بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان + معرفی 5 مورد

جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان + معرفی 5 مورد
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


امروزه در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم. کودکان از سنین پایین با انواع بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌ها احاطه شده و زمان زیادی را صرف کشف این دنیای ناشناخته می‌کنند. برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های ارزشمند و ضروری در دنیای امروزی است که از اثرات آن در زندگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. شروع برنامه‌نویسی از سنین پایین برای کودکان می‌تواند سرمایه‌گذاری برای آینده‌شان باشد. برنامه‌نویسی مهارت مفیدی است که می‌تواند آینده فرزندانمان را تغییر دهد.
برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان، زبان‌هایی که ساده و جذاب باشند مناسب‌اند. همچنین بهترین زبان برنامه‌نویسی برای کودکان آنهایی هستند که آموزش آنها نیز آسان و روان باشد. این زبان‌ها باید در کنار قابل فهم و جذاب بودن رابط کاربری مناسبی داشته باشند تا باعث ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی به برنامه‌نویسی در کودکان شود. در ادامه، دلایل مهم بودن آموزش برنامه‌نویسی و چرایی یادگیری برنامه‌نویسی از سنین پایین را بررسی می‌کنیم و در انتها به معرفی چند مورد از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای کودکان می‌پردازیم.
 

 


 مطالب مرتبط: آموزش اسکرچ

 

چرا آموزش کدنویسی مهم است؟

 

کدنویسی یکی از مهارت‌های عجین شده با دنیای امروز است. نمی‌توان نقش برنامه‌نویسی در پرورش خلاقیت را نادیده گرفت. کدنویسی در حوزه‌های متفاوتی از اهمیت برخوردار است. کودکانی که از سنین پایین به کدنویسی می‌پردازند مهارت‌های مختلفی در آنها تقویت می‌شود. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ارتباط با فناوری

 

دنیای امروز با فناوری احاطه شده است. تکنولوژی و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. برنامه‌نویسی به افراد این امکان را می‌دهد تا به درستی با تکنولوژی روز ارتباط برقرار کنند. همواره به‌روز بمانند. از تکنولوژی بهترین استفاده را ببرند و حتی آن تکنولوژی یا برنامه را  توسعه دهند.

 

حل مسائل

 

در انجام برنامه‌نویسی همواره به حل مسئله پرداخته می‌شود، سپس کدنویسی آغاز می‌شود. برای انجام حل هر مسئله در ابتدا آن مسئله را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. آن را به مسائل و قطعات کوچکتر تقسیم می‌کنیم. که این امر باعث می‌شود تا تفکر منطقی تقویت شود و در همه جوانب زندگی کاربردی خواهد بود. برنامه‌نویسی کمک می‌کند تا کودکان مواجه با مسائل و حل مسائل را یاد بگیرند و به دستورات منطقی و ساختارمندی عادت کنند.

 

مهارت‌ فکری، ریاضی و علمی

 

آموزش برنامه‌نویسی به کودکان، مفاهیم ریاضیات و علوم مختلف را تقویت می‌کند، چرا که برنامه‌نویسی با مباحثی مثل الگوریتم‌ و محاسبات ریاضی درگیر است و برای حل هر مسئله ابتدا باید اطلاعات کاملی از چگونگی انجام هر مسئله بدست آوریم سپس به حل مسئله بپردازیم. همچنین به روش حل مسئله ترتیب بدهیم و ساختاربندی کنیم که باعث تقویت مهارت‌های فکری می‌شود.

 

ایجاد خلاقیت و نوآوری

 

با برنامه‌نویسی چیزهای جدید خلق می‌کنیم و کم‌کم آن را پیشرفته‌تر و کامل‌تر می‌کنیم. آموزش برنامه‌نویسی به کودکان کمک می‌کند تا ایده‌پردازی در آنها تقویت شود، و همواره به دنبال ایده‌های نو و خلاقانه باشند، و بدانند که می‌توانند ایده‌های ذهنی خود را در واقعیت ایجاد کنند و ایده‌های جدید بیابند.

 

ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و همکاری

 

کودکان با یادگیری برنامه‌نویسی در گروه‌های کوچک و بزرگ با هم همکاری و تعامل می‌کنند. مفاهیم را با هم‌گروهی‎های خود در میان می‌گذارند و درباره آن به بحث و گفت‎وگو می‌پردازند و مسائل بزرگ را با یکدیگر حل می‌کنند. این عضویت در گروه مهارت ارتباطی کودکان را نیز تقویت می‌کند و مهارت برنامه‌نویسی آنها را نیز به چالش می‌کشد که سبب رشد آنها خواهد شد.

 

فرصت‌های شغلی

 

همگام با رشد فناوری اطلاعات و تکنولوژی، فرصت‌های شغلی جدیدی ارائه می‌شود. افرادی که از دانش کدنویسی برخوردار باشند می‌توانند با عناوین مختلفی همچون توسعه‌دهنده نرم‌افزار و مهندس نرم‌افزار مشغول به کار شوند. حتی می‌توانند به عنوان کارآفرین همگام با اینترنت و تکنولوژی، ایده‌های جدید پیاده‌سازی کنند و  در این حوزه پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.

 

تأثیر بر جوامع و جهان

 

تکنولوژی به حل مسائل اجتماعی، پزشکی، علمی و ...  کمک می‌کند. تمامی حوزه ها را توسعه می‌دهد. با برنامه‌نویسی می‌توان به عنوان عضوی هرچند کوچک در حل مشکلات جهانی تاثیرگذار بود، و راه‌حل‌های مبتکرانه و خلاقانه برای مشکلات ارائه داد. علاوه بر آن این مهارت کمک می‌کند تا با چالش‌های پیش رو بهتر بتوان مواجه شد و در همه جوانب زندگی از آن استفاده کرد.
 

مطالب مرتبط:  بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

 

پنج مورد از بهترین زبان‌‎های برنامه‌نویسی برای کودکان

 

برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان، زبان‌هایی که ساده، جذاب و آموزشی باشند مناسب‌اند. این زبان‌ها باید برای کودکان قابل فهم و جذاب باشند تا باعث ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی به برنامه‌نویسی در آنها شوند. در زیر، پنج زبان برنامه‌نویسی که برای کودکان مناسب هستند را معرفی می‌کنیم:

 

اسکرچ (Scratch)

 

 

 

 

این برنامه یک محیط برنامه‌نویسی بصری است که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است. این برنامه توسط دانشگاه MIT به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. Scratch به کودکان اجازه می‌دهد تا با استفاده از کدهای بلوکی رنگی بازی‌، انیمیشن‌ و برنامه‌های تعاملی ایجاد کنند.
در واقع هدف از ایجاد اسکرچ، یادگیری منطقی و استفاده از کدها در برنامه‌نویسی است که در کنار ایجاد پروژه‌های مختلف کودکان آنها را به خوبی درک می‌کنند، و همچنین یاد بگیرند که چطور از کدها استفاده کنند. برای توضیحات تکمیلی و اطلاعات بیشتر درباره این برنامه می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

پایتون (Python)

 

Python یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و انعطاف‌پذیر است. زبان پایتون دارای بیشترین شباهت زبانی با زبان انسان‌هاست. از این رو از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای کودکان است. این زبان به دلیل سادگی نحوه نوشتن کدها و خوانایی بالا، برای شروع  برنامه‌نویسی کودکان مناسب است. یکی دیگر از دلایل انتخاب زبان پایتون، وجود کتابخانه‌های وسیع و مختلفی در این زمینه است که کتابخانه‌های گرافیکی برای کودکان جذاب است.
 

Blockly

 

 


 

 

این برنامه توسط گوگل ایجاد شده که همانند اسکرچ بلوکی است که برای کودکان مناسب است. در این برنامه نیز می‌توانیم با جابه‌جایی بلوک‌ها به راحتی کدنویسی کنیم و خطاهای نوشتاری در این برنامه‌‌ها وجود ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل ملاحظه در این برنامه آموزشی می‌توان به قابلیت اجرایی بودن آن اشاره کرد.
برای استفاده از آن می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
 

استفاده از p5.js

 

P5.js یک کتابخانه از جاوا اسکریپت (JavaScript)برای کدنویسی خلاقانه است که برای ساخت انیمیشن و کارهای هنری در مرورگرها استفاده می‌شود. این کتابخانه به صورت open source قرار داده شده است تا طراحان و مبتدیان و کودکان بتوانند نتیجه کدنویسی خود را ببینند و تمام صفحه وب‌سایت را محل هنر خود در نظر بگیرند و کدنویسی کنند. تعاملی بودن یکی از ویژگی‌های قابل توجه در کدنویسی کودکان است که بتوانند ویژگی‌های بصری ایجاد کنند. 
برای استفاده از  p5.jsمی‌‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش خروجی گرفتن از اسکرچ

 

استفاده از Roblox Studio

 

 


 

 

Roblox Studio یک محیط توسعه بازی است که بر اساس زبان Lua کار می‌کند. این محیط به کودکان این امکان را می‌دهد که با ساخت بازی‌های ساده یا پیچیده، مفاهیم برنامه‌نویسی را یاد بگیرند و به خلاقیت خود بپردازند.  در روبلاکس استودیو می‌توانیم محیط بازی سه بعدی بسازیم. شخصیت طراحی کنیم. برای شخصیت‌ها اسکین‌ها و آیتم‌های مختلف ایجاد کنیم . نحوه بازی را در آن کدنویسی کنیم. روبلاکس استودیو کاملا رایگان است و می‌توانیم با قرار دادن بازی خود در روبلاکس نظرات کاربران روبلاکس را درباره بازی ساخته شده بدانیم.
برای استفاده از روبلاکس استدیو می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

 

بنابراین، شروع زبان برنامه نویسی از سنین پایین می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های اساسی زندگی را یاد بگیرند. همچنین، برای یادگیری بهتر برنامه‌نویسی، مهم است که از منابع آموزشی و بازی‌های آموزشی مناسب کودکان استفاده کنیم.