آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ و اسکرچ جونیور

ویدئو های آموزشی
چهارشنبه 15 فروردین 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این مقاله قصد داریم تا آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ را داشته باشیم. البته شاید شما به دنبال آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ جونیور نیز باشید که با توجه به اینکه اسکرچ 3 بسیار قدرتمند تر و پر کاربرد تر از اسکرچ جونیور است، پیشنهاد ما این است که این مقاله را تا نتها دنبال کنید تا هم بتوانید ساخت بازی با اسکرچ 3 را تجربه کنید هم یک بازی جذاب با امکانات ویژه داشته باشید.


اسکرچ، نرم افزار قدرتمند برای بازی سازی و انیمیشن سازی می باشد که به خاطر سادگی و ظاهر جذابی که دارد حتی کودکان و نوجوانان نیز می توانند به راحتی بازی ها و انیمیشن های مورد علاقه خود را بسازند.
در ادامه، آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ را خواهیم داشت.

 

درباره اسکرچ بیشتر بدانیم


اسکرچ یک ابزار آموزشی است که به کودکان و نوجوانان اجازه میدهد تا با مفاهیم اولیه برنامه نویسی آشنا شوند. این برنامه به جای استفاده از کدنویسی متنی، از بلوک هایی با دستورات گرافیکی استفاده میکند که میتوان آنها را به هم متصل کرد تا دستورالعملهایی برای کامپیوتر ایجاد کنند.

به عنوان مثال، اگر بخواهید یک شخصیت کارتونی را در صفحه حرکت دهید، به جای نوشتن کدهای پیچیده، میتوانید یک بلوک حرکت را بکشید و در محل مناسب رها کنید. سپس میتوانید مقادیری مانند جهت و مسافت حرکت را تنظیم کنید. این روش ساده و بصری، یادگیری را برای کودکان بسیار آسانتر میکند و به آنها امکان میدهد تا خلاقیت خود را در ساخت داستانها، بازیها و پروژه های انیمیشنی به کار ببرند.

اسکرچ نه تنها یک ابزار آموزشی است، بلکه یک پلتفرم اجتماعی نیز محسوب میشود که کاربران میتوانند در آن پروژه‌های خود را به اشتراک بگذارند و از پروژه های دیگران الهام بگیرند. این امر به تبادل ایده‌ها و یادگیری مشارکتی کمک میکند. اسکرچ به زبانهای مختلفی ترجمه شده و به صورت جهانی مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین کودکان و نوجوانان از سراسر دنیا می توانند از آن بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی حرفه ای با اسکرچ

 

برای ساخت بازی جنگی در اسکرچ به چه مواردی نیاز داریم.


ساخت بازی جنگی با اسکرچ بسیار ساده است و نیاز به پیش نیاز خاصی ندارد. حتی اگر شما برنامه نویسی اسکرچ بلد نباشید نیز می توانید به راحتی به کمک آموزش این مقاله پیش بروید و ساخت بازی جنگی با اسکرچ را تجربه کنید. شما برای ساخت بازی جنگی با اسکرچ، نیاز به پیش زمینه علمی خاصی نیز ندارید و به راحتی می توانید بازی سازی کنید.

 

برای ساخت بازی جنگی با اسکرچ به چه بک دراپ هایی نیاز داریم


برای ساخت بازی جنگی با اسکرچ، ما قصد ساخت بازی تفنگی داریم و به خاطر همین یک بک دراپ بازی (night city) را انتخاب کرده ایم تا در آن بازی خود را بسازیم. و همچنین یک بک دراپ (you win) هم برای این بازی ساخته ایم. بکدراپ های بازی را می توانید در تصویر زیر ببینید.

 


 مطالب مرتبط: ساخت بازی دو نفره با اسکرچ

 

برای ساخت بازی جنگی در اسکرچ به چه اسپرایت هایی نیاز داریم


در این بازی ما سه اسپرایت را به بازی اضافه کرده ایم. اسپرایت wizard را برای اینکه قرار است به آن تیر اندازی کنیم و اگر بتوانیم wizard را بزنیم برنده می شویم.
اسپرایت بعدی یک مستطیل بزرگ سیاه رنگ است که وسط آن را با پاک کن به اندازه یک دایره خالی کرده ایم
و اسپرایت بعدی نیز یک اسپرایت target است که به صورت یک علامت "+" قرمز رنگ است. در ادامه به کد های بازی می پردازیم.

بیشتر بخوانید: ساخت بازی ماشینی با اسکرچ

 

برای ساخت بازی جنگی با اسکرچ چه کد هایی باید بنویسیم


میخواهیم ابتدا بازی روی بک دراپ night city باشد و wizard هر دو ثانیه یک بار به یک جای تصادفی برود. در بک‌دراپ game over هم نیاز نیست که wizard را ببینیم پس در آنجا آن را hide می کنیم و و در زیر پرچم برایش show می گذاریم.
در تصویر زیر کد های wizard را می بینید.


 

در اسپرایت مستطیل سیاه، می خواهیم مستطیل با زدن فلش های چپ و راست و بالا و پایین حرکت کند و در صورتی که بک‌دراپ روی win باشد، نمایش داده نشود و زیر پرچم نمایش داده شود.
کد های این اسپرایت را در تصویر زیر میبینید.

 


اسپرایت target قرار است که همراه با مستطیل سیاه و در آن دایره حرکت کند بنابراین برایش می نویسیم که برای همیشه به سمت مستطیل سیاه برود و همچنین اگر روی space کلیک شود و این اسپرایت در حال تاچ کردن wizard باشد باید برنده شویم.
کد های این اسپرایت در تصویر زیر قرار داده شده است.
 

 

مطالب مرتبط: ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ

 

نتیجه گیری


با توجه به آنچه در بالا دیدید، به کمک اسکرچ به راحتی می شود شروع به بازی سازی کرد. دستوراتی که به راحتی قابل فهم و استفاده هستند و می توان به کمک آن ها انیمیشن ها و بازی های جذابی را ایجاد کرد.
نمونه ای از این کار را در ساخت بازی جنگی با اسکرچ دیدید. حالا خودتان می توانید به کمک آنچه آموخته اید بازی خود را بهتر کنید و جذاب تر سازید.
آموزش اسکرچ بسیار ساده و جذاب است و حتی کودکان و نوجوانان نیز میتوانند به راحتی با آموزش درست، آن را یاد بگیرند و بتوانند آنچه در ذهن خود دارند را بسازند.
موسسه پل استار، یک موسسه شتابدهی استعداد است که در حوزه آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان فعالیت می کند. کودکان و نوجوانان می توانند با شرکت در کلاس های آنلاین پل استار، اسکرچ را به کمک مربیان خود کامل و اصولی بیاموزند و شروع به ساخت بازی های ذهن خود کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین پل استار در ارتباط باشید.
با ما همراه باشید.
سپاس از نگاهتان