آموزش ساخت بازی دو نفره با اسکرچ + ویدئو

ویدئو های آموزشی
شنبه 12 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

در این مقاله قصد داریم تا ساخت بازی دونفره با اسکرچ را آموزش دهیم. اسکرچ نرم‌افزار قدرتمندی است که دارای رابط گرافیکی کاربرپسندی است، که حتی کودکان و نوجوانان نیز می‌‍توانند در آن برنامه‌نویسی کنند و بازی بسازند.

کودکان به راحتی می‌توانند با آموزش درست در اسکرچ، انیمیشن بسازند و بازی‌سازی کنند و حتی می‌توانند بازی‌های دونفره نیز بسازند. در ادامه یک نمونه ساخت بازی دونفره در اسکرچ را به شما ارائه می‌دهیم.


 

برای ساخت بازی دونفره با اسکرچ به چه پیش‌نیازهایی نیاز داریم؟

 

برای ساخت بازی دونفره در اسکرچ، نیاز به پیش‌نیاز خاصی نیست و شما به راحتی می‌توانید بدون هیچ دانش برنامه‌نویسی خاصی و به کمک آنچه در این مقاله توضیح داده شده است، شروع به ساخت بازی کنید و بازی دونفره خود را در اسکرچ بسازید.

فقط کافیست اسکرچ را دانلود کرده باشید یا به صورت آنلاین وارد سایت اسکرچ شوید و از بخش create وارد نرم‌افزار آنلاین شوید و این‌گونه به همه امکانات نرم‌افزار به صورت آنلاین نیز دسترسی دارید و می‌توانید برنامه خود را بنویسید.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی سازی با اسکرچ


 

برای ساخت بازی دونفره با اسکرچ چه مواردی نیاز دارم؟


برای ساخت بازی دونفره با اسکرچ، کافیست یک بک‌دراپ به بازی اضافه کنید و سپس اسپرایت‌های بازی را اضافه نمایید. در اینجا ما قصد داریم تا بازی دونفره را جوری طراحی نماییم که دو بازیکن به سمت هم‌دیگر تیراندازی کنند. بنابراین دو شخصیت زیر را به بازی اضافه کرده‌ایم، و برای تیرهایشان نیز به کمک paint در قسمت add sprite دو مستطیل برای تیرهای دو شخصیت بازی اضافه کرده‌ایم.


 

بنابراین ظاهر بازی مطابق شکل زیر است که دو بازیکن با تیرهایشان در صفحه مشخص شده‌اند.

 

مطالب مرتبط: آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ جونیور
 

برای ساخت بازی دو نفره با اسکرچ چه کدهایی باید بنویسیم؟

 

برای ساخت بازی دونفره با اسکرچ می‌توانید مطابق زیر کدنویسی کنید. ابتدا به سراغ کدهای تیر بازیکن ۲ رفته‌ایم و برنامه را طوری نوشته‌ایم که با زدن دکمه s کیبورد، تیر بزند و تیر بعد از ایجاد به سمت راست می‌رود و اگر به دیواره بخورد حذف می‌شود.


 


 

برای تیر بازیکن اول نیز، مطابق بالا باید کدنویسی کنیم با این تفاوت که این بار با یک کلید دیگر مثلا با زدن فلش پایین، باید تیراندازی انجام شود و تیر باید به سمت چپ برود.

به این ترتیب دو بازیکن می‌توانند یکی با فلش پایین و دیگری با دکمه s به سمت رقیب خود تیر بیندازد.


 


 

خود بازیکن‌ها باید بتوانند از تیرهایی که به سمتشان می‌آید فرار کنند به خاطر همین برای دو بازیکن یک آیتم پرش اضافه می‌کنیم. بازیکن شماره ۲ با زدن کلید w می‌تواند بپرد و بازیکن شماره ۱ نیز با زدن کلید بالا می‌تواند بپرد.

کدهای بازیکن ۱ و 2 در زیر آورده شده است.


 


 

در ادامه ساخت بازی دو نفره در اسکرچ، قصد داریم تا برنده و بازنده بازی را مشخص کنیم و به همین دلیل دو variable با نام‌های nano health و pico health می‌سازیم و به آنها مقدار اولیه ۱۰ را می‌دهیم. حال اگر تیرهای pico به nano برخورد کند nano health کم می‌شود (جون بازیکن اول کم می‌شود) و اگر تیرهای nano به pico برخورد کند pico health کم می‌شود.

بنابراین موارد بالا را به صورت زیر در کدها پیاده‌سازی می‌کنیم.


 


 

در ساخت بازی دو نفره با اسکرچ، برای بهتر شدن برنامه شما می‌توانید برنده و بازنده را نیز در بازی مشخص نمایید. برای اینکار می‌توانید که برنامه را طوری تکمیل کنید که اگر nano health به صفر رسید پس pico برنده است و اگر pico health به صفر رسید، پس nano برنده است، که می‌توانید به عنوان تمرین روی این مورد یا موارد دیگری که به ذهنتان می‌رسد کار کنید.

مطالب مرتبط: ساخت بازی ریاضی با اسکرچ


 

سخن پایانی

 

اسکرچ نرم‌افزار قدرتمند در ساخت بازی و انیمیشن با هدف آموزش برنامه‌نویسی است؛ که در سراسر دنیا به عنوان بهترین نرم‌افزار برای شروع برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکرچ بسیار ساده و جذاب با محیط گرافیکی است که حتی کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند به راحتی و به کمک آن برنامه‌نویسی کنند و بازی‌های خود را بسازند. ساخت بازی‌های دونفره با اسکرچ و همین‌طور ساخت بازی‌های تک نفره و انیمیشن‌ها در اسکرچ  از انواع کارهایی است که کودکان نیز به راحتی می‌توانند کدنویسی‌ها را انجام دهند.

پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد است که در راستای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. برای اینکه به صورت اصولی کودکان و نوجوانان بتوانند برنامه‌نویسی را بیاموزند پیشنهاد می‌کنیم تا در کلاس‌های موسسه پل استار شرکت کنند.


 

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.


 

با ما همراه باشید.


 سپاس از نگاهتان