آموزش خروجی گرفتن از پایتون + ویدئوی آموزشی

ویدئو های آموزشی
شنبه 28 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 12 دقیقه دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

به عنوان برنامه‌نویس بعد از نوشتن برنامه‌مان نیاز داریم تا برنامه نهایی خود را با سایرین به اشتراک بگذاریم. برای این کار نیاز داریم تا یاد بگیریم که خروجی گرفتن از پایتون چگونه است. فایل برنامه‌نویسی شده خود را به به فایل نصبی تبدیل کنیم و آن را با سایرین به اشتراک بگذاریم. در این آموزش که زیر مجموعه  برنامه نویسی پایتون برای کودکان است، قصد داریم تا یاد بگیریم که فایل ایجاد شده توسط پایتون را که پسوند .py دارد، به فرمت اجرایی یعنی .exe تبدیل کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
 

خروجی گرفتن از پایتون

 

قبل از خروجی گرفتن باید برنامه خود را با انواع داده‌ها و روش‌ها چک کنیم، تا مطمئن شویم که برنامه درست کار می‌کند و باگ‌های احتمالی آن را رفع کنیم. اصطلاحا برنامه خود را دیباگ کنیم. به جای عدد حروف وارد کنیم، از مقادیر اشتباه استفاده کنیم تا بتوانیم مطمئن شویم که کاربر با چه خطاهایی مواجه خواهد شد و تا حتی‌الامکان آنها را رفع کنیم.
 

بیشتر بخوانید: خواندن فایل در پایتون

پکیج PyInstaller چیست و چطور کار می‌کند؟


PyInstaller  یک اسکریپت پایتون است. کدهای نوشته شده توسط ما را می‌خواند. تمام کتابخانه‌ها و ماژول‌های مورد نیاز برنامه ما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، و همه این فایل‌ها را جمع می‌کند و به صورت یک فایل اجراییexe  در اختیار ما می‌گذارد.
 

نصب pyinstaller

 

در این مقاله در نظر می‌گیریم که برنامه به زبان پایتون نوشته شده و اشکالات آن رفع شده است. حال نیاز داریم تا کتابخانه pyinstaller را نصب کنیم تا بتوانیم از برنامه خود خروجی تهیه کنیم. 
 

بیشتر بخوانید: جدول ضرب در پایتون

مثل سایر کتابخانه‌های پایتون نصب کتابخانه جدید با استفاده از pip انجام می‌شود. توجه داشته باشم که سیستم ما باید به اینترنت متصل باشد. حال در یک ترمینال یا command prompt لازم است که دستور pip install را بنویسیم و سپس اسم کتابخانه خود را وارد کنیم.
 

در اینجا لازم داریم که کتابخانه pyinstaller را نصب کنیم پس می‌نویسیم:


Pip install pyinstaller
 

حال با زدن دکمه اینتر، pip کتابخانه مورد نظر ما را جستجو و آن را پیدا می‌کند. سپس کتابخانه را دانلود و نصب کرده، و پیغام نصب با موفقیت انجام شد را نمایش خواهد داد.
دقت داشته باشیم که اگر سیستم به اینترنت متصل نباشد و یا در حین دانلود اینترنت قطع شود، نصب با شکست مواجه خواهد شد که کافیست تا مجددا دستور خود را بنویسیم تا نصب با موفقیت انجام شود.
 

حال که کتابخانه خود را نصب کردیم به سراغ استفاده از آن می‌رویم.
 

بیشتر بخوانید: چاپ اعداد اول در پایتون

 

آموزش خروجی گرفتن از پایتون با pyinstaller

 

برای استفاده از کتابخانه نیاز داریم تا کتابخانه pyinstaller  را صدا کنیم. سپس نام فایل خود را بنویسیم. همچنین برای ایجاد یک فایل نصبی --onefile را می‌نویسیم.
پس کد ما به صورت زیر خواهد بود:


Pyinstaller –onefile filename.py
 

حال می‌بینیم که درکنار فایل کدنویسی شده ما فایل .exe ایجاد می‌شود که به راحتی قابل استفاده است.


در جایی دیگر ممکن است کدی نوشته باشیم که به صفحه ترمینال نیازی نباشد. پس می‌توان کلمه –w را نیز نوشت و بعد کد ما به صورت زیر خواهد بود:


Pyinstaller –onefile –w filename.py


حال با این کار دیگر صفحه ترمینالی نخواهیم داشت و خروجی بهتری ایجاد می‌شود.

مطالب مرتبط: حلقه در پایتون
 

فایل نصبی از خروجی پایتون

 

با توجه به نیازمان، کدهای بالا را اجرا می‌کنیم. حال باید بببینم فایل ما در کجا ایجاد شده است. برای این کار به پوشه فایل پایتون‌مان می‌رویم. سپس مشاهده می‌کنیم که دو پوشه ایجاد شده است. وارد پوشه dist می‌شویم؛ فایل با پسوند .exe فایل مورد نظر ما خواهد بود.
 

سخن پایانی

 

خروجی ایجاد شده توسط ماژول pyinstaller برای تمام سیستم‌های با سیستم عامل یکسان کار می‌کند. در واقع اگر سیستم ویندوز 10 داشته باشید خروجی شما بر روی بقیه سیستم‌هایی که ویندوز 10 دارند نز به درستی اجرا خواهد شد. اما برای ویندوز 7 و قبل‌تر به درستی کار نخواهد کرد.
استفاده از py installer یکی از روش‌های خروجی گرفتن از پایتون است. با ماژول‌ها و کتابخانه‌های دیگری نیز می‌توان این کار را انجام داد که در مقالات آینده به آنها نیز خواهیم پرداخت. موضوعات مورد علاقه خود را کامنت بگذارید تا در مقالات آینده در مورد آنها صحبت کنیم.
به خاطر داشته باشیم که برای شروع هیچ‌گاه دیر نیست و کافیست تا قدم اول را برداریم، تا کم‎کم بتوانیم پیشرفت کنیم و مهارت خود را بهبود دهیم. با شرکت در آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان، فرزندانتان می‌توانند برنامه‌نویسی را یادبگیرند و پیشرفت قابل توجه‌ای داشته باشند.
کودکان و نوجوانان عزیز می‌توانند با شرکت در کلاس‌های پل استار که به صورت آنلاین از سراسر جهان دانش‌آموزان موفقی دارد،  شرکت کنند و این مهارت فوق‌العاده را به دست آورند.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین پل استار در ارتباط باشید.
 

با ما همراه باشید.