خلاقیت کودکان؛ 10 مورد از راههای افزایش و تقویت خلاقیت کودکان

اخبار فناوری
پنج شنبه 30 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
خلاقیت کودکان؛ 10 مورد از راههای افزایش و تقویت خلاقیت کودکان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

خلاقیت به معنی خلق کردن است. کودکان ذهن بسیار قوی و آماده برای خلق کردن دارند. خلاقیت برای کودکان مهارتی قدرتمند برای مجسم کردن نیازهایشان و راه‌حل‌های مورد نیاز برای آن نیازها در ذهن است. خلاقیت در کودکان یک مهارت بی‌نظیر است که می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی آینده‌ آنها داشته باشد. خلاقیت کودکان بسیار با اهمیت است و کودکانی که ذهن خلاق داشته باشند می‌توانند در آینده صنعت و تکنولوژی را اداره کنند و در هر جایی که مسئولیتی بر عهده داشته باشند می‌توانند به بهترین شکل و جذاب‌ترین شکل ممکن، آن مسئولیت را اجرایی کنند. 
 

این مقاله به بررسی ۱۰ راهکار برای افزایش و تقویت خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی می‌پردازد.
 

۱) افزایش خلاقیت از روی ساخت بازی

 

ترویج بازی‌های خلاقانه و فعالیت‌های هنری  که در کلاس خلاقیت کودکان برگزار می شود، به آنها کمک می‌کند تا تجربه‌های نو و خلاقانه را تجربه کنند. مثلا کودکی که با نرم‌افزار اسکرچ کار می‌کند می‌تواند با خلق یک بازی نو، ایده‌های ذهن خود را پیاده‌سازی کند که خب این نمونه بارز خلاقیت در کودکان پیش‌دبستانی می‌باشد. البته که به خودی خود، این مورد نمی‌تواند خلاقیت در کودکان دبستانی یا پیش‌دبستانی را رشد دهد و نیاز به آموزش دارد. اما یکی از بهترین و پرکاربردترین راه‌های رشد خلاقیت در کودکان، خلق بازی‌های جذاب و ساخته ذهن خودشان می‌باشد.  ساخت بازی‌ها علاوه بر اینکه یک حرفه جدید به کودک می‌آموزد بلکه هوش و خلاقیت کودکان را نیز تقویت می‌کند.
 

۲) تشویق به خواندن و داستان‌گویی

 

 


 

 

شاید همیشه والدین به این فکر کنند که چگونه خلاقیت کودکان را افزایش دهیم‌؟‌ می‌توان گفت هوش و خلاقیت کودکان آنقدر وسیع است که به راحتی با خواندن داستان‌ها و تشویق به داستان‌گویی، افکار خلاق کودکان را رشد می‌دهد و آنان را به دنیایی پر از خیال و ابتکار می‌کشاند. خلاقیت در کودکان عنصری جدایی‌ناپذیر از روح کودک است. شما چند اسباب‌بازی را به کودک بدهید و فقط به تماشای خلاقیت او در نوع بازی کردن بنشینید. کودکان سرشار از خلاقیت هستند و آموزش‌هایی که والدین یا افراد متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌دهند فقط برای افزایش خلاقیت کودکان یا پرورش خلاقیت کودکان می‌باشد که البته نیاز به افراد متخصص هم دارد.
 

مطالب مرتبط: بازی های خلاقانه برای کودکان

۳) ارائه مسائل چالش برانگیز

 

مسائلی که کودکان را به چالش می‌کشانند، می‌توانند در تقویت خلاقیت کودکان تاثیر گذار باشند، هر چیزی که ذهن آنها را تشویق به حل مسائل جدید و ابتکاری کند، در پرورش خلاقیت در کودکان مفید است. پس همواره سعی کنیم کودکان را با مسائلی روبرو سازیم که برایشان چالش برانگیز باشد.   
 

۴) تجربیات خارج از نقطه امن خانواده

 

باید این فرصت را برای کودکان فراهم ساخت تا به کشف دنیای اطراف بپردازند، این امر موجب هدایت آنها به داشتن تفکر خلاق و پذیرش تفاوت‌ها می‌شود. این به آن معنا نیست که کودکان خود را در جامعه رها کنید. در این جامعه یک لحظه غفلت، از فرزند می‌تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد، اما کودک باید بیاموزد و تجربه کند. آموختن به تنهایی بدون تجربه کافی نیست. باید کودک را در محیط‌های مختلف قرار دهیم و از دور مراقبت‌های خود را نیز انجام دهیم. یکی از مهم‌ترین راههای افزایش خلاقیت در کودکان، همین تجربه کردن‌هاست. یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش خلاقیت در کودکان، همین قرار گرفتن در محیط‌های مختلف و محدود به خانه نبودن است. این تجربه‌هاست که به مرور زمان باعث پرورش هوش و خلاقیت کودکان می‌شود.

 

۵) توسعه مهارت‌های هنری

 

آموزش مهارت‌های هنری به کودکان، به آنها این امکان را می‌دهد که احساسات خود را از طریق هنر بیان کنند و در این زمینه ذهن خود را خلاق سازند. البته این مورد هم نیاز به آموزش توسط افراد متخصص دارد. داشتن ذهن خلاق در زمینه هنری خیلی زیباست و هنرمندان همواره دارای ارزش بالایی در میان مردم هستند و همچنین خلق یک اثر هنری علاوه بر زیبایی و جذابیت خاص خود می‌تواند الهام بخش یک منظره زیبا یا نشانگر و آموزنده یک کار خوب و درست و همینطور زیبایی‌های ذاتی برای افراد باشد.
 

۶) تشویق به همکاری و گروهی

 

 

 

تجربه کار گروهی، کودکان را به تبادل ایده‌ها و یادگیری از دیگران تشویق می‌کند. کودکان هر‌ قدر که آموخته باشند باز به تنهایی نمی‌توانند یک اثر خیلی عالی و در سطح بالا خلق کنند. ترکیب چند ذهن خلاق با هم و با مشورت و همکاری و کار گروهی، به نسبت کاری که یک شخص به تنهایی و با قدرت خلاقیت شخصی خود به وجود آورده است، نتیجه چند برابر قدرتمندتر دارد. گروهی کار کردن نقش بسیار مهمی روی پرورش خلاقیت در کودکان دارد. همکاری و شرکت در کارهای گروهی یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش خلاقیت در کودکان است.
 

۷) استفاده از بازی‌های آموزشی

 

استفاده از بازی‌های آموزشی کودکان را به یادگیری انعطاف‌پذیری و حل مسائل ترغیب می‌کند. بازی‌ها همواره موجب افزایش خلاقیت در کودکان می‌شوند. بازی‌های هدفمند که رویه خاصی را دنبال می‌کنند نه تنها به ضرر کودک نمی‌باشد بلکه برای افزایش خلاقیت در کودکان نیز موثر است. بازی‌های دیجیتالی تاثیر بسیار زیادی روی پرورش خلاقیت در کودکان دارد، اما همانطور که می‌دانیم زیاده‌روی در هرچیز به‌خصوص بازی کردن مضر است و حتما باید والدین به این موضوع توجه داشته باشند.
 

۸) ارتقاء تفکر انتقادی

 

تشویق به پرسش و تفکر انتقادی، مهارت‌های خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند. کودکان وقتی با چالش‌های متنوع روبرو می‌شوند و یا موارد متنوعی را تجربه می‌کنند، باید بتوانند درباره نقاط منفی آن نظر بدهند و سعی کنند درباره آنچه دیده‌اند انتقاد کنند. داشتن تفکر انتقادی درباره مسائل مختلف منجر به افزایش خلاقیت در کودکان می‌شود. 
 

۹) ارتباط با طبیعت

 

 


 

تجربه طبیعت و فعالیت‌های خارج از محیط بسته، خلاقیت کودکان را بهبود می‌بخشد. طبیعت همیشه زیبایی‌های متنوعی را در خود جای داده است که یک ذهن باز را به تماشا کردن این همه زیبایی می‌طلبد. ذهن کودکان این فضا را دارد و زمان کافی برای اندیشیدن و تماشای زیبایی‌های طبیعت برای کودکان بیشتر مهیا است. کودکان با تجربه کردن محیط‌های مختلف و آداب‌ و رسوم مختلف می‌توانند به بهترین شکل ممکن ذهن خود را پرورش دهند و این امر موجب افزایش خلاقیت در کودکان می‌شود.
 

مطالب مرتبط: آموزش حل مسئله به کودکان

۱۰) حمایت و تشویق والدین

 

حمایت و تشویق والدین، در ایجاد حس اعتماد به‌ نفس و ارتقاء خلاقیت کودکان بسیار مهم است. خانواده بخش مهمی از زندگی انسان‌هاست. اگر شما گامی موثر در مسیر موفقیت بردارید یا در جایی از زندگی دچار شکست و ضعف شوید این دلگرمی‌های خانواده است که می‌تواند شما را بیشتر در مسیر موفقیت قرار دهد و یا با قدرت الهام‌بخشی که به شما می‌بخشد، منجر به فراموشی شکست تلخ و شروع عرصه موفقیت برای شما باشد. حال فرض کنید کودکان که به دلیل سن کم و وابستگی‌های دیگر، چقدر تحت تاثیر خانواده خود قرار دارند و این خانواده‌ها هستند که باید با تشویق‌ها و حمایت‌های خود کودکان را در مسیر موفقیت قرار دهند. این حمایت‌ها و تشویق‌ها روی خلاقیت کودکان تاثیر زیادی دارد و به تدریج منجر به پرورش خلاقیت در کودکان می‌شود.   
 

سخن پایانی

 

با توجه به اهمیت خلاقیت در جهان امروز، این راهکارها می‌توانند به والدین و مربیان کمک کنند تا بتوانند بهترین تصمیمات را برای آموزش خلاقیت به کودکان بگیرند و محیطی را برای رشد خلاقیت آنها فراهم کنند. خلاقیت کودکان، همیشه بحث مهم و ارزشمندی در حوزه پرورش کودکان و نوجوانان می‌باشد. کودکان خلاق که ذهن خلق‌کننده و قدرتمندی دارند همیشه موفق‌تر از کودکان دیگر خواهند بود. والدین باید به این امر توجه ویژه داشته باشند و سعی کنند مسیر پرورش خلاقیت در کودکان را هموار سازند. 

گاها والدین به خاطر مشغله زیاد نمی‌توانند آن‌طور که باید وقت بگذارند و کودکان را در این مسیر قرار دهند. پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد است که با روش‌‎های روز دنیا برنامه نویسی برای نوجوانان و کودکان  شما برگزار می کند و به آنها  می‌آموزد چگونه ذهن خلاق داشته باشد و بتوانند از ذهن خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.
پیشنهاد می‌کنم بعد از خواندن این مقاله حتما با مشاورین پل استار در ارتباط باشید.
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان