معرفی بازی فکری برای کودکان 5 ساله تا 8 ساله

مقالات
چهارشنبه 18 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
معرفی بازی فکری برای کودکان 5 ساله تا 8 ساله
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

بازی‌های فکری نقش بسیار مهمی در تقویت خلاقیت و رشد ذهنیت کودکان دارد. بازی فکری با کودکان ۵ ساله یا بالاتر بسیار واجب و بااهمیت می‌باشد؛ چون کودکان در این سنین است که باید ذهنیت خود را تقویت نمایند و در سنین نوجوانی بتوانند ذهنیت و نتیجه یادگیری‌های خود را شکوفا کنند.
چه بسیار نوجوانانی که در سنین نوجوانی موفق به ساخت محصولات جدید در حوزه تکنولوژی یا اختراعات فوق‌العاده برای بشریت شده‌اند. بنابراین بازی برای افزایش خلاقیت کودکان 5 ساله تا 8 ساله بسیار با اهمیت است و حتما باید خانواده‌ها به این مورد توجه ویژه داشته باشند.

 

معرفی بازی فکری کودکان 5 ساله

 

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بازی فکری برای کودکان 5 ساله بسیار دارای اهمیت و تاثیرگذار است، و حتما باید در این سن، برای کودکان شرایط ورود به بازی‌های فکری را ایجاد کنیم.
بازی‌های فکری متنوعی وجود دارد که هم به صورت آنلاین در بستر اینترنت می‌تواند در اختیار کودکان قرار بگیرد و هم به صورت فیزیکی می‌توانند بسته‌های بازی‌های فکری را دریافت کنند.
این بازی‌ها شامل موضوعات متنوعی هستند؛ از جمله بازی ریاضی بازی‌های معمایی ترکیبی و ساختنی و غیره.
 

در ادامه به معرفی چند نمونه بازی فکری کودکان ۵ ساله تا 8 ساله می‌پردازیم.
 

 

 

بازی‌های ماجراجویی با پازل

 

بازی‌های ماجراجویی با پازل یک بازی فکری کودکان 5 ساله تا 8 ساله می‌باشد که کودکان به کمک آن می‌توانند با قطعه قطعه کردن پازل‌ها، تصاویری جذاب را ایجاد کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مکانی و تصویری خود را تقویت کنند.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش مکعب روبیک برای کودکان

خانه سازی با بلوک‌ها

 

یک بازی فکری کودکان 5 ساله تا 8 ساله می‌تواند بازی فکری خانه‌سازی باشد که در آن کودکان با استفاده از بلوک‌های ساختمانی اسباب‌بازی، می‌توانند خانه‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های دیگری را بسازند. این بازی تخیلی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های سازگاری و مهندسی خود را تقویت کنند.
 

پیدا کردن تفاوت‌ها

 


 

 

پیدا کردن تفاوت‌ها بین دو شی یا دو عکس یکی از بازی‌های فکری برای کودکان ۵ ساله تا ۸ساله می‌باشد، که تاثیر زیادی روی یادگیری و تمرکز کودکان دارد. کودکان می‌توانند با مقایسه دو تصویر مشابه و پیدا کردن تفاوت‌های آنها، مهارت‌های مشاهده و توجه خود را تقویت کنند.
 

شطرنج بچگانه

 

بازی شطرنج برای کودکان با قطعات بزرگ‌تر و قوانین ساده، می‌تواند به آنها کمک کند تا مهارت‌های استدلال، برنامه‌ریزی و رفتار متناسب را یاد بگیرند. شطرنج یک بازی فکری برای کودکان 5 ساله و حتی سنین بالاتر می‌باشد که تاثیر زیادی بر تقویت حافظه، تفکر و پیش‌بینی کودکان دارد.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش شطرنج به زبان ساده برای کودکان

ماجراجویی درون‌خطی

 

یک بازی فکری کودکان 5 ساله تا ۸ ساله می‌باشد، و تاثیر زیادی در یادگیری کودکان می‌تواند داشته باشد. این بازی شامل روایت داستانی است که کودکان باید به دنبال حل معماها و مسائل در آن باشند، این بازی به خلاقیت و تفکر انتقادی کودکان کمک می‌کند.
 

معمای لغت

 

این بازی یک بازی جذاب برای کودکان است که البته توانایی تشخیص لغات را داشته باشند. در این بازی کودکان باید با حدس کلمات مرتبط با توضیحات داده‌شده، معمای حل کنند. این بازی به تقویت دایره واژگان و تفکر زبانی کمک می‌کند.
این بازی معمایی که همراه با آموزش است. یک بازی فکری با کودکان ۵ ساله و حتی سنین بالاتر می‌باشد.
 

بیشتر بخوانید:  بازی فکری برای کودکان 9 ساله در خانه

معمای ریاضی

 


 

 

این بازی یک بازی فکری جذاب است که البته نیاز به دانستن الفبای ریاضی دارد و کودکانی که تیزهوش هستند راحت‌تر از پس این بازی بر می‌آیند. این بازی‌هایی که شامل حل مسائل ریاضی ساده و جذاب می‌شوند، به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنند.
بازی فکری معمای ریاضی یک بازی جذاب و مناسب برای آموزش می‌باشد و کودکان از آن لذت خواهند برد. این بازی نیز یک بازی فکری برای کودکان 5 ساله تا 8 ساله می‌تواند باشد و به شدت توصیه می‌شود.
 

بیشتر بخوانید:  بهترین بازی فکری کودکان

ترکیب‌سازی

 

اگر به دنبال یک بازی فکری با کودکان 5 ساله تا 8 ساله هستید، حتما به بازی‌های فکری ترکیبی توجه ویژه داشته باشید. در این بازی‌ها کودکان باید با ترکیب قطعات مختلف، شکل‌ها و الگوهای جدیدی بسازند. این بازی‌ها به تقویت مهارت‌های خلاقیت و مهندسی کودکان کمک می‌کنند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم تا انواع بازی فکری کودکان 5 ساله تا 8 ساله را به شما معرفی کنیم. همانطور که در طول مقاله نیز گفته شد توجه به یادگیری و تقویت مهارت‌های خلاقیت و رشد ذهنی کودک، باید در همان دوران کودکی انجام شود بنابراین خانواده‌ها باید دنبال راه و روش‎های نوین برای تقویت این مهارت‌ها باشند.
یکی از این راه‌ها که بسیار قابل‎ دسترس و پراستفاده است همین استفاده از بازی های خلاقانه برای کودکان است که به همین دلیل در این مقاله به جزئیاتی درباره انواع بازی‌های فکری پرداختیم. امید که تمامی کودکان بتوانند با یادگیری مهارت‌های خود را تقویت کنند و بتوانند استعدادهای خود را شکوفا سازند. فراموش نکنید کودکان بسیار بااستعداد هستند.
 در صورتی که شما خانواده عزیز دوستدارید که فرزندتان  تبدیل به یک برنامه نویس حرفه‌ای شود و آینده خود را رقم  بزند می توانید از دوره  آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان  استفاده کنید و او را در این مسیر فوق العاده پشتیبانی کنید. 

با ما همراه باشید.

سپاس از نگاهتان