چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؛ بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع

مقالات
چهارشنبه 11 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؛ بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم‌؟

 

یکی از سوال‌هایی که ممکن است در ذهن افرادی که به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستند شکل بگیرد این است که برنامه‌نویسی را چطور شروع کنم؟ و یا از کجا برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ سوال‌های دیگری از قبیل اینکه بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع کدام است هم، همیشه در ذهن افراد وجود دارد که البته این بحث بسیار مهمی می‌باشد و همواره باید بدانید، وقتی می‌خواهید وارد یک عرصه شوید، بهترین و مستقیم‌ترین راه را انتخاب کنید.
تجربه کردن، شاید در موارد مختلف خیلی کاربردی باشد، اما به نظر من در خصوص این مورد بهتر است از تجارب دیگران هم استفاده نماییم، تا زودتر به مقصد برسیم و مسیر شیرین آموزش برنامه‌نویسی را با سرعت بیشتری طی کنیم.
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم که بهترین زبان، برای شروع برنامه‌نویسی را بشناسید و جوابی برای سوال چطور برنامه‌نویسی را شروع کنیم داشته باشید.

 

آیا شروع فرایند یادگیری برنامه‌نویسی وابسته به سن است؟

 

بله، حتما همینطور است. یادگیری برنامه‌نویسی برای افراد مختلف در سنین مختلف متفاوت است دلیل آن نیز واضح و روشن است. ذهنیت کودکان و نوجوانان و بزرگسالان باهم متفاوت است و ما باید بتوانیم برای هر رده سنی بهترین تصمیم را بگیریم.
مثلا، برای کودکانی که این سوال برایشان مطرح است که چگونه برنامه‌نویسی را یاد بگیریم، بهترین پاسخ نرم‌افزار اسکرچ می‌باشد. اسکرچ یک نرم‌افزار گرافیکی و دارای رابط کاربری جذابی می‌باشد که کودکان را مجذوب خود می‌کند و بهترین زبان برای شروع برنامه‌نویسی برای کودکان همین اسکرچ است.
آنها به کمک اسکرچ، مفاهیم پایه‌ای و اساسی برنامه‌نویسی را می‌آموزند و در کنار آموزش این مفاهیم می‌توانند بازی‌ها و انیمیشن‌های جذابی خلق کنند و اعتماد به نفسشان را بهبود دهند.
بعد از یادگیری مفاهیم پایه‌ای، وقت آن رسیده است که به سراغ یک زبان برنامه‌نویسی ساده و کاربردی برای شروع برنامه‌نویسی بروند. در ادامه خصوصیات زبان برنامه‌نویسی‌ای که برای شروع برنامه‌نویسی به‌خصوص برای سنین پایین مناسب‌تر است بیان می‌کنیم.
 

 

مطالب مرتبط: آینده شغلی برنامه نویسی؛ معرفی آینده دار ترین زبان برنامه نویسی

 

خصوصیات یک زبان برنامه‌نویسی، برای شروع برنامه‌نویسی چیست؟

 

شروع هر کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. شما اگر وارد کاری شوید که در روزهای اول کاری خاطره خوبی نداشته باشید و دچار مشکل شوید و در شما علاقه‌ای ایجاد نشود، ممکن است در ادامه کارتان آثار مخربی داشته باشد. پس همواره توصیه می‌شود که در انتخاب شیوه آموزش برای شروع کار، دقت لازم بین آموزش‌دهنده و دانش‌آموز انجام شود.
 

یک زبان برنامه‌نویسی خوب برای شروع باید دارای خصوصیات زیر باشد:
 

ساده باشد و نزدیک به زبان گفتاری باشد.
دستورات و قواعد پیچیده‌ای نداشته باشد.
ابزارهای آن به راحتی در دسترس باشد.
توسعه‌پذیر باشد و بتوان به آن مواردی را اضافه یا کم نمود.
در عین حال تمامی مراحل یادگیری را به خوبی پوشش دهد، و کسی که این زبان را می‌آموزد کامل مفاهیم برنامه‌نویس را بیاموزد.
 

برنامه‌نویسی را از کجا شروع کنیم؟

 

پیشنهاد ما برای جواب به سوال برنامه‌نویسی را از کجا شروع کنم، در رده سنین بالاتر یا کودکانی که دوره اسکرچ خود را گذرانده‌اند، شروع کردن با یکی از زبان‌های سطح بالا می‌باشد.
تفاوت چندانی ندارد که شما چه زبان برنامه‌نویسی‌ای را می‌آموزید و کسی نمی‌تواند بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع را به شما بگوید. این موضوع کاملا نسبی و بستگی به آنچه دارد که شما به آن علاقه‌مند هستید. چیزی که بین همه زبان‌های برنامه‌نویسی مشترک است کلیات و مفهوم کلی برنامه‌نویسی است و آنچه در بین زبان‌ها، تفاوت ایجاد می‌کند فقط قواعد آنهاست.
با این وجود ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که با زبان پایتون شروع کنید. دلایل ما برای شروع برنامه‌نویسی با پایتون را در زیر آورده‌ایم.

مطالب مرتبط: بهترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2024

 

چرا برنامه‌نویسی را با پایتون شروع کنیم؟

 

 


 

 

یک بار دیگر نیاز است به این نکته اشاره کنم، که شروع برنامه‌نویسی با پایتون فقط می‌تواند برای سنین بالاتر باشد که درک درستی از مفاهیم برنامه‌نویسی داشته باشند، یا کودکانی که حداقل دوره اسکرچ را گذرانده باشند و به درک نسبی از برنامه‌نویسی رسیده باشند.
افرادی که خصوصیات بالا را دارند و برای آنها سوال است که از کجا برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ پاسخ ما به آنها، زبان پایتون می‌باشد. به دلیل اینکه:
پایتون دارای قواعد بسیار ساده‌ای می‌باشد و شما به سادگی می‌توانید دستورات آن را بیاموزید.
زبان پایتون یک زبان سطح بالا است که بسیار نزدیک به زبان محاوره‌ای می‌باشد و دقیقا مانند این است که شما در حال صحبت کردن با کامپیوتر هستید.
پایتون زبان پرکاربرد‌ی است و در سال ۲۰۲۳ از زبان‌های پرکاربردی بوده که در ساخت اپلیکیشن‌های مختلف از آن استفاده شده است.
پایتون دارای کتابخانه‌های بسیاری است که هرکدام از آنها شما را وارد دنیای جدیدی از برنامه‌نویسی می‌سازد و می‌توانید به طور کامل از برنامه‌نویسی لذت ببرید.
پایتون بخاطر سادگی در بخش‌های مختلف مثل اپ ویندوز و موبایل و حتی وب‌سایت هم نفوذ پیدا کرده و فریم‌ورک‌های زیادی هستند که از زبان پایتون پشتیبانی می‌کنند.
موتورهای بازی‌سازی زیادی هم هستند که از زبان پایتون به خوبی پشتیبانی می‌کنند.
موارد بالا را گفتیم تا نشان دهیم که پایتون از هر لحاظ بسیار قدرتمند و کاربردی می‌باشد و همواره برای شروع توصیه می‌شود.
سوال‌های دیگری مانند، چگونه برنامه‌نویسی اندروید را شروع کنیم، و چگونه برنامه‌نویسی وب را شروع کنیم، نیز در ذهن افراد مختلف همیشه شکل می گیرد که ما پیشنهاد می کنیم در ابتدا با یک زبان ساده و کاربردی، مانند پایتون مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی را بیاموزید تا دید برنامه‌نویسی کاملی داشته باشید و سپس با تجربه‌ای که به دست می‌آورید، می‌توانید بهترین مسیر را انتخاب کنید. مثلا به سراغ جاوا اسکریپت بروید، جاوا بیاموزید یا به سمت react یا فلاتر بروید.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم تا به شما کمک کنیم تا بتوانید شروع برنامه‌نویسی و شروع مسیر یادگیری را به درستی تشخیص دهید و بتوانید بالاخره از یک نقطه‌ای شروع کنید.
البته ما در پل استار به همین مقاله ختم نمی‌شویم و می‌توانیم به شما کمک کنیم تا انتها، این مسیر جذاب و پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید.
پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد می‌باشد که با توجه به سطح کودک شما می‌تواند برنامه‌نویسی برای کودکان و فرزندانتان آموزش بدهد. شروع این آموزش می‌تواند از اسکرچ باشد، یا از از پایتون. فرقی نمی‌کند از صفر تا صد برنامه‌نویسی را می‌توانید در پل استار بیاموزید و و سپس وارد بازار کار شوید.
 

برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.

سپاس از نگاهتان