ویژگی است که به طور کلی در زندگی، چالش محسوب می‌شود. و تقویت آن بسیار مهم است. همه ما انتظار داریم که فرزندی قدرتمند را پرورش دهیم، تا در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی، شکست نخورد و موفق باشد. یادگیری کدنویسی، به کودکان این فرصت را می‌دهد که این نوع مهارت‌ها را در دوران کودکی بیاموزند و می‌تواند به آنها در مسیر زندگی کمک کند.

 

برنامه‌نویسی کامپیوتری باعث به چالش کشیدن کودکان می‌شود

 

اصول کد‌نویسی در واقع بر اساس آزمون و خطا می‌باشد. شما ممکن است بارها برای نوشتن یک کد با خطا مواجه شوید و زمان زیادی را برای حل آن سپری کنید. البته در نهایت باید بتوانید با قدرت برگردید و کدهای خود را کامل کنید.
هنگامی که کودکان کدنویسی را یاد می‌گیرند، توانایی پیروز شدن پس از شکست در آنها ایجاد می‌شود. آنها یاد می‌گیرند که شکست لزوما چیز بدی نیست و می‌تواند چیز مثبتی باشد زیرا به عنوان یک فرصت برای یادگیری عمل می‌کند. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بچه‌ها باید کدنویسی کنند، زیرا به سرعت یاد می‌گیرند که برای رفع خطا های موجود تلاش کنند و تا آن را رفع نکنند آرام نمی‌گیرند.
وقتی شکست می‌خورید و دوباره تلاش می‌کنید می‌توانید از اشتباهات خود درس بگیرید. کدنویسی به کودکان این توانایی را می‌دهد که دوباره تلاش کنند تا زمانی که موفق شوند و نتیجه‌ای را که به دنبال آن هستند به دست آورند.

مقالات مشابه: الگوریتم و فلوچارت چیست؟ 

 

کدنویسی به کودکان آموزش می‌دهد که چگونه فکر کنند

 

 


 

 

یادگیری کدنویسی به کودکان یاد می‌دهد که چگونه فکر کنند. برنامه‌نویسی کامپیوتر، فقط آموزش تایپ کردن خط‌های کد در یک فضای سیاه که فکر می‌کنیم نیست. کودکی که کدنویسی می‌کند در واقع نحوه تفکر درست را آموزش می‌بیند. یک برنامه‌نویس قبل از اینکه شروع به کد‌نویسی نماید، باید مسئله را بشناسد و تلاش کند در ذهن خود راهی برای حل آن بیابد، یا آن چیزی که در ذهن دارد را روی کاغذ بیاورد. بنابر‌این نیاز به تفکر کردن دارد. بعد از اینکه راه‌حل مسئله را یافت، باید دست به کیبورد شود و شروع به پیاده‌سازی آن الگوریتم‌هایی که در ذهن خود ساخته است روی کامپیوتر کند. پس پیدا کردن راه و روش حل مسئله است که، باعث تقویت ذهن کودک می‌شود.
کودکانی که کد‌نویسی را یاد می‌گیرند باید ایده‌ای مبهم داشته باشند و از خلاقیت خود برای تبدیل آن به ایده‌ای موثر استفاده کنند. اگر راه‌حل اول جواب نداد، راه‌حل دیگری را امتحان می‌کنند. اگر آن یکی کار نکرد، دوباره تلاش می‌کنند تا بالاخره مشکل حل شود. کدنویسی به توسعه این طرز تفکر کمک می‌کند و این نوع مهارت‌های تفکر در دنیای امروزه بسیار مورد توجه است.

بیشتر بخوانید: مفاهیم و اصطلاحات مهم برنامه نویسی

 

خلاقیت کودک با یادگیری کدنویسی افزایش می‌یابد

 

کدنویسی برای یادگیری مهارت‌های مختلف بسیار مهم است، زیرا برنامه‌نویسی کامپیوتر به کودکان می‌آموزد که آزمایش کنند و به آنها اعتماد به نفس و خلاقیت می‌دهد. آنها این شانس را خواهند داشت که چیزی را طراحی کنند که کاملاً متعلق به خودشان باشد. کودکان از بازخوردی که از خلق چیزی که دوست دارند می‌گیرند، شکوفا می‌شوند. درست مانند یادگیری زبان یا نواختن یک ساز، کودکان به انگیزه نیاز دارند. معمولاً دیدن نتایج در طول مسیر برای پرورش این امر کافی است و این یکی از دلایلی است که کودکان باید کد‌نویسی را یاد بگیرند.
از آنجایی که سن کودکی بهترین زمان برای یادگیری هر‌چیزی است و ذهن کودک آمادگی یادگیری پیچیده‌ترین مسائل را هم دارد، چرا ما به عنوان والدین آنها را به یادگیری کدنویسی تشویق نکنیم‌؟ در دنیایی که روز به روز در حال پیشرفت و ورود به دنیای هوش مصنوعی است، چرا نباید برای فرزندانمان فرصتی را فراهم سازیم تا با دانش روز، خود را وقف دهند، و مطابق با علم روز جهان، پیشرفت کنند؟

 

آینده وابسته به برنامه‌نویسی است

 

 


 

 

وقتی به دنیای اطراف نگاه می‌کنیم تمامی مشاغل در حال تبدیل شدن به مشاغل اینترنتی یا دیجیتالی هستند. مثلا به فروشگاه‌های اینترنتی دقت کنید که در سال‌های اخیر چقدر زیاد شده‌اند یا اینکه پرداخت‌ها اینترنتی شده‌اند و همچنین شرکت‌هایی برای ارائه دادن خدمات مبتنی بر فضای مجازی تاسیس شده اند که به صورت تخصصی، در این حوزه ها کار می‌کنند و البته مثال‌های خیلی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که آینده چقدر تحت تاثیر فضای برنامه‌نویسی قرار دارد.
کودکی که یاد می‌گیرد چگونه کدنویسی کند، در آینده با فرصت‌های شغلی بیشتری مواجه می‌شود، صرف نظر از اینکه در کدام صنعت تصمیم می‌گیرد وارد شود، در هر شغل و صنعتی که باشد مسلما در آینده وابسته به برنامه‌نویسی و کامپیوتر خواهد بود.
به نظر باید این موارد دلایل قوی‎ای باشند که برنامه نویسی را نیاز روز برای هر فردی، به خصوص کودکان، بدانیم و آنها را به یادگیری برنامه‌نویسی تشویق کنیم. آینده منتظر برنامه‌نویس‌های جوانی است که از امروز یادگیری را شروع می‌کنند.

مقالات دیگر: رباتیک چیست؟ 

 

کمبود مهارت در صنعت نرم‌افزار وجود دارد

 

برنامه‌نویسان کامپیوتر باتجربه همیشه در بازار کار و صنعت، مورد تقاضا هستند، و با پیشرفت تکنولوژی، هر روز فرصت‌های شغلی افزایش می‌یابد. کارمندانی که می‌توانند کدنویسی کنند در آینده تمایز زیادی به نسبت کسانی دارند که این توانایی را ندارند و فرصت‌های شغلی آنها در آینده بیشتر خواهد بود.
چون همه این دانش را ندارند و باید این تعداد اندک بتوانند همه مشاغل و صنایع را پوشش دهند پس به طبع از حقوق و مزایای بالایی هم برخوردار خواهند بود و این مزیت مهمی است که دلیلی بر یادگیری کدنویسی در سنین کودکی باشد.
اگر کودکان در سنین پایین کدنویسی را بیاموزند، تجربه آنها از سنین پایین شروع می‌شود و به احتمال زیاد با علاقه به صنعت نرم‌افزار بزرگ می‌شوند، بنابراین به آینده ما کمک می‌کنند.

 

به فرزندان خود کمک کنید تا کد‌نویسی را یاد بگیرند

 

 


 

 

اکنون که می‎دانیم چرا هر کودکی باید کد‌نویسی را یاد بگیرد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چطور می‌توانیم به کودک کمک کنیم تا شروع به یادگیری برنامه نویسی کند.
یادگیری برنامه‌نویسی در عین حال که برای کودکان آسان و قابل فهم است، نیاز به آموزش اصولی دارد و افرادی باید این آموزش را انجام دهند که تجربه کار با کودک و نوجوان را دارند و همچنین برنامه‌نویسی را هم آموزش می‌دهند. بنابر‌این شما باید دنبال موسسه‌ای باشید که سال‌ها تجربه در این زمینه داشته و مخصوص کودکان و نوجوانان باشد تا کودک خود را، به درستی بتوانید آموزش دهید.
خیلی مهم است که مطالبی که به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود تفکیک شده از بزرگسالان باشد، چون کاملا سطح یادگیری و سطح مطالب در بین رده‌های سنی مختلف متفاوت است و کسانی می‌توانند به درستی این آموزش را انجام دهند که سال‌ها تجربه آموزش دادن در این رده‌های سنی را داشته باشند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله، درباره اینکه کدنویسی چیست و چگونه می‌تواند روی ذهنیت کودک تاثیر مثبت بگذارد صحبت کردیم. مسلما برنامه‌نویسی می‌تواند توانمندی‌های فکری کودکان را تا حد قابل توجهی تقویت کند و کودکان را برای آینده پر از چالش که با آن روبرو هستند آماده سازد.
یادگیری برنامه‌نویسی در سنین مختلف ممکن است. اما آنچه مسلم است بهترین زمان برای یادگیری برنامه‌نویسی در دوران کودکی و نوجوانی می‌باشد.
کودکان باید به درستی آموزش ببینند تا بتوانند به درستی از آنچه یاد می‌گیرند در آینده خود استفاده کنند. آینده متعلق به کسانی است که امروز خود را با علم روز وقف می‌دهند و در تلاش برای یادگیری بیشتر هستند.
مجموعه پل استار می‌تواند به شما کمک کند تا  آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان  خود بیاموزید. شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌تواند به شما در این راستا کمک زیادی کند. پس اگر شما هم نگران آینده فرزندان خود هستید با مشاورین پل استار در تماس باشید تا بهترین‌ها برای شما و فرزندتان اتفاق بیفتد.
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان
 

منبع


https://teachyourkidscode.com/why-coding-is-important-to-learn/

 

همچنین در ادامه بخوانید:
درآمد پایتون و بازار کار پایتون در ایران و خارج از کشور
درآمد پایتون و بازار کار پایتون در ایران و خارج از کشور
در آینده چه‌کاره شویم‌؟ سوالی که شاید در گذشته نه‌ چندان دور اگر از هر کودک و نوجوانی می‌پرسیدیم در جواب می‌گفت: می‌خواهد خلبان شود، پزشک شود یا مهندس عمران. اما امروزه خیلی خودجوش و عجیب، کودکان به سمت تکنولوژی و رایانه و برنامه‌نویسی و هوش‌مصنوعی کشیده شده‌اند و بسیاری از کودکان آرزوی ساخت بازی‌های قدرتمند را در سر دارند و گروهی دیگر به کار کردن در یک شرکت بزرگ برنامه‌نویسی فکر می‌کنند. یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته، پایتون است. پایتون و بازار کار پایتون افراد زیادی را به یادگیری برنامه‌نویسی علاقه‌مند ساخته است. یکی از مواردی که ذهن پدر و مادرها و یا خود کودکان و نوجوانان را درگیر ساخته، این است که درآمد حاصل از برنامه‌نویسی پایتون چقدر است؛ یا بازار کار برنامه‌نویسی پایتون چگونه است؟
خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان به‌ خصوص کودکان و نوجوانان چیست؟
خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان به‌ خصوص کودکان و نوجوانان چیست؟
امروزه جهانیان غرق در جامعه بزرگ تکنولوژی هستند و روز به روز این جامعه، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. با ورود هوش‌ مصنوعی به زندگی‌ها و فراگیری آن، بسیاری از مشاغل جای خود را به مشاغل وابسته به تکنولوژی و هوش‌ مصنوعی می‌دهند و جنبه‌های زیادی از جامعه دچار تغییر و دگرگونی می‌گردد. هوش‌ مصنوعی آمده تا کارها را آسان کند، اما همواره باید به این موضوع دقت کنیم که ممکن است خطراتی را هم در بر داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد خطرات هوش‌ مصنوعی صحبت کنیم و خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان، به‌خصوص کودکان و نوجوانان را بررسی نماییم. اگر شما نیز از تکنولوژی هوش‌ مصنوعی اطلاعاتی دارید و شاید تا به امروز مواردی از این تکنولوژی را خواسته یا ناخواسته وارد زندگی خود کرده‌اید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
کاربرد پایتون در حوزه های مختلف کاری چیست؟
کاربرد پایتون در حوزه های مختلف کاری چیست؟
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است که در حوزه‌های مختلفی از توسعه نرم‌افزار، پردازش داده، هوش مصنوعی، تحلیل مالی، توسعه وب، اینترنت اشیاء (IoT)، رباتیک، برنامه‌نویسی شبکه، بازی‌سازی و غیره کاربرد دارد. کاربرد پایتون در مشاغل و حوزه‌های مختلف بسیار زیاد است. پایتون به عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد و محبوب در دنیای فناوری اطلاعات شناخته می‌شود که از دهه 1990 میلادی تاکنون، به طور مداوم در حال رشد و توسعه بوده است. در زیر، به صورت مفصل به کاربردهای مختلف پایتون در حوزه‌ها و مشاغل مختلف می‌پردازیم.