بررسی انواع بلوک در اسکرچ؛ معرفی بلوک های مهم

ویدئو های آموزشی
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
بررسی انواع بلوک در اسکرچ؛ معرفی بلوک های مهم
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه:

اسکرچ یک پلتفرم و زبان برنامه نویسی بصری است که توسط MIT طراحی شده است. این پلتفرم در بین دانش آموزان و معلمان برنامه نویسی  به دلیل ساده و جذاب بودن آن بسیار محبوب می باشد. زبان برنامه نویسی اسکرچ دارای انواع بلوک های مختلف کد است که کاربران می توانند با استفاده و تلفیق این بلوک ها، انیمیشن، بازی و… بسازند.  در این مقاله انواع بلوک در اسکرچ و کاربرد آنها را بررسی می کنیم.

 

بلوک های Motion: 

بلوک حرکت (Motion) در اسکرچ در واقع پایه و اساس کنترل و حرکت اسپرایت (کاراکتر و اشیاء) هستند. این بلوک ها به کاربر اجازه می دهد تا چگونگی حرکت اسپرایت ها در صفحه نمایش را مشخص کند. بلوک هایی مانند Move, Turn, Go to و Glide نمونه هایی از بلوک های حرکتی هستند. یکی از پرکاربرد ترین بلوک های حرکتی، بلوک Move است. این بلوک مشخص می کند که اسپرایت چقدر و در چه جهتی باید حرکت کند. کاربران میتوانند بلوک Move را با بلوک های دیگری مانند Glide و… ترکیب کنند تا حرکت های پیچیده تری را برای اسپرایت خود بسازند.

بیشتر بخوانید: آموزش اسکرچ جونیور

 

انواع بلوک در اسکرچ و ویژگی های آنها:

بلوک های Looks:

بلوک های ظاهر(Looks) ابزار هایی را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند با استفاده از آنها ظاهر اسپرایت خود را تغییر دهند. مثلا می توانند عکس، اندازه بزرگی و دیگر عناصر مربوط به ظاهر اسپرایت را دستکاری کنند. کاربران می توانند با استفاده از این بلوک ها جلوه های بصری بسازند. 
بلوک Switch Costume یکی از انواع بلوک در اسکرچ است که به کاربر اجازه می دهد تا کاستوم های اسپرایت را تغییر دهد و انیمیشن هایی مانند راه رفتن و حرکت کردن را بسازد. یکی دیگر از بلوک های ظاهری پرکاربرد بلوک Set Size است که به کاربران اجازه میدهد تا سایز و اندازه اسپرایت خود را تغییر دهند. کاربران اسکرچ می توانند با استفاده و تلفیق بلوک های Looks با یکدیگر انیمیشن های جذابی برای پروژه های اسکرچ طراحی کنند.

 

بلوک های Control:

کاربران با استفاده از بلوک های کنترل (Control) جریان برنامه خود را تنظیم می کنند. با استفاده از این بلوک ها می توان تعیین کرد که عملکرد های مختلف چه زمان و چگونه باید اتفاق بیفتند. این بلوک ها شامل حلقه ها(Loops) شرایط (Conditions) و وقایع (Events) هستند. از این بلوک ها برای طراحی ویژگی های تعاملی برای برنامه استفاده می شود.
یکی از بلوک های مهم کنترلی بلوک Repeat یا همان تکرار می باشد. با استفاده از این بلوک می توان یک بخشی از کد را چندین بار تکرار کرد. مثالی دیگر از بلوک های کنترل، بلوک If-Else است و کاربران می توانند با استفاده از این بلوک تعیین کنند که کد خاصی در شرایط مشخص شده ای اجرا شود. 

 

بلوک های Events: 

بلوک های وقایع (Events) مانند بلوک When Key Pressed یکی از انواع بلوک در اسکرچ است که به کاربران اجازه میدهد تا عملکرد های مختلف در شرایط خاصی، ( مثلاً وقتی کلید مشخص شده ای فشار داده شود)  اجرا شوند و ویژگی های تعاملی را به پروژه اسکرچ اضافه کنند.

 

بلوک های Sound:

بلوک های صدا (Sound) در اسکرچ به کاربر اجازه اضافه کردن ویژگی های صوتی را می دهد. این نوع از انواع بلوک در اسکرچ برای اجرا، توقف و کنترل صدا های مربوط به پروژه به کار می رود.
بلوک Play Sound یکی از انواع بلوک در اسکرچ است که صدای از قبل آماده شده داخل پلتفرم یا صدای آپلود شده توسط کاربر را اجرا می کند.
بلوک Set Volume یکی دیگر از انواع بلوک در اسکرچ است که اجازه تنظیم میزان صدا ها را به کاربران می دهد.

 

بلوک های Sensing:

بلوک های حسگر (Sensing) ابزار هایی را برای کاربر فراهم می کند که با استفاده از آنها امکان اجرای عملکردی خاص در صورت وجود شرایط از قبل تعیین شده به وجود می آید.
بلوک Touching Color یکی از انواع بلوک در اسکرچ است و به کاربران اجازه می دهد که در صورت برخورد یکی از رنگ ها با رنگ دیگر، عملکرد خاصی در برنامه اجرا شود.
بلوک های حسگر قابلیت شناسایی محل قرار گرفتن موس بر روی صفحه نمایش را دارند و می توانند اعمال از قبل تعیین شده ای را نسبت به محل قرارگیری موس انجام دهند. بلوک هایی مانند MouseX و MouseY از انواع بلوک در اسکرچ هستند که برای شناسایی محل قرارگیری موس به کار می روند.

 

جمع بندی:

اسکرچ یک گستره وسیع از بلوک ها را برای کاربران فراهم می کند. این بلوک ها به کاربران اجازه می دهد که با استفاده از خلاقیت خود و با ترکیب بلوک های آماده شده، پروژه های مختلف و ویژگی های مربوط به آن را بسازند و طراحی کنند. هر کدام از انواع بلوک در اسکرچ امکان اضافه کردن و کنترل کردن بخش های گوناگون مانند صدا، جلوه های بصری، ویژگی های تعاملی و… را به کاربران می دهد. با یادگیری انواع بلوک در اسکرچ و درک عملکرد های هرکدام از آنها، افراد می توانند ایده های خلاقانه خود را به بازی، انیمیشن، داستان و… تبدیل کنند و ایده های خود را در پلتفرم اسکرچ با دیگران به اشتراک بگذارند. 
در پایان شما می توانید در صورت علاقمندی به شرکت کردن فرزندتان در آموزش برنامه نویسی کودکان موسسه پل  استار هر چه زودتر اقدام کرده و این فرصت استثنایی را برای پیشرفت دلبندتان برای او به ارمفان آورید

 

همچنین در ادامه بخوانید:
سایت اسکرچ؛ آشنایی کامل با سایت Scratch Junior و نحوه ورود به سایت
سایت اسکرچ؛ آشنایی کامل با سایت Scratch Junior و نحوه ورود به سایت
در این مقاله به آشنایی با سایت اسکرچ و نحوه ورود به آن میپردازیم
محیط اسکرچ چیست؛ آشنایی و آموزش با محیط برنامه‌نویسی اسکرچ جونیور
محیط اسکرچ چیست؛ آشنایی و آموزش با محیط برنامه‌نویسی اسکرچ جونیور
در این مقاله به آشنایی و آموزش محیط برنامه نویسی اسکرچ جونیور میپردازیم.
اسکرچ جونیور چیست؛ تفاوت اسکرچ با اسکرچ جونیور
اسکرچ جونیور چیست؛ تفاوت اسکرچ با اسکرچ جونیور
اسکرچ جونیور یک نرم‌افزار قدرتمند در آموزش برنامه‌نویسی است که به ویژه برای کودکان، طراحی شده است. این محصول جذابیت هنری و آموزشی دارد و از آن برای ایجاد طرح‌های خلاقانه و خروجی‌های هنری استفاده می‌شود. اسکرچ جونیور دارای ظاهر رنگی و جذاب برای کودکان است و به صورت بلاکی می‌باشد و کودکان به راحتی می‌توانند با آن ارتباط بگیرند و برنامه‌های خود را بنویسند، انیمیشن بسازند یا بازی طراحی کنند.  ویژگی اصلی اسکرچ جونیور این است که به کمک آن و با استفاده از ابزارهای خاص آن، کودکان می‌توانند روی نرم‌افزار به صورت drag and drop، که برای این نرم‌افزار طراحی شده است و مخصوص کدنویسی‌های بلاکی است، طرح‌ها و خلاقیت‌های خود را ایجاد کنند. این ابزارها به طور معمول شامل ابزارهای خطی هستند که با کشیدن آن از قسمت کدها و پرت کردن آن در درون برنامه و در جای مناسب، به یک دسته کد با معنی تبدیل می‌شوند، در نهایت با اجرای قطعه کدهای ساخته شده، طرح مورد نظر ظاهر می‌شود. استفاده از اسکرچ جونیور به کودکان این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را در هنر و طراحی به نمایش بگذارند و به صورت سرگرم‌کننده با مفاهیم هنری آشنا شوند. این محصول علاوه بر ارتقاء مهارت‌های هنری کودکان، تجربه‌ آموزشی و بازی‌سازی برای آنها ایجاد می‌کند. 
آموزش ساخت بازی دو نفره با اسکرچ + ویدئو
آموزش ساخت بازی دو نفره با اسکرچ + ویدئو
سکرچ نرم‌افزار قدرتمند در ساخت بازی و انیمیشن با هدف آموزش برنامه‌نویسی است. در این مقاله به آموزش ساخت بازی دو نفره با اسکرچ میپردازیم.
کاربرد برنامه نویسی اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟
کاربرد برنامه نویسی اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟
کاربرد اسکرچ برای افراد بین سنین ۸ تا ۱۶ سال طراحی شده است ولی افراد زیادی در سراسر دنیا در رده‌های سنی مختلف از آن استفاده می‌کنند.
آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ و اسکرچ جونیور
آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ و اسکرچ جونیور
در این مقاله به آموزش ساخت بازی جنگی در اسکرچ و اسکرچ جونیور میپردازیم.