آموزش ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ

ویدئو های آموزشی
شنبه 11 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 12 دقیقه دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ چگونه است؟

 

اگر با اسکرچ کار کرده باشید، حتما این فکر به ذهن شما رسیده است که ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ چگونه است. در این مقاله به پاسخ خود خواهید رسید، و می‌توانید ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ را تجربه کنید.
لازم به ذکر است که اسکرچ نرم‌افزار قدرتمندی برای آموزش برنامه‌نویسی و البته بازی‌سازی است. اگرچه اسکرچ، بسیار قدرتمند و حرفه‌ای است اما قابلیت ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ وجود ندارد. چون فقط در دو بعد x,y طراحی شده است و بعد سوم در اسکرچ وجود ندارد. 
اما ما می‌توانیم با ابزارهایی که اسکرچ در اختیارمان قرار داده است و با تغییر شکل‌های سه بعدی، برای اسپرایت‌هایمان بازی را به شکل تقریبی سه بعدی تبدیل کنیم، و این‌گونه می‌توانیم ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ را تجربه کنیم.

برای اینکه بدانید ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ چگونه است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ به چه پیش‎‌نیاز‌هایی احتیاج داریم؟

 

در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، مانند دیگر بازی‌هایی که با اسکرچ ساخته‎‌ایم، شما نیاز به دانش علمی خاصی ندارید و هر آنچه در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ نیاز باشد را می‌توانید از همین مقاله بیاموزید.
در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، تنها کافیست نرم‎‌افزار اسکرچ خود را باز کنید و مطابق با کدهای ما کدنویسی کنید. البته اگر نرم‌افزار اسکرچ را نصب نکرده‌اید هم نگران نباشید. شما می‌توانید وارد سایت اسکرچ شوید و با کلیک روی قسمت create  به صورت آنلاین وارد نرم‌افزار شوید و به همه امکانات نرم‌افزار به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید.
پس کافیست وارد اسکرچ شوید تا در ادامه، ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ را تجربه کنید.

مطالب مرتبط: آموزش ساخت بازی با اسکرچ
 

برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ چه مواردی را نیاز داریم؟

 

 


 

 

در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، بعد از این که وارد نرم‌افزار شدید نیاز است که از بخش (۲) مشخص شده در تصویر بالا، یک backdrop به بازی اضافه کنید، که ما در اینجا stars را از بین backdropهای آماده اسکرچ انتخاب کرده‌ایم.
همچنین برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، ما دو اسپرایت dot و star را هم از بخش (۳) مشخص شده در تصویر، انتخاب کرده‌ایم. بنابراین تا اینجای کار ظاهر زیر را داریم.
 

 


 

 

از بخش (۱) مطابق تصویر بالا، می‌توان سایز اسپرایت‌ها را تغییر داد. سایز هر دو اسپرایت را روی ۷۰ می‌گذاریم و سپس از بخش (۲)، روی اسپرایت ستاره کلیک می‌کنیم و از قسمت (۳)، وارد costumes می‌شویم. 
برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، می‌خواهیم ظاهر ستاره را به گونه‌ای تغییر دهیم که کمی حالت سه بعدی به خودش داشته باشد. بنابراین مطابق تصویر زیر عمل می‌کنیم.
 

 


 

 

ابتدا از بخش (۱) مشخص شده در تصویر، دور تا دور ستاره را علامت می‌زنیم، و سپس از بخش (۲) مشخص شده در تصویر، ابتدا روی copy و سپس روی paste کلیک کرده، و کپی ساخته شده را جابه جا می‌کنیم تا مطابق تصویر بالا، کمی جلوتر از تصویر زیری قرار بگیرد، و ظاهر تقریبا سه بعدی به اسپرایت ستاره داده شود.

مطالب مرتبط: ساخت بازی مار با اسکرچ
 

برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ چه کدهایی باید بنویسیم؟

 

در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، ابتدا به سراغ کدهای dot می‌رویم. می‌خواهیم که dot به همراه موس ما حرکت کند و هرجا که موس را می‌بریم با موس به آنجا برود. بنابراین کافیست برای dot بنویسیم که زیر پرچم و برای همیشه به سمت mouse pointer برود. بنابر‌این کدهای dot به شکل زیر خواهد بود.
شما برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ می‌توانید کدهای خود را مطابق تصویر زیر بنویسید. به پرچم در کدهای event و به forever در قسمت control و به go to هم در بخش motion دسترسی دارید.
 

 


 

 

خب کد‌های dot برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، تمام شد و حالا باید به سراغ کدهای star برویم.
می‌خواهیم star در شروع بازی، در یک جای تصادفی از صفحه قرار بگیرد و تا زمانی که آنجا هست از خودش کپی (clone) بسازد و کپی‌های ساخته شده از آن به طرز زیبایی بچرخند و با یک حالت سه بعدی، از ستاره اصلی دور شوند.
در ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ این تکنیک‌ها می‌تواند کار‌ساز باشد تا ما به اسپرایت‌هایمان حالت سه بعدی بدهیم. بنابر‌این کدهای star را این‌گونه می‌نویسیم.
 

 


 

 

مطابق تصویر بالا برای ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، سعی کرده‌ایم که حالت سه بعدی به اسپرایت star بدهیم. پس مطابق آنچه در بالا گفتیم زیر پرچم باید در یک جای random باشد و برای همیشه از خود کپی بسازد. به دستور create clone of myself در بخش control دسترسی داریم.
حال به هر‌ کپی‌ای که ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک جهت random بدهیم که به یک سمت تصادفی برود. پس دستور point in direction را از دستورات motion و دستور pick random را هم از دستورات operators آورده و مقدار آن را از ۰ تا ۳۶۰ قرار می‌‌‌دهیم تا جهت random برای کپی‌ها ایجاد شود و سپس ۱۰ گام ۱۰ تایی جلو برود. پس ۱۰ بار تکرار کرده‌ایم که ۱۰ قدم جلو برود و هربار هم سایزش را کم می‌کنیم و حالت روح به آن می‌دهیم که کمرنگ‌تر باشد و یک چرخش کوچک ۱۵ درجه هم به آن داده و در نهایت clone را delete می‌کنیم. به دستور move و turn در دستورات motion دسترسی داریم و دستور change size و set effect را هم  در دستورات looks داریم و repeat و delete this clone هم در بخش دستورات control موجود می‌باشد.

مطالب مرتبط: ساخت بازی ماشینی با اسکرچ


حال می‌خواهیم برای جذاب‌تر شدن بازی، score بسازیم و هربار که dot یک ستاره را می‌گیرد، یک امتیاز به آن اضافه شود و همینطور dot برای گرفتن هر ستاره، فقط ۳ ثانیه فرصت داشته باشد.
پس ابتدا از بخش (۱) مشخص شده در تصویر زیر، وارد variables می‌شویم و از بخش (۲) مشخص شده در تصویر زیر، روی make a variable کلیک می‌کنیم و دو variable به نام‌های time و score می‌سازیم. قرار است که در score امتیاز را ذخیره کنیم و در time  هم زمان‌سنج برای dot بگذاریم، تا ببیند که چقدر فرصت دارد تا بتواند ستاره را بگیرد.
به تصویر زیر دقت کنید.
 

 


 

 

شما می‌توانید کدهای dot را مطابق کدهای بالا تغییر دهید تا ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ را تکمیل کرده باشید. بعد از ساخت دو variable که در بالا ذکر شد زیر پرچم به time مقدار اولیه ۳ را می‌دهیم و مقدار score را هم در ابتدا برابر 0 قرار می‌دهیم.
حال اگر ستاره، توسط dot تاچ شود باید به یک جای تصادفی دیگر برود و score زیاد شود و time  دوباره با ۳ پر شود.
و همین‌طور برای تغییر time می‌نویسیم که زیر پرچم و برای همیشه بعد از wait های ۱ ثانیه‌ای، یک عدد از مقدار time کم شود و اگر time به 0  رسید بازی تمام شود و stop all صورت گیرد. 
به کدهای time و set و change در دستورات  variables دسترسی داریم. If و stop all هم در دستورات   control موجود است و به علامت مساوی در دستورات operator و به touching هم در دستورات sensing دسترسی داریم.

خب ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ تمام شد و شما یک نمونه ساده از این بازی را دیدید. امیدوارم که از این آموزش رضایت داشته باشید.

 

سخن پایانی

 

یک نمونه ساده از ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ را در بالا دیدید. این بازی یکی از صدها بازی جذابی است که در موسسه پل استار آموزش داده می‌شود. اگر می‌خواهید خیلی اصولی‌تر و کامل‌تر ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ، یا بازی‌های دیگر را بیاموزید حتما با مشاورین پل استار در ارتباط باشید و در کلاس‌های آنلاین ما شرکت کنید. چناچه علاقمند هستید که کودک و نوجوان‌تان به مهارت و خلاقیت بیشتری دست  پیدا کند حتما از کلاس های هوش و خلاقیت و آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان برای فرزندتان  استفاده کنید
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان