نرم افزار بلندر چیست؛ معرفی کامل بلندر و کاربرد آن

آموزش ها
سه شنبه 08 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
نرم افزار بلندر چیست؛ معرفی کامل بلندر و کاربرد آن
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این مقاله قصد داریم تا با هم بررسی کنیم نرم‌افزار بلندر چیست؛ و به کاربردهای مختلف و آموزش کار با بلندر بپردازیم. در پاسخ به سوال نرم‌افزار blender چیست، باید بگوییم نرم‌افزار بلندر برای انواع طراحی سه بعدی و انیمیشن کاربرد دارد. نرم‌افزارهای مختلفی برای انواع طراحی سه بعدی و انیمیشن‌سازی وجود دارد، اما بلندر با ویژگی‌های خاص خود به یکی از نرم‌افزارهای محبوب در این حوزه تبدیل شده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 
 

نرم‌افزار بلندر چیست؟

 

این نرم‌افزار که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک در اختیار همگان قرار گرفته است. بلندر به نسبت کارایی خود، حجم کمی دارد. برای طراحی انواع قطعات سه بعدی، کارهای گرافیکی نظیر طراحی انواع وسیله‌ها، طراحی یک محیط، طراحی ماشین و حتی انیمیشن‌سازی کاربرد دارد. این نرم‌افزار از موتورهای رندر EVEE و Cycle پشتیبانی می‌کند، که انواع الگوریتم‌های مختلف را در خود جا داده‌اند و خروجی بسیار باکیفیتی خواهیم داشت.

 

ویژگی‌های برنامه بلندر

بلندر از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. در ادامه به این ویژگی‌ها می‌پردازیم.
 

موتور خروجی render

همانطور که در بالا گفته شد. نرم‌افزار بلندر از موتور رندر Cycles پشتیبانی می‌کند. این موتور کمک می‌کند تا به بهترین و بالاترین کیفیت ممکن خروجی داشته باشیم. با انجام تنظیمات لازم، تعیین کنیم که چه کیفیتی می‌خواهیم و همچنین قبل از خروجی هنگام کار با این نرم‌افزار خروجی کار خود را به بهترین نحوه مشاهده کنیم. 
 

شبیه‌سازی انواع شیشه، مایعات


با کمک این نرم‌افزار می‌توانیم تعیین کنیم که خروجی ما از نوع چه جنسی باشد، و بازخورد نور داشته باشد. می‌توانیم میزان بازخورد نور و عبور نور از اجسام مختلف را با با الگوریتم‌های مختلف تعیین کنیم، تا این شکست‌ها را با دقت بسیار بالایی محاسبه کند و خروجی بسیار با کیفیتی داشته باشیم.
 

ابزارهای ویدیو

 

بلندر از ابزارهای اولیه ادیت ویدیو برخوردار است و کمک می‌کند تا بتوانیم یک ویدیو خروجی داشته باشیم. در بحث ویدیو می‌توانیم خروجی‌هایی با کیفیت‌های مختلف و فرمت‌های مختلفی بدون نیاز به نرم‌افزار دیگری، نیز داشته باشیم.
 

ترکیب مواد

 

در نرم‌افزار بلندر می‌توانیم چند نوع از مواد مختلف را با هم ترکیب کنیم تا نوع یک جسم را ترکیبی از آنها داشته باشیم. به طور مثال رنگ یک جسم را ترکیبی از دو رنگ و قطعات کوچک بگذاریم تا حالتی شبیه به خاک با رنگ سبز وقهوه‌ای و پستی بلندی‌های آن را ایجاد کنیم. این ترکیب رنگ سبب خطای دید شده و خروجی نهایی را واقعی‌تر خواهد کرد.
 

کنترل دوربین


در برنامه blender می‌توانیم خروجی دوربین و حرکت آن را تعیین کنیم تا بتوانیم در انتها خروجی با کیفیتی داشته باشیم. همچنین قبل از گرفتن خروجی، با زاویه دوربین قبل از رندر گرفتن خروجی کار خود را ببینیم و دوربین را حرکت دهیم.
 

ساخت اجسام به راحتی مجسمه‌سازی


با ابزارهای برنامه بلندر می‌توانیم همانند مجسمه‌سازی به راحتی تغییرات رم در اجسام ایجاد کنیم. این ابزارها کمک می‌کنند تا کار طراحی سریع‌تر انجام شود و خروجی نهایی نرم‌تر و بهتری داشته باشیم.
 

ساخت پوشش بر روی اجسام


در برنامه بلندر می‌توانیم اجسام را به گونه‌ای طراحی کنیم که پوششی همانند مو داشته باشند. همچنین در طراحی زمین آن را با علف‌های نازک بپوشانیم. این ویژگی‌ها به علت الگوریتم‌های پیاده‌سازی شده در بلندر قابل اجرا هستند. این الگوریتم‌ها در همه جای این نرم‌افزار پیاده‌سازی شده‌اند و می‌توانیم بدون احتیاج به علم الگوریتم و نحوه کارکرد آن، از این الگوریتم‌ها در طراحی خود استفاده کنیم .
 

شبیه‌سازی اقیانوس، دریا، آفتاب و خورشید

 

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربرد بلندر ایجاد اقیانوس با این نرم‌افزار است. این برنامه کمک می‌کند تا بتوانیم اقیانوس، میزان باد و همچنین موج‌ها و کف‌های ایجاد شده توسط موج را طراحی کنیم. به طراحی خود خورشید، میزان بزرگی خورشید و جایگاه قرارگیری آن را تعیین کنیم. با چند حرکت خورشید را در جایگاهی مناسب قرار دهیم تا غروب آفتاب ایجاد شود. همچنین میزان نور خورشید را تعیین کنیم.
 

دموی بازی‌ها

 

با استفاده از موتور Open GL می‌توانیم قسمت‌هایی از محیط بازی را طراحی کنیم و با خروجی ویدیویی برای بازی دمو ایجاد کنیم. برای ساخت خود بازی‌ها نیاز داریم تا از موتورهای بازی‌سازی استفاده کنیم، اما در قسمت دموی بازی‌ها می‌توانیم خروجی متفاوتی با کمک بلندر داشته باشیم.
 

نتیجه‌گیری

 

در این مقاله به برنامه blender چیست و کاربرد آن پرداختیم شما میتوانید در مقاله آموزش نرم افزار بلندر برای یادگیری این برنامه اقدام کنید. موسسه بین‌المللی پل استار برگزارکننده دوره‌های برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است، که دوره  بلندر را نیز در دوره‌های خود قرار داده است. در این دوره یاد می‌گیریم که چطور بلندر را نصب کنیم و خروجی‌های مختلفی از انواع اجسام داشته باشیم. یک محیط را شبیه‌سازی کنیم و در انتها با برنامه بلندر یک انیمیشن نیز بسازیم و خروجی ویدیویی داشته باشیم. کلیه کلاس‌ها پروژه‌محور بوده، و در انتها خروجی‌های خلاقانه‌ای خواهیم داشت. جهت شرکت در دوره‌ها و مشاوره رایگان با مشاورین پل استار در ارتباط باشید.