سایت اسکرچ؛ آشنایی کامل با سایت Scratch Junior و نحوه ورود به سایت

آموزش ها
سه شنبه 05 دی 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
سایت اسکرچ؛ آشنایی کامل با سایت Scratch Junior و نحوه ورود به سایت
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

همانطور که در مقالات گذشته گفتیم با اسکرچ می‌توان بازی‌های متنوعی ساخت. در این مقاله قصد داریم تا سایت اسکرچ را بررسی کنیم و همچنین با هم یاد بگیریم ورود به سایت اسکرچ  چگونه است. قبل از ورود به سایت اسکرچ نیز می‌توانید به مقاله اسکرچ چیست مراجعه کنید.
اسکرچ توسط دانشگاه MIT ایجاد شده است. این دانشگاه، اسکرچ را به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار داده است تا همه بتوانند با استفاده از آن مبانی برنامه‌نویسی را یاد بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید.
 

سایت اسکرچ

 

برای استفاده از سایت اسکرچ می‌توانیم از هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود استفاده کنیم. توصیه ما این است که از کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌مان استفاده کنیم. مرورگرهای مختلفی مثل chrome، Firefox، Safari یا Microsoft Edge داریم. در اینجا ما از نرم‌افزار گوگل کروم استفاده می‌کنیم. گوگل کروم خود را باز می‌کنیم. برای استفاده از اسکرچ و دیگر قابلیت‌های سایت آن می‌توانیم به این سایت مراجعه کنیم.
 

 


 

 

در سایت اسکرچ می‌توانیم از اسکرچ به صورت آنلاین نیز استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم بازی‌ها یا انیمیشن‌هایی که توسط سایرین ساخته شده را ببینیم و از آنها استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم بازی‌های خودمان را نیز در اختیار عموم قرار دهیم تا دیگران نیز از آنها استفاده کنند و بازی کنند. این صفحه حاوی اطلاعات درباره‌ این برنامه، منابع آموزشی و لینک‌های مربوط به دانلود یا استفاده آن است.
این نکته را همیشه باید مدنظر داشته باشیم که اسکرچ توسط سنین مختلف استفاده می‌شود. بازی‌ها می‌توانند توسط یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، یک دانشجو یا حتی یک دانش آموز نیز ساخته شده باشند. با هم قسمت‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش اسکرچ
 

سایت اسکرچ آنلاین

 

 


 

 

برای استفاده از نسخه آنلاین اسکرچ می‌توانیم در سایت اصلی اسکرچ گزینه create ر ا بزنیم تا به صفحه ساخت اسکرچ وارد شویم.
 

 


 

 

هنگامی که به صفحه نسخه آنلاین می‌رویم یک راهنما باز می‌شود که اجازه می‌دهد قدم‌به‌قدم یک سری کدهای اولیه را بیاموزیم و شروع به کار کنیم. همچنین می‌توانیم از گزینه Tutorials استفاده کنیم تا یک سری آموزش‌های اولیه داشته باشیم.
در اسکرچ آنلاین در نسخه جدید تغییر تم رنگ کدها نیز اضافه شده است.
 

 


 

 

سایت اسکرچ فارسی

 

در نسخه آنلاین اسکرچ می‌توانیم از گزینه settings استفاده کنیم و از قسمت Language اسکرچ فارسی داشته باشیم. قابلیت فارسی شدن در هر دو نسخه اسکرچ آنلاین و اسکرچ نصب شده وجود دارد.

مطالب مرتبط: پروژه های برتر اسکرچ
 

بازی با اسکرچ

 

در قسمت اکسپلور می‌توانیم بازی‌ها و انیمیشن‌های مختلفی که توسط دیگران ساخته شده است را تماشا کنیم. 
 

 


 

 

همچنین می‌توانیم موضوع مورد نظرمان را انتخاب کنیم. بازی مورد نظرمان را انتخاب کنیم و با آن بازی کنیم. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد اسکرچ این است که می‌توانیم کدها و شخصیت‌هایی که توسط سایرین ساخته شده است را ببینیم و می‌تواند جنبه آموزشی نیز داشته باشد.
 

 


 

 

می‌توانیم پرچم سبز را بزنیم و بازی کنیم و همچنین با انتخاب دکمه see inside به صفحه اسکرچ برویم و کدها و شخصیت‌ها را ببینیم. از بازی‌ها ایده بگیریم و در پروژه خودمان از آن استفاده کنیم.
 

مطالب مرتبط:  بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان

 

نصب اسکرچ

 

برای دانلود اسکرچ کافیست در هر صفحه‌ای از سایت scratch که هستیم به پایین صفحه برویم و از گزینه download به صفحه دانلود برویم. برای آموزش مرحله‌به‌مرحله دانلود و نصب اسکرچ می‌توانید به این مقاله از سایت نیز مراجعه کنید.
 

عضویت در سایت اسکرچ

 

با عضویت در سایت اسکرچ می‌توانیم بازی‌های خودمان را نیز در سایت اسکرچ به اشتراک بگذاریم. برای این کار کافیست تا در بالای صفحه گزینه join scratch را بزنیم و با انجام چند مرحله ساده در سایت عضو شویم. همچنین اگر از قبل حسابی ساخته‌ایم کافیست تا بر روی  گزینه ورود به حساب (sign in) کلیک کنیم و به راحتی وارد حساب خود شویم.
 

سایت اسکرچ جونیور

 

اسکرچ جونیور برای کودکان 5 تا 7 سال طراحی شده و در گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید و ios قابلیت نصب دارد. همچنین scratchjr نیز به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. اسکرچ در مقابل اسکرچ جونیور قابلیت‌های کمتری دارد چرا که برای رده سنی کودکان طراحی شده است. در اسکرچ جونیور امکان کدنویسی‌های پیشرفته نیست اما محیط جذاب آن برای کودکان بسیار دوست‌داشتنی و مفید است.  
برای دانلود اسکرچ جونیور کافیست در مرورگر خود به این سایت مراجعه کنید.
 

 


 

 

همین‌طور که در معرفی‌نامه سایت scratch junior نیز آورده شده این اپلیکیشن برای ساخت داستان‌ها و انیمیشن‌های کودکان مناسب است.

 

دانلود اسکرچ scratch junior

 

 


 

 

برای دانلود اسکرچ جونیور  کافیست در صفحه اصلی سایت کمی به پایین صفحه بیاییم و با توجه به سیستم عامل دستگاه‌مان از اپ استور یا گوگل پلی آن را دانلود و نصب نماییم.
 

 


 

 

همچنین از قسمت Learn می‌توانیم آموزش اولیه استفاده از اسکرچ جونیور را مشاهده کنیم.
محیط آموزشی Scratch Junior کودکان را قادر می‌سازد تا با اجزای مختلف این برنامه آشنا شوند و شروع به ساخت و برنامه‌نویسی کنند. با کلیک بر روی هر یک از شماره‌ها، توضیحات کاربرد آن قسمت در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های جالب در مورد سایت اسکرچ جونیور جداکردن راهنمای هر قسمت است. راهنمای قسمت نقاشی، کد و صفحه اصلی هر کدام به صورت جداگانه آورده شده است. همچنین می‌توانیم با استفاده از قسمت Tips &Hints  به ویدیوهای آموزشی کوتاهی نیز دسترسی داشته باشیم. نکته حائز اهمیت این است که این ویدیوها در یوتیوب بارگذاری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با محیط اسکرچ

 

آموزش پروژه محور اسکرچ جونیور

 

 


 

 

برای آموزش پروژه‌محور اسکرچ جونیور کافیست تا بر روی قسمت Teach کلیک کنیم و در این صفحه لیستی از پروژه‌ها آورده شده که با انتخاب هر کدام صفحه آموزش قدم‌به‌قدم اسکرچ جونیور هدایت می‌شویم.

 

در طول مقاله با سایت اسکرچ جونیور و سایت اسکرچ آشنا شدیم. دیدیم که هر دو این برنامه‌ها به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است و سایت‌های آنها را مورد بررسی قرار دادیم. مقالات زیادی در رابطه با اسکرچ و ساخت بازی‌های متنوعی با آن در مقالات سایت آورده شده است.

موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه آموزش برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.