چه نکاتی را باید در آموزش نقاشی به کودکان رعایت کرد؟

مقالات
چهارشنبه 27 دی 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
چه نکاتی را باید در آموزش نقاشی به کودکان رعایت کرد؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

بسیاری از کودکان نمی‌دانند که نقاش‌های بزرگ بر اثر تمرین زیاد توانسته‌اند به این سطح برسند. آنها اغلب فکر می‌کنند که استعداد نقاشی ندارند یا حس می‌کنند که اگر به کلاس نقاشی بروند همه چیز را به درستی یاد گرفته‌اند. در صورتی که اینطور نیست و یکی از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان تمرین کردن کودکان می‌باشد.
البته آموزش درست به کودکان می‌تواند بسیار تاثیرگذار روی یادگیری کودک باشد. مثلا نباید اینطور باشد که شما یک نقاشی برای کودک بکشید و از او بخواهید از روی نقاشی شما نقاشی خود را رسم کند. این باعث می‌شود که کودک احساس کند که در حال کپی‌برداری است. پس بهتر است بدانید که یکی از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان این است که از او بخواهید یک شی واقعی را با توانایی‌های خود خلق کند.
 

در زیر، چند نمونه از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان را آورده‌ایم:
 

از کودک بخواهید آنچه را می‌خواهد رسم کند، دقیق و کامل توصیف کند

 

یکی از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان همین مورد است. کودک باید به درک درستی از آن چیزی که باید رسم کند برسد. بنابراین باید کامل آن شی را بررسی کند و تحلیل نماید. مثلا ظاهر پاهای یک گربه را به درستی بشناسد، جزییات آن را بداند. در نحوه ایستادن گربه و قرار گرفتن دم گربه و غیره، اطلاعات دقیق داشته باشد تا بتواند بهترین اثر را خلق کند.
 

ساده‌سازی و بخش‌بندی تصویر

 

 

 

تمامی کارهای بزرگی که انجام می‌شوند ثمره قدم‌های کوچکتری هستند که در مراحل قبل انجام گرفته است و این از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان می‌باشد.
کودک باید تصویر مورد نظر را به بخش‌های کوچک تقسیم‌بندی نماید و تا جایی که می‌تواند این بخش‌ها را ساده نماید.
شاید به طراحی‌های مختلف در اینترنت دقت کرده باشید، یک سری خط‌های نامنظم که بعد از مدتی هدفمند می‌شوند و یک چهره را نمایش می‌دهند.
 

بیشتر بخوانید:  تکنیک های آموزش نقاشی به کودکان

کودکان باید اجازه اشتباه داشته باشند

 

هیچ نتیجه خوب و فوق العاده‌ای بدون اشتباهات اولیه قابل انجام نیست. کودکان باید اجازه اشتباه داشته باشند، این از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان است. مهم نیست بوم نقاشی خراب شود یا کاغذی هدر رود یا رنگ‌ها تمام شوند. هرچند امروزه ابزار نقاشی دیجیتال و نرم‌افزارهای قدرتمندی که در این زمینه داریم بسیار در این مورد برای کودکان کمک کننده است. در نقاشی دیجیتال کودک بدون اینکه دغدغه‌های بالا را داشته باشد می‌تواند هرقدر که می‌خواهد اشتباه کند و از اول شروع کند.
 

تشویق درست

 

شما به عنوان آموزش‌دهنده باید همیشه به این نکته توجه کنید که نقاط قوت کودک را بشناسید و اگر کودک شما کار خود را به درستی انجام دهد، باید او را تشویق کنید. این تشویق‌ها می‌تواند باعث افزایش انگیزه کودک شود تا در این راهی که در آن قرار گرفته است با قدرت بیشتری پیش برود. بی‌توجهی و ایرادات پی‌ در پی از کار کودک اغلب منجر به این می‌شود که کودکان نقاشی را کنار بگذارند.
البته از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان این است که این تشویق‌ها طوری نباشد که باعث شود کودک مغرور شود و سطح انتظاراتش از خود بالا برود. تشویق درست و به موقع می‌تواند منجر به نتیجه درست و بهتری شود.
 

بیشتر بخوانید:  چگونه به کودکان نقاشی آموزش دهیم؟ 

ارتباط با آثار دیگر هنرمندان
 

 


 

در هر حرفه‌ای که کار می‌کنید باید با همکاران خود نیز در ارتباط باشید.یکی از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان همین موضوع است که کودکان بتوانند با دیگر هنرمندان ارتباط بگیرند و آثار آنها را ببینند. البته این مورد هم نباید منجر به این شود که کودک تصمیم به کپی‌برداری از آثار مشاهده کرده بگیرد. بلکه باید ذهن کودک را طوری پرورش دهیم که بداند هدف از دیدن آثار هنرمندان دیگر، این است که حس آن هنر را درک کنند، دید سایر همکاران را به محیط پیرامون کشف کنند و سعی کنند دید خود را بازتر کنند تا بتوانند بهترین خروجی را برداشت کنند.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش فتوشاپ به کودکان

با کارهای تکمیل شده کودکانمان چه کنیم؟

 

این مورد هم از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان می‌باشد که باید والدین این موضوع را به خوبی مدیریت کنند. اولا والدین باید همه کارها را در یک پوشه ذخیره کنند تا هر وقت به آنها نیاز داشتند بتوانند از آن استفاده نمایند (اگر نقاشی دیجیتال باشد این ذخیره سازی ساده تر می باشد).
هرزاگاهی به این پوشه‌ها برگردید و تصاویر را از ابتدا به همراه کودک تماشا کنید تا پیشرفت کودک را بیشتر درک کنید.
می‌توانید کارهای بامفهوم و قوی کودک را با دیگران به اشتراک بگذارید. حال یا در قالب یک نمایشگاه، یا به صورت مجازی، تا استعدادیابان این حوزه کارهای کودک شما را بشناسند.
 

سخن پایانی

 

در بالا برخی نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان را برای شما آورده‌ایم که البته از نکات عمومی آموزش می‌باشد و شما برای اینکه بخواهید این آموزش‌ها را به صورت تخصصی به کودک ارائه دهید باید در یک کلاس نقاشی ثبت‌نام کنید تا کودک بتواند از بهترین اساتید برای یادگیری بهره ببرد و به موفقیت برسد.
جدا از نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان، که در بالا آورده‌ایم استعداد ذاتی هنری هم می‌تواند به کودک در این زمینه کمک کند، اما می‌دانیم که تمرین زیاد همیشه می‌تواند بر استعداد غلبه کند. بنابراین فرزندان را بخاطر نداشتن استعداد سرزنش نکنید و همواره آنها را به تلاش و تمرین زیاد تشویق نمایید.

همچنین در صورت علاقمندی فرزندتان به مباحث برنامه نویسی  دیجیتال  شما می توانید دوره برنامه نویسی کودکان و نوجوانان برای فرزندتان تهیه کرده تا از همین حالا او را در مسیری درست و آینده‌دار قرار دهید. 
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان
 
 

مرجع


https://www.goshen.edu/art/ed/draw.html