آموزش ساخت بازی ماشینی با اسکرچ

ویدئو های آموزشی
دوشنبه 13 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

ساخت بازی ماشینی با اسکرچ

 

ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، یکی از بازی‌های پر‌طرفدار بین دانش‌آموزان اسکرچ می‌باشد. در کل ماشین بازی را همه دوست دارند و اگر بتوانند در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، نقش سازنده بازی را ایفا کنند بسیار هیجان انگیز‌تر خواهد بود. در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، شما می‌توانید به راحتی و به کمک ابزارهایی که اسکرچ در اختیار شما قرار می‌دهد عمل کنید و یک بازی جذاب طراحی کنید.
برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، به چه مواردی نیاز داریم؟

 

ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، یا صدها بازی دیگری که به ذهن شما می‌رسد، نیاز به پیش‌نیاز خاصی ندارد و شما تنها کافی‌ است که نرم‌افزار اسکرچ را باز کنید و آموزش را طبق مقاله دنبال کنید. در این صورت می‌توانید نقش یک بازی‌ساز را در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، ایفا کنید.
اگر اسکرچ را نصب نکرده‌اید هم جای نگرانی نیست، چون می‌توانید وارد سایت اسکرچ شوید و از قسمت create، وارد نرم‌افزار به صورت آنلاین شوید و از همه ابزار مورد نیاز به صورت آنلاین استفاده کنید.
 

برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، به چه اسپرایت‌هایی نیاز داریم؟

 

برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، ابتدا اسپرایت گربه را از بخش (۱) مشخص شده در تصویر، حذف می‌کنیم. حال ما نیاز به یک backdrop به‌ عنوان جاده داریم، که از بخش (۲) مشخص شده در تصویر، می‌توانیم آن backdrop را خودمان بکشیم، و از بخش (۳) تصویر هم اسپرایت‌های درخت و ابر و ماشین را اضافه می‌کنیم.  البته سایز درخت‌ها را از بخش (۴) به ۶۰ تغییر داده‌ایم.
در بخش (۵) مشخص شده در تصویر، می‌توان backdrop اضافه را حذف کرد و از بخش (۶) و به کمک بخش (۷)، دو مستطیل به رنگ نوک‌مدادی و آبی آسمانی برای جاده و آسمان در backdrop رسم کرد.
 

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی با اسکرچ در کامپیوتر

 

برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ چه کدهایی بنویسیم؟

 

برای کد‌نویسی ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، ابتدا به سراغ ابر می‌رویم. می‌خواهیم ابر در ابتدا در سمت راست صفحه و بالا باشد، و در طول بازی به سمت چپ حرکت کند، و هرگاه که به انتهای صفحه رسید دوباره به مکان اولیه برگردد و مجدداً به چپ بیاید.
برای اینکار زیر پرچم، از go to x,y استفاده می‌کنیم که در ابتدا، ابر را در سمت راست تصویر قرار دهیم. سپس در forever می‌گوییم که change x by -7  انجام دهد تا با طول گام ۷ به سمت چپ بیاید، و برای چک کردن اینکه به انتهای صفحه رسیده یا نه، x انتهای صفحه را به دست می‌آوریم و در یک if به کمک علامت کوچکتر می‌نویسیم، که اگر به آن x رسید، دوباره به اول بازی برود. پرچم در go to  ، event و change x  در دستورات motion ، و forever و if را در دستورات control ، و علامت کوچکتر هم در دستورات operators موجود می‌باشد.
بنابر‌این کدهای ابر مطابق تصویر زیر خواهد بود، که شما برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ کافیست کدهای خود را مطابق این تصویر بنویسید.
 

 

 

 

می‌بینیم که ابر در حال حرکت است و انگار ما در حال حرکت در جاده هستیم. به نظر می رسد اگر به درخت‌ها هم بگوییم مثل ابر از سمت راست در کنار جاده به سمت چپ بیایند، این جلوه حرکتی جاده را، بهتر به تصویر می‌کشیم.
دقت کنید کدهای درخت‌ها، دقیقا مانند ابر است، فقط در اعداد، x,y که داریم باید دقت کنیم تا درخت‌ها در مکانی که ما می‌خواهیم و به درستی حرکت کنند.
 

 


 

 

کد درخت بعدی هم دقیقا مشابه همین کد می‌باشد.
برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، شما می‌توانید کدهای دو درخت خود را مطابق با تصویر بالا و پایین بنویسید.
 

 

 

مطالب مرتبط: ساخت بازی دو نفره با اسکرچ

اگر بخواهیم حرکت ماشین در جاده را بیشتر و بهتر نمایش دهیم، می‌توانیم خط وسط جاده را یک اسپرایت با شکل مستطیل سفید، در نظر بگیریم، و مانند کد ابر و درختان، به مستطیل سفید هم بگوییم که از سمت راست و وسط صفحه، به سمت چپ بیاد و وقتی به انتهای صفحه رسید دوباره به سمت راست برود.
بنابر‌این ابتدا از بخش (۱) مشخص شده در تصویر بالا، وارد قسمت paint می‌شویم تا اسپرایت خط سفید را، رسم کنیم.
 

 

 

 

همانطور که مشخص است می‌توانید از بخش (۱) مستطیل را رسم کنید و از بخش (۲) رنگ آن را روی سفید بگذارید.
حال به سراغ کدهایش می‌رویم که مطابق تصویر زیر است و شما کافیست برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ کدهای خط سفید خود را مطابق تصویر زیر بنویسید.
 

 

 

 

حال حتما سوالی که پیش می‌آید این است که در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، چه کدهایی باید برای ماشین بنویسیم؟ در بازی‌ای که ما به سبک بالا ساختیم کدهای ماشین خیلی ساده هستند. چون در‌ واقع ماشین در جهت افقی، حرکتی نخواهد کرد و این سایر اسپرایت‌ها هستند که با حرکت افقی خود، حالت پویایی به صفحه می دهند.
بنابراین در ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، کافیست فقط به ماشین بگوییم که با فشردن کلید بالا و پایین به سمت بالا و پایین برود. پس می‌توانیم کدهای ماشین را هم مطابق تصویر زیر بنویسیم.
 

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ جونیور

 

خب یک بازی ماشین ساده با اسکرچ ساخته شد. موارد زیادی می‌توان به این بازی اضافه نمود. مثلا می‌توانیم موانعی در جاده بگذاریم که ماشین با برخورد به آن صدمه ببیند، یا سکه‌هایی را در جاده بتوانیم دریافت کنیم.
همچنین شاید ایده‌های بهتری هم در ذهن شما باشد که همه را می‌توانیم در بازی بالا پیاده‌سازی کنیم.
 

سخن پایانی

 

برای ساخت بازی ماشینی با اسکرچ، می‌توانیم مانند بالا عمل کرده و یک نمونه ساده از بازی را پیاده سازی کنیم. بهتر شدن بازی، به ایده‌های شما نیاز دارد که بتوانید روی بازی‌های خود پیاده‌سازی کنید.
شما می‌توانید برای اینکه ساخت بازی ماشینی با اسکرچ را اصولی‌تر بیاموزید، با مشاورین پل استار در ارتباط باشید و در کلاس‌های حضوری و آنلاین پل استار شرکت کنید. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان