آموزش نصب پایتون با استفاده از روش های مختلف و کاربردی

ویدئو های آموزشی
چهارشنبه 08 فروردین 1403
جهت مطالعه این مقاله به 0 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این آموزش قصد داریم تا به آموزش نصب پایتون بپردازیم. زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که بر روی سیستم عامل‌های مختلف قابل نصب است. در این ویدیو به آموزش نصب پایتون در ویندوز 10 و سیستم عامل‌های مختلف پرداخته می‌شود. همچنین یاد می‌گیریم که چطور پایتون را در vs code نیز نصب کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

آموزش نصب و راه‌اندازی پایتون

 

نصب پایتون در ویندوز 7 و نصب پایتون در ویندوز 10 تفاوت زیادی ندارد. پایتون نسخه‌های مختلفی دارد. برای نصب پایتون بر روی هر سیستم عامل نیاز داریم تا نسخه سازگار متناسب با سیستم عامل را پیدا، و آن را نصب کنیم. تقریبا تمام مراحل نصب در تمام سیستم عامل‌ها مشابه است.
 

آموزش نصب پایتون در ویندوز


برای نصب پایتون در ویندوزهای مختلف راه‌های متعددی وجود دارد. یک راه درست و همیشگی استفاده از سایت‌های رسمی است. برای این کار وارد سایت رسمی پایتون می‌شویم. در سایت رسمی پایتون از منوی download می‌توانیم آخرین نسخه پایتون را دانلود کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش پایتون برای کودکان
 

آموزش نصب پایتون در ویندوز 11

 

برای نصب پایتون در ویندوز 11 و ویندوز 10 تفاوتی وجود ندارد. آخرین نسخه زبان پایتون در ویندوزهای 10 و 11 به راحتی قابل نصب است. در حال حاضر آخرین نسخه منتشر شده پایتون 3.12.2 می‌باشد، که کافیست در سایت رسمی پایتون آن را دانلود کنیم.
 

آموزش نصب پایتون در ویندوز 7

 

برای آموزش نصب پایتون روی ویندوز 7 نیز کافیست تا از نسخه‌های 3.8 یا پایین‌تر را دانلود کنیم. یکی از مشکلات اساسی در نصب پایتون برای ویندوز 7 دانلود نسخه‌های بالاتر است. نسخه‌های 3.9 به بالا بر روی سیستم عامل ویندوز 7 نصب نخواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا یکی از نسخه‌های 3.8 یا پایین‌تر را برای ویندوز 7 انتخاب نماییم.
 

آموزش نصب پایتون در ویندوز 8

 

برای نصب پایتون در ویندوز 8 تقریبا محدودیتی وجود ندارد و می‌توانیم هر نسخه‌ای از پایتون را که خواستیم دانلود و نصب کنیم. پیشنهاد می‌کنیم همیشه از نسخه‌های بالاتر و به روزتر دانلود و نصب کنیم.
 

آموزش نصب پایتون روی ویندوز 10


همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برای نصب پایتون در ویندوز 10 محدودیتی وجود ندارد و می‌توانیم آخرین نسخه release شده را از سایت رسمی دانلود و نصب کنیم.

بیشتر بخوانید: حلقه if در پایتون
 

آموزش نصب پایتون روی کامپیوتر


حال که نسخه مورد نظر خود را دانلود کردیم، برای نصب در مرحله اول تیک گزینه add python Path را می‌گذاریم و سپس گزینه install now  را انتخاب می‌کنیم و کمی صبر می‌کنیم تا پایتون مورد نظر نصب شود.
 

چطور متوجه شویم که پایتون بر روی سیستم ما نصب است؟
 

برای این کار کافیست تا در start سیستم خود کلمه python  را سرچ کنیم. سپس در نتایج پایتون را مشاهده می‌کنیم که با باز کردن آن، سه علامت <<<  مشاهده می‌کنیم. این علامت‌ها به معنای نصب صحیح پایتون و آمادگی برای نوشتن کد است.
 

آموزش نصب برنامه پایتون برای ویندوز 7

 

برای نصب نسخه مورد نظر علاوه بر راه‌های ذکر شده در بالا می‌توانیم در گوگل سرچ کنیم. دانلود پایتون برای ویندوز 7 و در سایت‌های فارسی نیز می‌توانیم به نسخه‌های لازم برای هر ویندوز دسترسی داشته باشیم و دانلود و نصب را از این سایت‌ها نیز انجام دهیم. همیشه به عنوان راه‌کار صحیح سعی می‌کنیم از سایت‌های رسمی استفاده کنیم اما برای روش دوم می‌توانیم از سایر سایت‌ها نیز استفاده کنیم. 
 

مطالب مرتبط:  جذر گرفتن در پایتون

 

آموزش نصب پایتون در vscode


برای کدنویسی به زبان‌های مختلف از جمله پایتون می‌توانیم از IDEهای مختلفی استفاده کنیم. IDE که مخفف  integrated development environment (IDE) است، در واقع محیط‌های یکپارچه توسعه هستند. این نرم‌افزارها کمک می‌کنند تا کدنویسی را راحت‌تر انجام شود و در حین کدنویسی پیشنهادهای کمک‌کننده‌ای دارند. خطاها را نمایش می‌دهد و در حین نوشتن کدها را تکمیل می‌کنند. یکی از معروف‌ترین ideها نرم‌افزار vs code است که تقریبا تمامی زبان‌های کدنویسی را پشتیبانی می‌کند. برای آموزش نصب پایتون در vscode  نیاز داریم تا اول خود نرم‌افزار را نصب کنیم. برای این کار وارد سایت رسمی ویژوال استدیو  می‌شویم و از گزینه download این نرم‌افزار را دانلود می‌کنیم. حال برای نصب آن کافیست تا فایل exe دانلود شده را باز کنیم و طبق مراحل نصب پیش برویم. نرم‌افزار ویژوال استدیو‌ کد کاملا رایگان است و نصب آن به راحتی انجام می‌پذیرد.
 

آموزش نصب پایتون در لینوکس


برای نصب برنامه‌ها در لینوکس همیشه از command prompt استفاده می‌کنیم. برای نصب پایتون نیز کافیست تا سیستم به اینترنت متصل باشد  و وارد sudo شویم، سپس در کامند بنویسیم $ sudo apt-get install python3.6، تا دانلود و نصب انجام شود.

بیشتر بخوانید: حذف کاراکتر از رشته در پایتون
 

آموزش نصب پایتون در گوشی


کدنویسی بر روی گوشی توصیه نمی‌شود، اما اگر مایل به یادگیری آموزش نصب پایتون روی گوشی هستید کافیست تا در گوشی‌های اندرویدی در اپلیکیشن google play سرچ کنیم و یکی از اپلیکیشن‌های خوب در این حوزه یعنی Pydroid را دانلود و نصب نماییم.

 

سخن پایانی


در این مقاله به آموزش نصب پایتون ویندوز 10  پرداختیم و همچنین آموزش نصب پایتون در وی اس کد را یاد گرفتیم. آموزش نصب پایتون در اندروید  را بررسی کردیم. همچنین vs code را بر روی سیستم نصب کردیم. با دیدن آموزش نصب پایتون در ویژوال استودیو  می‌توانیم علاوه بر پایتون، به هر زبان دیگری نیز کدنویسی انجام دهیم. فراموش نکنیم که زبان مورد نظر را در قسمت extension های vscode نصب می‌کنیم و سپس کدنویسی را آغاز می‌کنیم. برای شرکت در دوره‌های آموزش کدنویسی برای کودکان می‌توانید با مشاورین پل استار در ارتباط باشید و در دوره‌های ما شرکت کنید.
 

سپاس از نگاهتان