نقاشی دیجیتال چیست؛ آشنایی کامل با Digital Painting

جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
نقاشی دیجیتال چیست؛ آشنایی کامل با Digital Painting
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

احتمالا با شنیدن واژه نقاش دیجیتال به نرم‌افزار paint یا نرم‌افزارهای مشابه آن فکر کنید. مسلما همه شما حداقل یک بار هم که شده با این نرم‌افزارها کار کرده‌اید. اما، ما در این مقاله می‌خواهیم درباره نقاشی دیجیتال کامل‌تر صحبت کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
نقاشی دیجیتال، اصطلاحی فراگیر است که بسیاری از اشکال مختلف هنر دیجیتالی مانند هنر مفهومی و تصویرسازی دیجیتال را در بر می‌گیرد. در واقع نقاشی دیجیتال، ترکیب هنر سنتی با فناوری مدرن است، نقاشی دیجیتال ساده‌تر از کار با قلم و کاغذ و رنگ و جوهر و غیره می‌باشد و مسیر جذابی را برای هنرمندانی که به این زمینه علاقه‌مند هستند به وجود آورده است. البته ما این سری آموزش ها را برای کودکان و خردسالان جداگانه آماده کردیم که می توانید این دوره را درصفحه آموزش نقاشی کودک دنبال کرده و این فرصت برای کودک خود بوجود آورید.
 

نقاشی دیجیتال چیست؟

 

نقاشی دیجیتال نوعی هنر با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند  Adobe Photoshop روی کامپیوترها یا تبلت‌هایتان است. یک هنرمند از قلم خود که حالا اگر یک قلم دیجیتالی است، به عنوان قلم‌ مو استفاده می‌کند و از صفحه دیجیتالی هم به عنوان صفحه کاغذ استفاده می‌کند. 
نقاشی دیجیتال، خیلی سریع‌تر از نقاشی معمولی صورت می‌پذیرد و از نظر صرفه‌جویی در وقت و هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر از نقاشی سنتی است. دیجیتال پینتینگ یا همان نقاشی دیجیتال می‌تواند یک سرگرمی جذاب باشد و همچنین می‌توان به کمک نقاشی دیجیتالی کسب درآمد هم نمود.
اگرچه همچنان نقاشی سنتی بسیار شناخته شده‌تر است اما، نقاشی دیجیتال نیز توانسته هم در فضاهای دو بعدی و هم فضاهای سه بعدی رشد کند.
به‌ عنوان مثال هنرمندان با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Blender و  ZBrush ، ماکت‌های سه‌بعدی (مشابه مدل‌سازی سه‌بعدی) را می‌سازند تا با نور و سایه‌های واقعی بتوانند پایه کار خود را طراحی کنند.
 

بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی با برنامه paint

مزایای نقاشی دیجیتال در مقابل نقاشی سنتی چیست؟

 

 


 

نقاشی دیجیتال، مزایای زیادی نسبت به نقاشی سنتی دارد. در زیر چند نمونه از این مزایا را آورده‌ایم:
 

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی نقاشی با اسکرچ

انعطاف‌پذیری و راحتی

می‌توانید از هر کجا و در هر زمان روی پروژه خود کار کنید (تا زمانی که رایانه یا تبلت خود را همراه داشته باشید).
 

کار گروهی بهتر

نقاشی‌های دیجیتالی ایجاد شده را راحت‌تر از نقاشی‌های سنتی می‌توان بین دیگران یا همکاران به اشتراک گذاشت.
 

بهره‌وری بهتر

اگر در نقاشی دیجیتالی اشتباه کردید، می‌توانید آن را پاک کنید یا به مراحل قبلی برگردید. بنابراین مجبور نیستید مانند نقاشی سنتی از ابتدا شروع کنید.
 

تکرار آسان

قابلیت کپی و تکرار آثار رسم شده بسیار مفید است، که وقتی هنرمند می‌خواهد از چند تصویر کنار هم داشته باشد نیاز نباشد تا چند بار آن را رسم کند.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش نقاشی دیجیتال در فتوشاپ

تفاوت بین نقاشی دیجیتال و تصویرسازی دیجیتال چیست؟

 

گاهی اوقات بین اصطلاح نقاشی دیجیتال و تصویرسازی دیجیتال سردرگمی وجود دارد. تصویرسازی دیجیتال در واقع نوعی نقاشی دیجیتال است. اصطلاح نقاشی دیجیتال را بسیار کلی‌تر می‌توان در نظر گرفت حتی یک نرم‌افزار ویرایش تصویر را هم می‌توان در بخش نقاشی دیجیتال قرار داد. اما طبیعتا این اصطلاح بیشتر برای خلق آثار جدید به کار می‌رود.
 

بیشتر بخوانید:  نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان

چگونه یک نقاش دیجیتال شویم تا نقاشی دیجیتال مینیمال انجام دهیم؟

 

اگر می‌خواهید حرفه چالش‌برانگیز اما ارزشمند یک نقاش دیجیتال را شروع کنید، در اینجا چند نکته برای ورود به این مسیر شغلی خلاق وجود دارد:
یک نرم‌افزار هنر دیجیتال مانند Adobe Photoshop را دانلود کنید و شروع به تمرین کنید. تا اطلاعات پایه‌ای از طراحی و اصطلاحات اولیه طراحی به دست آورید.
یک زمینه از نقاشی دیجیتال را انتخاب و سپس در زمینه‌ای که بیشتر به آن علاقه دارید، تخصص پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید در کلاس‌هایی که نقاشی دیجیتالی را آموزش می‌دهند شرکت کنید.
با مربیان این صنعت ارتباط برقرار کنید. آنها می‌توانند به عنوان راهنما، منتقد مورد اعتماد و پیشگامی برای فرصت‌های شغلی، عمل کنند.
همواره بعد از آموزش به دنبال سمینارها یا مسابقات مربوط به نقاشی دیجیتال باشید و در آنها شرکت کنید. مسلما نتیجه خوبی در بر خواهد داشت.
 

حقوق یک نقاش دیجیتال چقدر است؟

 

نقاشان دیجیتال در استودیوهای دیجیتالی با خلق تصاویر، هنر بازی دوبعدی، هنر مفهومی و موارد دیگر شغل پیدا می‌کنند. معمولاً بسته به صنعت و شرکتی که در آن کار می‌کنند، حال یا تحت نظر یک مجموعه و به همراه یک مدیر خلاق کار می‌کنند یا به صورت آزاد و فریلنسری به کسب درآمد می‌پردازند.

متوسط دستمزد سالانه یک نقاش دیجیتال بین ۳۲۰۰۰ دلار تا ۷۷۰۰۰ دلار است. 
البته نقاشی دیجیتال در ایران هنوز خیلی جا افتاده نیست و کمتر شما آگهی استخدامی برای استخدام یک نقاش دیجیتالی می‌بینید، اما به صورت فریلنسری و در اینستاگرام پیج‌های مختلفی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و درآمدهای خوبی دارند. البته همکاری با گروه‌های بازی‌سازی هم می‌تواند برای این حرفه شغل ایجاد کند.
 

سخت‌افزار و نرم‌افزار نقاشی دیجیتال

 

 


 

بسیاری از نقاشان دیجیتال پیشینه‌ای در نقاشی سنتی دارند و در واقع نقاش سنتی هم هستند و آثار سنتی نیز خلق نموده‌اند. امروزه آنها می‌توانند با ابزاری که در اختیار دارند، مثل تبلت‌ها و قلم‌ موهای دیجیتالی نقاشی دیجیتال را هم تجربه کنند.
نکته مهم در مورد استفاده از تبلت‌ها این است که سرعت طراحی را بسیار بالا می‌برند. همچنین استفاده از قلم موها در مقایسه با استفاده از ماوس کامپیوتر، بسیار راحت‌تر است. همچنین تصحیح اشتباهات و افزودن لایه‌ها و کپی کردن‌ها برای جزئیات و عمق بیشتر آسان‌تر می‌باشد. علاوه بر آن می‌توانید بدون هدر دادن برگه و تمام شدن جوهر قلم مو، رنگ‌ها و قلم مو را آزمایش کنید.
 

انتخاب تبلت مناسب

 

هنگام انتخاب تبلت برای نقاشی دیجیتال، سه انتخاب دارید:

تبلت گرافیکی

ارزان‌ترین گزینه با تاچ پد بزرگ و قلم، تبلت گرافیکی است. این تبلت‌ها معمولاً از طریق USB به رایانه شما وصل می‌شوند و صفحه نمایش ندارد، بنابراین هنگام نقاشی باید به مانیتور رایانه خود نگاه کنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه به کودکان نقاشی آموزش دهیم؟
 

تبلت نمایش‌گر

این تبلت با قیمت متوسط دارای صفحه نمایش داخلی است و حس شهودی بیشتری دارد. این تبلت همچنین به رایانه نیاز ندارد، بنابراین فقط باید پس از اتمام کار، هنر خود را به رایانه انتقال دهید.
 

تبلت همه کاره

اینها گران‌ترین گزینه هستند و می‌توانند مستقل از رایانه استفاده شوند.

 

نرم‌افزارهای نقاشی دیجیتال

 

در اینجا برخی از برنامه‌های نرم‌افزار نقاشی دیجیتال وجود دارد که می‌توانید به عنوان یک نقاش دیجیتال از آنها استفاده کنید. 

فتوشاپ

فتوشاپ نرم‌افزار قدرتمند در ویرایش تصویر و ویدیو است که در حوزه نقاشی دیجیتال هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و از نرم‌افزارهای پیشنهادی می‌باشد.
 

Krita

این برنامه نقاشی دیجیتال حرفه‌ای و رایگان، راهی عالی برای آزمایش یا تمرین مهارت‌های شما در خانه و برای زمانی است که نرم‌افزار پولی و حرفه‌ای در دسترس ندارید.
 

Corel Painter

این نرم‌افزار حرفه‌ای و پولی برای هنرمندانی که به قلم موهای حرفه‌ای علاقه دارند بسیار عالی است. 
 

Clip Studio Paint

این نرم‌افزار نقاشی دیجیتال با قیمت پایین‌تر نسبت به بقیه است که در بین هنرمندان مانگا محبوب بوده، و ویژگی جالب آن برای تصحیح خودکار خطاهایی است که در طراحی دارید.
 

بیشتر بخوانید:  تکنیک های آموزش نقاشی به کودکان

Procreate

استفاده از این نرم‌افزار آسان است، اما فاقد بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته و استاندارد در نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر مانند فتوشاپ می‌باشد. این نرم‌افزار فقط برای iPad در دسترس است و حدود 9.99 دلار قیمت دارد.
 

سخن پایانی

 

در این مقاله تلاش کردیم نقاشی دیجیتال را به شما معرفی کنیم. دوره‌های طراحی سه بعدی را نیز می‌توان در بخش نقاشی دیجیتالی قرار داد. در طول مقاله درباره بلندر نیز صحبت شد. بلندر یک نرم‌افزار قدرتمند در حوزه طراحی می‌باشد که شما می‌توانید فضاهای سه بعدی و شخصیت‌های بازی‌های سه بعدی را طراحی نمایید.
دوره‌های بلندر توسط موسسه پل استار برگزار می‌شود و اگر شما پیش‌زمینه‌های لازم را داشته باشید می‌توانید در این دوره شرکت کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید. همچنین برای فرزندتان می توانید از دوره آموزش نقاشی کودکان  استفاده کنید تا کودک‌تان نیز از فرصت کمیاب بهره لازم را ببرد. 
 موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان