پایتون یا جاوا اسکریپت؟ بررسی برتری های هرکدام نسبت به هم

مقالات
شنبه 18 فروردین 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
پایتون یا جاوا اسکریپت؟ بررسی برتری های هرکدام نسبت به هم
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


پایتون و جاوا اسکریپت دوتا از معروف‌ترین و پرکاربرد‌ترین زبان‌های برنامه نویسی هستند. در یک رأی گیری مربوط به زبان‌های برنامه نویسی در یکی از سایت‌های معتبر، جاوا اسکریپت به عنوان پرکاربردترین زبان برنامه نویسی و پایتون به عنوان دومین زبان پرکاربرد برنامه نویسی انتخاب شد ولی در PYPL که یک جدول برای پرکاربرد‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. پایتون در صدر جدول و جاوا اسکریپت در جایگاه سوم قرار دارد. بر اساس این آمار، می‌توان نتیجه گرفت که هر دوی این زبان‌های برنامه‌ نویسی، در بین برنامه نویس‌های کامپیوتر بسیار پرطرفدار هستند. اگر فردی به تازگی تصمیم به یادگیری یک زبان برنامه نویسی دارد، پایتون یا جاوا اسکریپت می‌تواند شروع خوبی باشد.

نگاه کلی به جاوا اسکریپت


جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و پویا است که توسط Brenden Eish به عنوان یک زبان اسکریپتی برای مرورگر‌ها ساخته و در سال 1995 منتشر شد. جاوا اسکریپت به سرعت مشهور شد و در حوزه توسعه وب بسیار پررنگ ظاهر شده‌است. جاوا اسکریپت زبانی است که به وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب روح می‌بخشد و به آنها اجازه می‌دهد تا پویا، تعاملی باشند و محیط کاربری خوبی داشته باشند. اگرچه که جاوا اسکریپت در ابتدا به عنوان یک زبان اسکریپتی معرفی شد اما صرفاً محدود به نوشتن اسکریپت نمی‌شود. مثلاً، جاوا اسکریپت با استفاده از فریم ورک node.js، به توسعه سرور و در بازی سازی و ساخت اپلیکیشن‌های کامپیوتر با استفاده از Electron.js راه یافته است. با کمک React Native می شود از جاوا اسکریپت در ساخت برنامه‌های موبایل هم استفاده کرد و در کل، کار‌های بسیار زیادی‌‌است که می‌توانند با جاوا اسکریپت انجام شوند.

بیشتر بخوانید: vue js چیست؟ 

نگاه کلی به پایتون


پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، پویا و شیء گرایانه است که توسط Guido Van Rossum توسعه یافته و در سال 1991 منتشر شد. پایتون، زبان برنامه نویسی است که بر خوانایی و سینتکس های مختصرو منظم تأکید دارد که این ویژگی ها، زبان برنامه نویسی پایتون را به یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی که به تازگی قصد یادگیری برنامه نویسی دارند و همچنین گزینه‌ای مناسب برای برنامه نویس‌های با تجربه تبدیل می‌کند. روان بودن و کاربردی بودن پایتون به این زبان برنامه نویسی اجازه داده تا در حوزه‌های مختلف مربوط به تکنولوژی راه پیدا کند. برای مثال، پایتون در حوزه یادگیری ماشین (Machine Learning)، هوش مصنوعی، علوم داده (Data Science)، تحقیقات علمی و توسعه وب با کمک فریم‌ورک‌هایی مانند Django، python Flask و…  بسیار به کار گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط: html چیست؟

پایتون یا جاوا اسکریپت؟

 

مقایسه رو در رو


در حالی که هر‌دوی این زبان‌های برنامه نویسی بسیار شناخته شده و پرکاربرد هستند، شاید سخت باشد که بین پایتون یا جاوا اسکریپت، یکی را انتخاب کنیم. برای اینکه بتوانیم انتخاب بین این دو را آسان تر کنیم، نیاز داریم که مقایسه‌ای بین زبان‌های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت انجام دهیم.

سینتکس و خوانایی


سینتکس‌های مورد استفاده برای نوشتن کد‌های پایتون یا جاوا اسکریپت، نسبت به هم متفاوت هستند. پایتون از فرو‌رفتگی‌ها و فضا‌های خالی برای تفکیک بلوک‌های کد استفاده می‌کند در حالی که جاوا اسکریپت برای این کار از براکت بهره می‌برد. برای جاوا اسکریپت معمولا نیاز است که در انتهای دستور‌های کد، نقطه ویرگول گذاشته شود ولی در پایتون این گونه نیست و با جدا کردن خطوط کد از یکدیگر دستور‌های کد از یکدیگر تفکیک می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که سینتکس‌های پایتون به سادگی، نظم و خوانایی آسان شناخته می‌شوند و فهمیدن آنها برای افراد تازه کار، ساده‌تر است. پایتون به طوری طراحی شده است که افراد بتوانند خط‌های کد آن را به سادگی بخوانند ولی از طرفی دیگر در جاوا اسکریپت، خوانایی کد‌ها به اندازه پایتون راحت و ساده نیست و فهمیدن کد‌ها و اینکه برنامه نوشته شده چه کاری را می‌خواهد انجام دهد برای افراد مبتدی سخت‌تر خواهد بود.

سرعت اجرای برنامه


یکی از معیار‌های مهم در مقایسه دو زبان برنامه نویسی سرعت اجرای برنامه و کارایی آن زبان است. در این معیار به‌خصوص، جاوا اسکریپت برتری واضحی دارد.زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در مقایسه با پایتون سرعت اجرا و نمایش بهتری را دارا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش فرانت اند

کتابخانه ها


یکی از ویژگی‌های چشم‌گیر زبان برنامه‌نویسی پایتون، کتابخانه‌های کاربردی و با کیفیت آن است. کتابخانه‌هایی مانند os,sys,collections,DateTime و math چند نمونه از این کتابخانه‌ها هستند و با کمک آنها می‌توان اعمال مختلف را انجام داد. از طرفی دیگر، جاوا اسکریپت کتاب خانه‌های کمتری را همراه خود دارد ولی این ضعف خود را با یک اکوسیستم گسترده و قابلیت استفاده از فریم ورک‌های خارجی مانند React, Angular, و Vue.js در بخش فرانت اند و Node.js, Express.js و… در بخش بک‌اند جبران می‌کند. پایتون هم کتابخانه‌های خارجی زیادی دارد که با اهداف مختلفی مانند یادگیری ماشین، علوم داده، هوش مصنوعی،اتومیشن(Automation)و… از آنها استفاده می‌شود و کتابخانه‌های خارجی معروف جاوا اسکریپت معمولا در بخش توسعه وب کارایی دارد.

جمع بندی


پایتون یا جاوا اسکریپت دو زبان برنامه نویسی بسیار معروف و پرکاربرد برنامه نویسی کامپیوتر هستند و هرکدام در بخش‌های مختلف حوزه‌های مربوط به تکنولوژی کاربرد‌های فراوان دارند. این دو زبان برنامه نویسی تفاوت‌های زیادی دارند. جاوا اسکریپت زبان مناسبی برای توسعه وب است و پایتون به دلیل خوانایی خوبی که دارد مناسب افرادی است که به تازگی قصد شروع به یادگیری برنامه نویسی را دارند. اگر شما علاقمند یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون یا جاوا اسکریپت را دارید، موسسه پل استار کمک خوبی برای شما خواهد بود. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.

 

لینک های مرتبط


https://geekflare.com/python-vs-javascript/
https://www.freecodecamp.org/news/python-vs-javascript-what-are-the-key-differences-between-the-two-popular-programming-languages/