آموزش حلقه for در پایتون + مثال های کاربردی و تمرین

ویدئو های آموزشی
سه شنبه 15 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این مقاله قصد داریم تا به بررسی حلقه for در پایتون بپردازیم. همانطور که می‌دانیم در برنامه‌نویسی سعی می‌کنیم تا با کمترین میزان کدها محاسبات و کارهای لازم انجام شود. برای پرهیز از تکرار، از حلقه for استفاده می‌کنیم. با استفاده از حلقه‌ها می‌توانیم کدها را به گونه‌ای بنویسیم تا آنها را تکرار نکنیم. حلقه for در پایتون یکی از حلقه‌های تکرار است. در پایتون حلقه‌های تکرار دیگری نیز وجود دارد.
قبل از شروع کدنویسی نیاز داریم تا از یک ادیتور استفاده کنیم.

 

استفاده از Vs code برای کدنویسی با زبان پایتون

 

با استفاده از ادیتورها کدنویسی آسان‌تر می‌شود. Vscode که یک نرم‌افزار رایگان توسط مایکروسافت است، به ما کمک می‌کند تا کدها را بهتر بنویسم. اشکالات کدها را نمایش می‌دهد و همچنین در حین نوشتن کدها پیشنهادات مرتبط می‌دهد تا بتوانیم سریع‌تر کد بنویسیم. 
 

 


 

 

برای استفاده از vscode کافیست تا از قسمت اکستنشن‌ها زبان python را اضافه کنیم. سپس در کدنویسی خود، فایل با پسوند .py ایجاد می‌کنیم و کدنویسی را انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط: نوشتن حلقه در پایتون

 

باز کردن یک فایل در vscode

 

برای این کار از منوی file از گزینه open folder استفاده می‌کنیم تا فولدر کدنویسی خود را اضافه کنیم. سپس از قسمت explorer فایل جدید را با استفاده از گزینه new file ایجاد می‌کنیم.
 

 

 

بیشتر بخوانید: حلقه های تو در تو پایتون

 

آموزش حلقه for در پایتون

 

برای نوشتن حلقه فور در پایتون آن را به صورت‌های مختلفی می‌نویسیم. در مثال حلقه for در پایتون انواع آن را بررسی خواهیم کرد. برای بررسی اولین نوع آن کد زیر را می‌نویسیم.


for I in range(number)
 

بعد از نوشتن کلمه for  نیاز داریم تا تعیین کنیم که کار ما چند بار باید تکرار شود. برای این کار یک متغیر ایجاد می‌کنیم که تعداد تکرار کار را شمارش کند. این متغیر که معمولا به i و j نام‌گذاری می‌کنیم وظیفه شمارش تعداد تکرار را برعهده دارد. برای شمارش تعداد تکرارها شمارنده می‌تواند تعیین شود، که شمارش را از چه شماره‌ای تا چه شماره‌ای انجام دهد. برای این کار به جای number عدد می‌نویسیم. همچنین می‌توانیم در پرانتز range چند عدد بنویسیم به این شرح که عدد اول شروع شمارش، عدد دوم شمارش تا چه عددی ادامه یابد و همچنین عدد سوم گام‌های شمارش را تعیین کند. این اعداد با ویرگول از هم جدا می‌شوند.

مطالب مرتبط: آموزش حلقه while در پایتون

 

مثال‌هایی از حلقه for در پایتون


در این قسمت مثال‌های حلقه for در پایتون را با هم بررسی می‌کنیم.

 

for i in range(5):
   print(i)
 

با اجرا کردن این کد می‌بینیم که شمارش از عدد 0 شروع و تا 4 ادامه می‌یابد که در مجموع 5 بار تکرار انجام می‌شود.

حال اگر در حلقه کد را به صورت زیر تغییر دهیم.

 

for i in range(5):
   print(“hello”)
 

می‌بینیم که عبارت hello 5 بار در خروجی نمایش داده می‌شود.

 

مثال حلقه for در پایتون با تعیین شمارنده:

 

for i in range(1,21,4):
   print(i)
 

با اجرا کردن این کد متوجه خواهیم شد که شمارش از عدد 1 شروع و تا 21 ادامه می‌یابد و همچنین هر بار 4 عدد به i  که شمارنده ماست افزوده خواهد شد.

 

تمرین با حلقه for در پایتون


برای تمرین در حلقه فور می‌توانیم سعی کنیم تا با زبان پایتون شکل لوگوی آئودی را بکشیم. سعی کنید ابتدا این کار را با کتابخانه ترتل و حلقه فور انجام دهید. سپس با کدهای زیر کد خود را مقایسه کنید. در این مثال لوگو را به طور کامل ایجاد کرده‌ایم.
 

 


 

 

به عنوان تمرین حلقه for در پایتون می‌توانیم سعی کنیم تا هر حلقه را با یک رنگ بکشیم. برای مشاهده این مثال می‌توانید در ویدیو اجرای آن را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط: ساخت حلقه بی نهایت در پایتون

 

میانگین‌گیری با حلقه for در پایتون


میانگین‌گیری یکی دیگر از کاربردهای حلقه‌ها است. با استفاده از حلقه جمع را انجام می‌دهیم، سپس جمع کل را به تعداد اعداد تقسیم می‌کنیم. برای مثال: 


Sum=0
For I in range(50):
       Number=int(input(“enter a number:”))
    Sum=sum+number
Average=sum/100
 

در این مثال 100 عدد را از ورودی دریافت می‌کنیم. هر عدد را در متغیر number نگه می‌داریم و آن را به جمع کل اضافه می‌کنیم. سپس پس از جمع کردن کلیه عددها در متغیری به نام average جمع کل را به عدد 100 تقسیم می‌کنیم. با این کار مقدار average همان میانگین است.

 

نتیجه‌گیری


در این مقاله به مثال‌هایی از حلقه for در پایتون پرداختیم. حلقه while نیز نوع دیگری از حلقه‎‌ها در پایتون هستند که در مقالات آینده به مثال‌هایی از حلقه while نیز می‌پردازیم. موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید