آموزش ساخت بازی ریاضی با اسکرچ

ویدئو های آموزشی
پنج شنبه 09 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 15 دقیقه دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

آموزش ساخت بازی ریاضی با اسکرچ

 

اسکرچ یک نرم‌افزار قدرتمند و گرافیکی جذاب و ساده است، که می‌توان به کمک آن بازی‌های مختلفی را طراحی نمود. ما در اینجا می‌خواهیم ساخت بازی ریاضی با اسکرچ را انجام دهیم و یک بازی جذاب ریاضی برای شما بسازیم.
برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ فقط کافیست یکی از بازی ریاضی‌هایی که می‌شناسید را انتخاب کنید. ما در اینجا بازی حدس عدد را می‌‎خواهیم بسازیم. بازی این‌گونه طراحی می‌شود که ما یک عدد در ذهن خود انتخاب می‌کنیم و کامپیوتر باید بعد از چند بار تلاش بتواند این عدد را حدس بزند.  
در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ الگوریتم این بازی را این‌گونه طراحی نموده‌ایم، که کاربر یک عدد را در ذهن خود انتخاب می‌کند و کامپیوتر با تکیه بر الگوریتم تقسیم و حل، هر بار مسئله را به زیر مسئله‌های کوچکتری می‌شکند و در نهایت می‌تواند عددی که ما در ذهن انتخاب کرده‌ایم را حدس بزند.
 

برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ به چه پیش‌نیاز‌هایی احتیاج داریم؟

 

برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ هم مانند سایر بازی‌هایی که با اسکرچ می‌سازیم، نیاز به دانش علمی خاصی نداریم و فقط کافیست نرم‌افزار اسکرچ را باز کنیم و یک بازی ریاضی که بلد هستیم را از قبل، برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ انتخاب کرده باشیم.
حال می‌توانیم به راحتی شروع به ساخت بازی ریاضی با اسکرچ نماییم. 
حتی نیاز نیست حتما نرم‌افزار اسکرچ را نصب کنیم. چون می‌توانیم به نرم‌افزار اسکرچ، به صورت آنلاین هم دسترسی داشته باشیم. کافیست وارد سایت اسکرچ شویم و از بخش create وارد نرم‌افزار آنلاین اسکرچ شویم. بنابراین می‌توانیم به همه امکانات نرم‌افزار، به صورت آنلاین دسترسی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی با اسکرچ در گوشی
 

برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ، به چه اسپرایت‌هایی نیاز داریم؟

 

در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ، ما فقط به یک اسپرایت نیاز داریم. در اینجا ما اسپرایت laptop را انتخاب کرده‌ایم که قرار است عدد ذهن ما را حدس بزند.
 

 


 

 

ابتدا از بخش (۱) مشخص شده در تصویر، گربه را حذف می‌کنیم و سپس از طریق بخش (۲) مشخص شده در تصویر، اسپرایت جدید laptop را اضافه می‌کنیم،  و سایز این اسپرایت را هم به ۲۰۰ تغییر می‌دهیم.
بنابراین ظاهر زیر را داریم:
 

 

 

مطالب مرتبط: ساخت بازی سه بعدی با اسکرچ

 

برای ساخت بازی ریاضی با اسکرچ، چه کدهایی باید بنویسیم؟

 

در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ، نیاز است کدها را به شکل زیر بنویسیم.
ابتدا باید laptop به ما بگوید که یک عدد در ذهن خود انتخاب کنیم. با دستور say در دستورات looks می‌توانیم به این دستور دسترسی داشته باشیم.
در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ نیاز به سه variable داریم. یک variable برای start که مقدار اولیه آن صفر باشد و یک variable دیگر به اسم end که مقدار اولیه آن ۱۰۰ باشد. چون قرار است اعداد در بازه 0 و 100 باشند.
یک variable دیگر هم می‌سازیم که قرار است در آن حدس کامپیوتر را قرار دهیم. پس variable بنام guess هم می‌سازیم.
پس از بخش (۱) مشخص شده در تصویر، ابتدا وارد variables می‌شویم و سپس از بخش (۲) مشخص شده در تصویر، روی make a variable کلیک می‌کنیم و سه variable را می‌سازیم.
 

 

 

 

حال باید در یک forever ابتدا مقدار حدس اولیه کامپیوتر تعریف شود.  Guess=(start+end)/2 که برای اینکه مقدار به دست آمده اعشاری نشود می‌توان آن را گرد هم کرد .
سپس باید کامپیوتر حدسش را به ما نشان دهد و از ما بپرسد که آیا درست حدس زده یا خیر.
در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ اگر کامپیوتر عدد ما را درست حدس زده باشد، که خب مسلما همه چیز درست بوده و بازی تمام است، ولی اگر اشتباه حدس زده باشد، باید از ما بپرسد عددی که انتخاب کرده‌ایم از حدس کامپیوتر بزرگتر است یا کوچکتر؟
اگر عدد ما از حدس کامپیوتر بزرگتر باشد باید کامپیوتر فقط در بازه guess تا end جستجو کند تا عدد ما را بیابد و اگر عدد ما از حدس کامپیوتر کوچکتر باشد باید کامپیوتر فقط در بازه start تا guess در جستجوی عدد انتخاب شده توسط ما باشد.
در نهایت بالاخره کامپیوتر عدد را حدس می‌زند و به ما هم نمایش می‌دهد.
 

 

 

 

در تصویر بالا کدهای مربوط به ساخت بازی ریاضی با اسکرچ را می‎بینید که می‌توانید کدهای خود را مطابق با تصویر بنویسید.
خب ساخت بازی ریاضی با اسکرچ تمام شد و ما توانستیم یک بازی حدس عدد بسازیم. این بازی یک نمونه کوچک از ده‌ها بازی‌ای است که شما می‌توانید در نرم‌افزار اسکرچ یاد بگیرید و بسازید.

مطالب مرتبط: ساخت بازی توپ و راکت با اسکرچ
 

سخن پایانی

 

در ساخت بازی ریاضی با اسکرچ، یک نمونه از بازی‌های ریاضی را پیاده کردیم. شما می‌توانید بازی‌های بیشتری با اسکرچ بسازید. چه ساخت بازی ریاضی با اسکرچ باشد و چه ساخت بازی‌های دیگر با اسکرچ، شما می‌توایند همه این بازی‌ها را یاد بگیرید و بسازید. اسکرچ ابزار قدرتمندی است که اگر آن را درست آموزش ببینید می‌توانید بازی‌های جذابی را طراحی نمایید. 
شرکت در کلاس‌های آنلاین پل استار می‌تواند به شما کمک کند که اسکرچ را حرفه‌ای یاد بگیرید و بتوانید بازی‌ها و ایده‌های جذاب خود را پیاده‌سازی نمایید.
ساخت بازی ریاضی با اسکرچ هرچند از نظر تنوع اسپرایت‌ها و جذابیت گرافیکی ساده بود اما دارای کدهای دستوری ریاضی زیادی مانند + یا / یا round بود که همه را در این پروژه یاد گرفتیم.
کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان موسسه پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.


سپاس از نگاهتان