آموزش چاپ اعداد اول 1 تا 100 در پایتون

ویدئو های آموزشی
سه شنبه 15 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

در این مقاله قصد داریم تا آموزش چاپ اعداد اول، در پایتون را داشته باشیم.
پایتون زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند و در عین حال ساده‌ای می‌باشد، که به کمک آن می‌توان کارهای متفاوتی انجام داد. این کارها می‌توانند به صورت کار با تصاویر باشد، یا کار با فایل‌ها. همچنین به کمک پایتون می‌توان اعمال ریاضی خاصی را نیز انجام داد.
در ریاضیات مسلما با مفهوم اعداد اول آشنا هستید. اعداد اول اعدادی هستند که به جز عدد ۱ و خودشان به عدد دیگری بخش‌پذیر نیستند. در ادامه برنامه‌ای برای چاپ اعداد اول 1 تا 100 در پایتون می‌پردازیم. 
 

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

اعداد اول چه اعدادی هستند؟


برای نوشتن برنامه جهت چاپ اعداد اول در پایتون ابتدا نیاز است تا اعداد اول را به خوبی بشناسیم.
اعداد اول در پایتون اعدادی هستند که به جز ۱ و خودشان بر هیچ عدد دیگری بخش‌پذیر نیستند. مثلا عدد ۲ اول است یا عدد ۷ یا ۲۹ اول هستند اما اعدادی مثل ۴ یا ۲۰ اول نیستند. چون ۴ علاوه بر خودش و ۱ به ۲ نیز بخش‌پذیر است، و عدد ۲۰ هم علاوه بر ۱ و خودش به ۲ و ۴ و ۵ و ۱۰ نیز بخش‌پذیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:‌ خروجی گرفتن از پایتون

 

نوشتن برنامه‌ای برای چاپ اعداد اول پایتون

 

همانطور که از توضیحات بالا پیداست شما باید روشی پیدا کنید تا ببینید آیا یک عدد به جز ۱ و خودش بر عدد دیگری بخش‌پذیر هست یا نه. برای این کار می‌توانید در یک حلقه شمارنده‌ای تعریف کنید که در اعداد بین ۱ تا خود عدد بچرخد و اگر عدد به آن شمارنده بخش‌پذیر بود، یعنی عددی به جز ۱ یا خود عدد، پیدا شده که عدد اصلی بر آن بخش‌پذیر باشد. پس این عدد اول نیست و به راحتی می‌توان با مواجه شدن با همچین عددی حلقه را متوقف کرد. برای این کار می‌توان از یک متغیر کمکی نیز استفاده نمود که در ابتدا مقدارش ۱ باشد؛ یعنی در واقع فرض می‌کنیم عدد وارد شده اول است و هرگاه شمارنده‌ای پیدا شود که عدد اصلی بر آن بخش‌پذیر باشد، پس این متغیر کمکی را صفر می‌کنیم و از حلقه خارج می‌شویم و سپس در بیرون از حلقه می‌توانیم چک کنیم که اگر متغیر کمکی ۱ بود یعنی اول است و در غیر این صورت اول نیست.
قطعه کد زیر مربوط به توضیحات بالاست:


a=int(input(“Enter number:”)  #دریافت عدد از ورودی
p=1  #متغیر کمکی با فرض اول بودن عدد
for i in range(a):
    if a%i==0:  #اگر عدد بر شمارنده بخش‌پذیر بود
    p=0
break
if p==1:
    print(“is prime”)
else:
    print(“not prime”)

مطالب مرتبط:‌ خواندن فایل در پایتون

چاپ اعداد اول 1 تا 100 در پایتون


در بالا برنامه‌ای نوشتیم که یک عدد را از ورودی دریافت می‌کند و تشخیص می‌دهد که عدد اول است یا خیر.
حال می‌خواهیم به کمک الگوریتم بالا چاپ اعداد اول 1 تا 100 در پایتون را پیاده‌سازی نماییم.
تنها تغییری که برای چاپ اعداد اول 1 تا 100 در پایتون نسبت به کد بالا نیاز است انجام دهیم، این است که به جای اینکه عدد a را از ورودی بگیریم آن را در یک حلقه از ۱ تا ۱۰۰ به وجود آوریم.
بنابراین قطعه کد زیر را خواهیم داشت:


for a in range(2,100):   #دریافت اعداد به کمک حلقه 
p=1  #متغیر کمکی با فرض اول بودن عدد
for i in range(a):
    if a%i==0:  #اگر عدد بر شمارنده بخش‌پذیر بود
    p=0
break
if p==1:
    print(a)  #قرار است عدد اول چاپ شود پس پرینت کرده‌ایم

 

برای چاپ اعداد اول در پایتون ما به کمک کدهای بالا و آنچه در مقاله گفته شد به راحتی موفق به نوشتن برنامه‌ای به زبان پایتون شدیم که اعداد اول را چاپ کند. به کمک این الگوریتم‌ها که در یک حلقه مواردی برای اعداد چک می‌شود، می‌توان اعداد زوج و فرد یا کامل را نیز چاپ نمود که هرکدام با توجه به تعریفی که دارند می‌توانند به اشکال متفاوتی کدهای آنها را نوشت.

بیشتر بخوانید:‌ جدول ضرب در پایتون

 

سخن پایانی


برنامه‌نویسی پایتون بسیار ساده و کاربردی است و به راحتی می‌توانید برنامه‌های ریاضیاتی یا برنامه‌های کاربردی مختلفی بسازید. برای چاپ اعداد اول در پایتون می‌توانید از روش‌های بالا استفاده نمایید. اگر هنوز شروع به یادگیری پایتون نکرده‌اید عجله کنید و هرچه زودتر این زبان برنامه‌نویسی کاربردی را بیاموزید. منابع آموزشی رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید منابع مختلفی را دانلود یا خریداری کرده و شروع به یادگیری برنامه‌نویسی نمایید.
یکی دیگر از راه‌های آموزش پایتون برای کودکان شرکت در کلاس‌های برنامه‌نویسی است. موسسه پل استار یک موسسه آموزشی است که مخصوص کودکان و نوجوانان است و برنامه‌نویسی برای کودکان را به صورت اصولی به این سنین آموزش می‌دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان