محیط اسکرچ چیست؛ آشنایی و آموزش با محیط برنامه‌نویسی اسکرچ جونیور

آموزش ها
دوشنبه 11 دی 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
محیط اسکرچ چیست؛ آشنایی و آموزش با محیط برنامه‌نویسی اسکرچ جونیور
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این مقاله قصد داریم تا با محیط اسکرچ آشنا شویم و ببینیم محیط اسکرچ چیست. تمام امکانات آن را بررسی کنیم. همچنین محیط اسکرچ جونیور را مورد بررسی قرار دهیم.
در مقالات قبلی درباره اسکرچ صحبت کردیم و محیط آن را مورد بررسی قرار دادیم . همانطور که می‌دانید اسکرچ توسط دانشگاه فناوری ماساچوستMIT  ایجاد شده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. اسکرچ و اسکرچ جونیور نرم‌افزارهای کدنویسی بلاکی هستند که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محیط اسکرچ می‌توانیم به صورت گرافیکی شخصیت‌های خود را ایجاد کنیم و برای آنها کدنویسی انجام دهیم. همچنین در سایت اسکرچ می‌توانیم با بازی‌هایی که توسط دیگران ساخته شده بازی کنیم و کدهای آنها را نیز ببینیم و از آنها ایده بگیریم.
برای اطلاعات بیشتر درباره اسکرچ می‌توانید از این مقاله استفاده کنید و همچنین برای ساخت بازی با اسکرچ مقالات ویدیویی قرار داده شده در سایت را از دست ندهید.

 

آشنایی با محیط اسکرچ نصبی و آنلاین

 

 


 

 

همانطور که در مقالات قبلی دیدیم، اسکرچ در دو نسخه آنلاین و نصبی قابل استفاده است. اسکرچ آنلاین و اسکرچ نصب شده روی سیستم تفاوت عمده‌ای ندارند و می‌توانیم از  هر دو آنها استفاده کنیم. در محیط اسکرچ تمام کدها به صورت بلاکی هستند و می‌توانیم تمام کدها را در سمت چپ صفحه مشاهده کنیم.

مطالب مرتبط: آموزش برنامه ی اسکرچ

 

محیط اسکرچ

 

 


 

 

در محیط اسکرچ کدها، صداها و ظاهر شخصیت‌ها، صفحات مختلفی دارند. می‌توانیم از قسمت sounds با صداها کار کنیم. در قسمت costumes در ظاهر شخصیت‌ها تغییرات ایجاد کنیم، و در انتها، مهم‌ترین قسمت کار با اسکرچ، قسمت کدها است.گ

بیشتر بخوانید: کاربرد اسکرچ

 

آموزش کدها در اسکرچ

 

 


 

 

در محیط اسکرچ ، کدها بر اساس کاربرد دسته‌بندی شده‌اند. کدهای آبی، شامل کدهای حرکتی و جای قرارگیری شخصیت‌ها است. در کدهای بنفش دستورات مربوط به ظاهر شخصیت‌ها و پس‌زمینه گنجانده شده است. کدهای زرد رنگ مرتبط با اتفاقات و تغییرات است که از eventها یاد می‌شود. در قسمت کدهای نارنجی رنگ، کدهای مرتبط با کنترل‌ها و شرط‌ها و حلقه‌ها قرار گرفته است. در قسمت sensingها کدهای خاصی شامل فشردن دکمه یا برخورد شخصیت‌ها با یکدیگر در دسترس است. در کدهای سبز رنگ از کدهای ریاضی استفاده می‌کنیم. در کدهای variable، متغیر ایجاد می‌کنیم و آنها را مورد استفاده قرار می‌دهیم. اگر با توابع در برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید می‌توان از کدهای my blocks نیز استفاده نمود.

مطالب مرتبط: پروژه های اسکرچ

 

محیط برنامه‌نویسی اسکرچ

 

 


 

 

برای کدنویسی در محیط اسکرچ کافیست تا کدها را به صفحه اصلی شماره 1 اضافه کنیم. با استفاده از ذره‌بین + و ذره‌بین – می‌توانیم کدها را بزرگ یا کوچک‌تر کنیم تا به اندازه مناسب به اندازه صفحه مانیتور سیستم‌مان آن را تنظیم کنیم. همچنین از قسمت 2 می‌توانیم شخصیت به بازی خودمان اضافه کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب اسکرچ امکان ویرایش شخصیت‌ها است. با استفاده از ابزارهای ویرایش می‌توانیم شخصیت‌های جدید ایجاد کنیم. در شخصیت‌های موجود تغییرات اضافه کنیم. همچنین شخصیت‌ها و تصاویری که از اینترنت دانلود کردیم را به بازی خود اضافه کنیم.

بیشتر بخوانید: سایت اسکرچ

 

اضافه کردن اکستنشن‌ها به محیط برنامه‌نویسی اسکرچ

 

 


 

 

علاوه بر کدهایی که دیدیم، در محیط اسکرچ می‌توانیم کدهای مربوط به قابلیت‌های خاص را نیز اضافه کنیم. به طور مثال همانطور که در ساخت بازی نقاشی دیدید، می‌توانیم به اسکرچ کدهایی اضافه کنیم که قلم را به بازی اضافه کنیم و بازی نقاشی را بسازیم. همچنین می‌توانیم به محیط برنامه اسکرچ نت‌‌‌‌های کدها را اضافه کنیم و بازی‌های موسیقی را بسازیم. با استفاده از اکستنشن ویدیو به بازی خود تصویر دوربین را اضافه کنیم. تعدادی از اکستنشن‌ها همانند text to speech نیاز به اینترنت دارند و می‌توانیم با استفاده از اسکرچ ربات تبدیل صدا به متن بسازیم. یا با استفاده از اکستنشن translate بازی نرم‌افزار مترجم را نیز داشته باشیم. 
یکی‌دیگر از قابلیت‌های اکستنشن‌ها در اسکرچ، می‌توانیم قطعات سخت‌افزاری را به محیط اسکرچ اضافه کنیم. این قطعات می‌تواند یک برد لگو، برد میکروتیک، بردهای آموزشی و یا سنسورهای مختلف باشند.

مطالب مرتبط: آموزش ساخت ماشین حساب با اسکرچ

 

محیط اسکرچ جونیور

 

 


 

 

در محیط اسکرچ جونیور می‌توانیم از قسمت شماره 1 به بازی خود شخصیت جدید اضافه کنیم و شخصیت‌هایی که در بازی داریم را مشاهده کنیم. از قسمت شماره 2 می‌توانیم پس‌زمینه به تصویر اضافه کنیم و تمامی تصاویر پس‌زمینه اضافه شده در بازی را مشاهده کنیم. در قسمت سوم کدهای اسکرچ جونیور را داریم. همانطور که مشاهده می‌کنیم کدها در اسکرچ جونیور به اندازه محیط اسکرچ حرفه‌ای و کامل نیستند چرا که اسکرچ جونیور اختصاصی برای کودکان با سنین پایین طراحی شده است.
 

نتیجه‌گیری

 

همانطور که دیدیم دنیای استفاده از اسکرچ بسیار جذاب است. در هر دو محیط اسکرچ و محیط اسکرچ جونیور می‌توانیم به صورت بلوکی  کدنویسی کنیم. برای آموزش‌های بیشتر در محیط اسکرچ، ساخت انواع بازی‌ها و نحوه خروجی سایر مقالات وبلاگ را ببینید. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.

 

با ما همراه باشید.