تکنیک‌ها و ترفندهای آموزش نقاشی به کودکان

مقالات
شنبه 30 دی 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
تکنیک‌ها و ترفندهای آموزش نقاشی به کودکان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

نقاشی کردن و یادگیری مهارت‌های نقاشی یک تجربه فوق‌العاده برای کودکان است، که باعث شکوفایی و کشف خلاقیت در کودکان می‌شود. باید توجه داشت که بهترین زمان برای فراگیری تکنیک‌های آموزش نقاشی، دوران کودکی می‌باشد. در ادامه به چند نمونه از تکنیک‌های آموزش نقاشی به کودکان اشاره خواهد شد:
 

 

 

نقاشی با ابزارهای ساده

 

ساده‌ترین روش نقاشی و آشنایی کودک با رنگ‌ها استفاده از ظروف آشپزخانه مانند چنگال است. این روش به این صورت است که کودک چنگال خود را به رنگ آغشته کند (بهتر است از رنگ‌های پایه آب و غیرشیمیایی استفاده شود)، و سپس آن را روی کاغذ بزند و این کار را با رنگ‌های مختلف تکرار کند. در این مثل چنگال شکل گل را ایجاد می‌کند که بهتر است برای زیبایی بهتر از قلم‌مو برای کشیدن ساقه نیز استفاده کنیم. می‌توان به جای رنگ از کاکائو نیز استفاده نمود.
یکی‌دیگر از روش‌ها استفاده از نمک، شکر و ... است. برای نمونه از این دو برای نوشتن نام کودک و یا نقاشی‌های ساده می‌توان استفاده کرد. برای ثابت نگه داشتن این نوع اشکال می‌توان از چسب نیز استفاده کرد.
یکی‌دیگر از ابزارهایی که می‌توان برای نقاشی کودکان استفاده کرد، نقاشی با اسفنج است. این ابزار به درک کودک از رنگ‌ها بسیار کمک می‌کند. تمرینی که می‌توان برای این روش انجام داد، کشیدن رنگین‌کمان است.
 

بیشتر بخوانید:  نقاشی دیجیتالی مینیمال

 

آموزش نقاشی با کاردستی

 

یکی‌دیگر از تکنیک‌های آموزش نقاشی به کودکان، ایجاد کاردستی و اشکال مختلف است. به این صورت که کودک یک شکل ساده با قیچی و کاغذ یا مقوا درست می‌کند و آن‌ را با ابزارهای مختلف مثل مدادرنگی، مداد‌شمعی و... رنگ کند. کودکان نسبت به این تکنیک علاقه بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند.
 

هرچه را که می‌بیند نقاشی کند

 

 

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های آموزش نقاشی به کودکان این است که کودک را تشویق کنیم هر چیزی که می‌بیند را نقاشی کند. به کودک باید این اطمینان را داد که هر چقدر که نیاز داشته باشد، وقت دارد تمرین کند. توجه داشته باشید که نباید اجسام تکراری را جلوی کودک بگذاریم. این به معنی است که به کودک اجازه دهیم چیزهای جدید را تجربه کند، و تجربه های گذشته خود را تکرار نکند. در این روش نیازی نیست که کودک در همان مراحل اول کل شکل و جسم را نقاشی کند. بهتر است اول خطوط تمرینی را رسم کند و سپس در مراحل بعدی شکل را کامل کند. در این شیوه بهتر است کودک بدون اینکه به کاغذ نگاه کند، شکل را رسم کند. به عبارت دیگر پس از اینکه رسم یک خط را به اتمام رساند، به کاغذ خود نگاه کند و تفاوت خط خود و جسم را بررسی کند، اما تشویق شود که کمتر این کار را انجام دهد.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش فتوشاپ برای کودکان

 

از کودک بخواهیم یک داستان را رسم کند

 

کودکان علاقه بسیار زیادی به داستان‌سرایی با نقاشی دارند. این ترفند آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 8 سال بسیار موثر است.کودکان معمولا علاقه دارند که داستان خود را با رشته‌ای از نقاشی و طراحی بیان کنند. باید کودک را به نوشتن یک کتاب داستان کاملا مصور تشویق کرد. در این مرحله خیلی اهمیت دارد که مجموعه‌ای از نقاشی‌ها کاملا شبیه یک کتاب واقعی شود. بعد از اینکه داستان کاملا تکمیل شد، کتاب را در کنار بقیه کتاب‌ها در کتابخانه بگذارید.
 

تمرکز بر روی اشکال فضایی

 

این تکنیک، بیشتر برای دوران پیش از نوجوانی و کودکان 8 تا 11 کاربرد دارد. کودکان در این سن به اجسام سه بعدی و فضایی، علاقه زیادی نشان می‌دهند. در این دوره کودکان می‌بایست خطوط افقی، اشیاء هم‌پوشان و جزئیات را ترسیم کنند. یکی از تمرین‌های موثر در این دوره ترسیم یک شی از زوایای مختلف است. همچنین در این مرحله با هماهنگی رنگ‌های خنثی سایه زدن را می‌آموزند. در این روش کودک می‌بایست اشیاء روی هم چیده شده را ترسیم نماید.

 

بیشتر بخوانید:  نقاشی با کامپیوتر برای کودکان

یادگیری تناسب از طریق پرتره

 

یکی از اصول اساسی در نقاشی و طراحی، نسبت اولیه است. مردم تمایل دارند سر را بزرگ‌تر از آنچه هست، و چشم‌ها را بزرگ‌تر و بلندتر در صورت ببینند. برای آموزش این اصل مهم به کودک، باید به او آینه داد و از او خواست تا خود را نقاشی کند. برای تمرین بیش‌تر هم می‌توان از کودک خواست تا حالت صورت خود را تغییر دهد و آن را ترسیم نماید.
 

بحران اعتماد را پیش‌بینی کنید

 

در حدود سن 9 سالگی، کودکان تمایل زیادی به نقاشی واقع‌بینانه دارند. ممکن است در حین یاد دادن نقاشی به کودکان  از نتیجه نقاشی خود ناامید شوند زیرا فکر می‌کنند که چون تصویر ترسیم شده توسط خودشان شکل واقعی ندارد، پس هنرمند و نقاش خوبی نیستند. برای حل این مشکل می‌بایست به کودک توضیح داد که نقاشی یک هنر است، و نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. اگر کودک فکر می‌کند هنرمند خوبی نیست، به این دلیل است که یاد گرفته چیزهایی را ببیند که قبلاً نمی‌توانست ببیند.
 

بیشتر بخوانید:  نقاشی با برنامه اسکرچ جونیور

 

سخن پایانی

 

 

 

کودکان و نوجوانان از یک زمانی به بعد ممکن است بخواهند نقاشی را کنار بگذارند. آموزش مهارت‌های متناسب با سن و تشویق آنها به امتحان روش‌های جدید به آنها کمک می‌کند تا با انگیزه بمانند. مفهوم هنر کودک را بزرگ کنید. یکی از راه‌های جلوگیری از عدم تمرین هنری کودک، آموزش اشکال دیگر است. کشیدن اشکال ذهنی، کمیک یا طراحی می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودکی را که دچار واقع‌گرایی شده، احیا کند.

اگر از علاقمندی فرزندتان در مباحث دجیتالی  و برنامه نویسی  آگاهی پیدا کرده‌اید، می توانید از آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان استفاده کنید و او را در این مسیر فوق العاده و آینده‌دار همراهی کنید  

 

منابع

 

http://www.housingaforest.com/20-must-try-painting-techniques-for-kids
https://www.funlittles.com/spring-art-tulip-painting/2/
https://www.wikihow.com/Teach-Kids-How-to-Draw