آموزش ساخت بازی مار با اسکرچ

ویدئو های آموزشی
یکشنبه 12 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

َساخت بازی مار با اسکرچ

 

مار بازی یا همان snake، یک بازی بسیار قدیمی و نوستالژیک است که از زمان‌های خیلی دور، حتی در موبایل‌های ساده هم وجود داشت، و با نوکیا 1100 معروف، هم می‌توانستیم این بازی را انجام دهیم، و آنقدر جذاب بود و هست که من پیشنهاد می‌کنم اگر گوشی‌های قدیمی دارید، دوباره سعی کنید این بازی را انجام دهید تا ببینید چقدر سرگرم کننده خواهد بود و شما را مجذوب خود خواهد کرد.
ساخت بازی مار با اسکرچ هم امکان‌پذیر است، و ما می‌توانیم بازی مار مخصوص خود را پیاده‌سازی نماییم. ساخت بازی مار با اسکرچ، ساده و جذاب است. البته ما در ساخت بازی مار با اسکرچ، یک نمونه ساده را پیاده‌سازی می‌کنیم. هرچند به جزییات بیشتری که ما می‌توانیم به بازی اضافه کنیم هم اشاره خواهیم کرد.
 

برای ساخت بازی مار با اسکرچ به چه پیش‌نیاز‌هایی احتیاج داریم؟

 

ساخت بازی مار با اسکرچ، آنقدر ساده است که شما نیاز به هیچ پیش‌نیاز علمی خاصی ندارید، و هرچه برای ساخت بازی مار با اسکرچ نیاز باشد را می‌توانید در همین مقاله بیاموزید.
تنها نیاز است که نرم‌افزار اسکرچ را که قبلا دانلود کرده‌اید باز کنید و به همراه ما شروع به کد‌نویسی نمایید.
در ضمن در ساخت بازی مار با اسکرچ، حتما نیاز به نصب نرم‌افزار اسکرچ نیست و شما می‌توانید با ورود به سایت اسکرچ، و کلیک روی قسمت create، وارد محیط نرم‌افزار به صورت آنلاین شوید. در این صورت شما همه امکانات نرم‌افزار را به صورت آنلاین در اختیار دارید و می‌توانید برای ساخت بازی مار با اسکرچ اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی حرفه ای با اسکرچ
 

برای ساخت بازی مار با اسکرچ چطور باید ظاهر بازی را طراحی نماییم؟

 

برای ساخت بازی مار با اسکرچ، ما به رسم شخصیت مار در اسکرچ نیاز داریم، که این اسپرایت را از قسمت paint اسکرچ رسم می‌کنیم. همچنین در ساخت بازی مار با اسکرچ، نیاز به یک اسپرایت غذای مار داریم که می‌توانیم از اسپرایت میوه‌ها استفاده کنیم. مثلا ما در اینجا از سیب به عنوان غذای مار، استفاده کرده‌ایم.
 

 


 

 

مطابق تصویر بالا، ابتدا از بخش(۱) مشخص شده در تصویر، اسپرایت گربه را حذف می‌کنیم. سپس از بخش(۲) مشخص شده در تصویر، یک backdrop برای ساخت بازی مار با اسکرچ انتخاب می‌کنیم. سپس نوبت به اسپرایت‌های ساخت بازی مار با اسکرچ می‌رسد، که کافیست روی بخش (۳) کلیک کنید و اسپرایت سیب را اضافه، و سپس روی بخش(۴) کلیک کنید تا وارد قسمت paint اسکرچ شوید و بتوانید خود اسپرایت مار را طراحی کنید.
توجه کنید که در ساخت بازی مار با اسکرچ، حتما نیاز به کشیدن اسپرایت مار نیست و شما می‌توانستید تصویری از اینترنت دانلود کنید و به بازی اضافه نمایید.
 

 

 


در تصویر بالا ابتدا سایز سیب را به ۷۰ تغییر داده‌ایم. سپس به کمک بخش (۱)، ابتدا یک مستطیل برای بدن مار کشیده‌ایم و سپس به کمک ابزار دایره در بخش (۲)، سر مار را کشیده‌ایم و از بخش‌ (۳) هم رنگ‌ها را تنظیم کرده‌ایم. سپس دوباره به کمک دایره، یک دایره مشکی کوچک به عنوان چشم مار کشیده‌ایم، و به کمک بخش(۴) مشخص شده در تصویر، یعنی همان ابزار قلمو می‌توانیم نیش مار را با رنگ قرمز طراحی نماییم.
در ساخت بازی مار با اسکرچ، یا ساخت هر بازی دیگری که در اسکرچ می‌سازید، بهتر است که به نام اسپرایت‌ها دقت شود. بنابر‌این ما می‌توانیم از بخش (۵) مشخص شده در تصویر، اسم اسپرایت مار را به snake تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید: ساخت بازی ماشینی با اسکرچ
 

برای ساخت بازی مار با اسکرچ چه کدهایی بنویسیم؟

 

برای ساخت بازی مار با اسکرچ، کدهای پیچیده‌ای نداریم. وارد اسپرایت snake  می‌شویم و شروع به کد‌نویسی می‌کنیم.
جهت مار اگر بخواهد به سمت راست حرکت کند باید روی ۹۰ درجه، و اگر بخواهد به چپ برود باید روی ۹۰- باشد. همچنین اگر بخواهد بالا برود روی 0، و اگر بخواهد پایین برود روی ۱۸۰ درجه باید باشد.
به تصویر زیر برای اینکه جهت مار را بهتر درک کنید دقت نمایید.
 

 

 


بنابر‌این در قسمت کدها، باید به مار بگوییم اول بازی در x,y مشخص خود باشد، که در ابتدا آن را در سمت چپ صفحه قرار داده، و جهت آن را روی ۹۰ درجه تنظیم می‌کنیم، که به سمت راست حرکت کند.
مار باید برای همیشه در آن جهت حرکت کند. دستورات go to x,y و point in direction و move را می‌توانید از بخش motion، به کدهایتان اضافه کنید.
حال در طول بازی و برای همیشه اگر player کلید بالای کیبورد را فشار دهد، آنگاه جهت حرکت مار روی 0 باشد و اگر چپ را فشرد، جهت مار روی ۹۰- باشد و اگر پایین را فشرد، روی ۱۸۰ باشد و اگر راست را فشرد، روی ۹۰ باشد. به کدهای forever و if در بخش control، دسترسی داریم و کد key pressed هم در بخش sensing موجود می‌باشد.
همچنین اگر مار به دیواره‌های بازی برخورد کند باید ببازد و بازی stop شود. پس در یک if می‌نویسیم که اگر دیوار را لمس کرد بازی stop all شود. به touching، در دستورات sensing و به stop all در دستورات control دسترسی داریم.
بنابر‌این برای ساخت بازی مار با اسکرچ، کدهای اسپرایت مار به صورت تصویر زیر می‌باشد که شما می‌توانید کدهای خود را مطابق تصویر زیر بنویسید.
 

 

 

 

حال به سراغ کدهای سیب می‌رویم.
در ساخت بازی مار با اسکرچ، غذا باید در جایی تصادفی در صفحه ظاهر شود و هر بار که مار، آن را می‌خورد دوباره به یک جای تصادفی دیگر برود.
بنابر‌این به اسپرایت سیب می‌گوییم که در ابتدای بازی، به یک جای رندوم برود و هر‌وقت که توسط مار تاچ شد دوباره به یک جای تصادفی دیگر برود.
به دستور go to random position در دستورات motion دسترسی دارید.
 

 

 

 

حالا اگر به بازی گرفتن امتیاز را هم اضافه کنیم بازی جذاب‌تر می‌شود. یعنی هر غذایی که مار می‌خورد یک امتیاز بگیریم.
بنابراین از بخش(۱)  مشخص شده در تصویر زیر، وارد قسمت variables می‌شویم و از بخش(۲) مشخص شده در تصویر، روی make a variable کلیک می‌کنیم و یک variable به اسم score می‌سازیم.

مطالعه بیشتر: آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ جونیور


حال باید در ابتدای بازی score را برابر 0 قرار دهیم و هربار که غذا توسط snake لمس می‌شود، یک امتیاز به score اضافه شود.
به دستورات set score و change score هم در بخش کدهای variables دسترسی داریم.
در نهایت کدهای سیب، مطابق تصویر زیر خواهد بود. بنابراین شما برای ساخت بازی مار با اسکرچ، کافیست کدهای اسپرایت سیب خود را مطابق با کدهای تصویر زیر کامل کنید.
 

 

 

 

در اینجا ما بازی snake را ساخته‌ایم و کار تمام است.

اما در ساخت بازی مار با اسکرچ، امکانات دیگری نیز می‌توان به بازی اضافه کرد. مثل اینکه هر بار که غذا می‌خورد، اندازه‌اش بزرگتر شود، سرعت حرکت مار زیاد شود، یا گاهی اوقات غذاهای زمان‌دار وارد صفحه شوند که خوردن آنها امتیاز بیشتری را به همراه داشته باشد.
همه این موارد و هرچه که در ذهن شما بیاید در اسکرچ قابل پیاده‌سازی است، که در کلاس‌های پل استار قابل یادگیری هستند.
 

سخن پایانی

 

در بالا، ساخت بازی مار با اسکرچ را دیدید. البته این بازی یک نمونه ساده از بازی مار بود . هرچند می‌توان این بازی را بسیار جذاب‌تر و قدرتمند‌تر هم طراحی نمود. همان‌طور که در بالا اشاره شد می‌توان امکانات زیادی را به این بازی اضافه نمود.
موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه آموزش برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.
 

سپاس از نگاهتان