ترکیب خلاقیت و تکنولوژی در آموزش کودکان

حوزه های تکنولوژی
شنبه 18 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
ترکیب خلاقیت و تکنولوژی در آموزش کودکان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

در عصر حاضر، تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌هاست. کودکان از سنین کم توانایی استفاده از تکنولوژی‌های متفاوت را یاد می‌گیرند و همین امر سبب شده تا آموزش کودکان در دنیای امروز با چالش‌ها و مسائل جدیدی مواجه باشد. پیشرفت تکنولوژی تاثیر گسترده‌ای بر فرآیند رشد کودکان دارد و نمی‌توانیم از نقش برجسته تکنولوژی در آموزش کودکان چشم‌پوشی کنیم. 
برای توسعه یک زیر ساخت مناسب، نیازمند بررسی و ترکیب راهکارهای آموزشی هستیم تا بتوانیم خلاقیت و تکنولوژی را ترکیب کنیم و راهکار مناسبی ارائه دهیم. این رویکرد پویا و نوین باید به گونه‌ای باشد که کودکان از دانش و خلاقیتشان استفاده کنند و با ترکیب آن با فناوری‌های مدرن، استعدادهایشان را پرورش دهند. این امر باعث می‌شود تا مهارت‌های علمی و استعدادهای نوآورانه کودکان ارتقاء یابد.


تأثیر خلاقیت در آموزش کودکان

 

خلاقیت، به معنی بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای انجام یک فکر یا راه‌حل جدید با استفاده از ترکیب ایده‌ها تعریف می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت خلاقیت کشف ایده‌های جدید است.
استفاده از تکنولوژی در آموزش به کودکان کمک می‌کند تا با روش‌های جذاب‌ و متفاوتی به یادگیری بپردازند و تجربه خلاقانه‌تری در فرآیند یادگیری داشته باشند. خلاقیت یکی از عوامل کلیدی برای تحریک استعدادها و توسعه ذهنی کودکان است. ابزارهایی از جمله بازی‌های آموزشی تعاملی، برنامه‌های کاربردی و فیلم‌های آموزشی کودکان را به تفکر و خلاقیت ترغیب می‌کنند تا به دنیایی پویا و جذاب از یادگیری و کشف پردازند.

بیشتر بخوانید:  آموزش مهارت‌های کودکان در طراحی و ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها

 

نقش موثر تکنولوژی در آموزش

 

مطالعات نشان داده حواس مختلف در یادگیری نقش یکسانی ندارند و تکنولوژی چند حس را با هم درگیر می‌کند و تاثیر بیشتری دارد. به همین دلیل برای رسیدن به اهداف یادگیری، استفاده از راهکارهای متنوع، تاثیر به‌سزایی دارد. معلمان نیز همواره روش‌های مختلفی جهت بهبود یادگیری در کودکان را جستجو می‌کنند چرا که راه‌حل کامل و واحدی برای توسعه یادگیری وجود ندارد. اما می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف این روند آموزشی را تسهیل کرد.
استفاده از تکنولوژی در آموزش کودکان می‌تواند یادگیری مفاهیم پیچیده را تسهیل کرده و مفاهیم پیچیده را به شکل‌های گرافیکی  و صورت جذاب و قابل فهم برای آن‌ها ارائه دهد. تا کودکان به اطلاعات بهتر جذب شوند و درک آن‌ها تسهیل یابد. مفاهیم سخت‌تر را آسان‌تر درک کنند و در عین حال، از خلاقیت و تفکر نوآورانه برای حل مسائل استفاده کنند. 
 

 


بیشتر بخوانید: کلاس خلاقیت کودکان 

 

تنوع در روش‌های آموزشی

 

کاربرد تکنولوژی در تعلیم و تربیت یکی از جنبه‌های مهم تکنولوژی است. استفاده از تکنولوژی، تنوع و گسترده‌تر شدن روش‌های آموزشی را به همراه دارد. آزاد گذاشتن کودک و نوجوان برای پرورش ایده و افکار و کنجکاوی‌های ذهنی، از طریق تنوع در روش‌های یادگیری حاصل می‌شود و خلاقیت در آن‌ها رشد و پرورش می‌یابد. در تمام سنین، کودک و نوجوان، زور و اجبار در روش‌ها و یادگیری سبب  پژمرده شدن خلاقیت و از بین رفتن انگیزه خواهد شد.

از طریق تکنولوژی، امکان استفاده از روش‌های مختلف آموزشی فراهم می‌شود. از ویدئوها و بازی‌های آموزشی گرفته تا برنامه‌های کاربردی، هر یک می‌توانند یک نوع یادگیری متناسب با نیازها و علایق کودکان باشند. این تنوع باعث می‌شود که هر کودک بتواند با روشی که بهترین شیوه یادگیری برای خودش را فراهم می‌کند، درگیر شود و از تکنولوژی استفاده درست و اصولی داشته باشد. این نکته نیز نباید نادیده گرفته شود که تنوع در روش های آموزشی، ماندگاری یادگیری را نیز در بر دارد.چ

مطالب بیشتر: معرفی بهترین بازی های فکری کودکان و نوجوانان

 

مدیریت هوشمند در استفاده از تکنولوژی

 

استفاده از تکنولوژی در آموزش کودکان اگرچه ابزاری قدرتمند برای آموزش است اما نیازمند دقت و مدیریت است و استفاده هوشمندانه از آن ضروری است. باید به دید منطقی به فناوری نگریست و تعادل برقرار کرد. مدیریت زمان و نوع محتواهایی که به کودکان ارائه می‌شود، از جمله نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود تا استفاده از تکنولوژی مؤثر باشد و از آن به عنوان ابزاری برای تقویت و تسهیل فرآیند یادگیری استفاده کرد.

 

جمع‌بندی

 

ترکیب خلاقیت و تکنولوژی در آموزش کودکان به آنان این امکان را می‌دهد تا توانایی‌های خود را افزایش دهند و به دانش مطلوب نیز دست پیدا کنند. همچنین استفاده هوشمندانه و درست از تکنولوژی را یاد بگیرند و راهی موثر برای افزایش انگیزه یادگیری آنان باشد. با توجه به پتانسیل بالای این ترکیب، می‌توان گفت کودکان در دنیای پویای امروز، بهترین زمینه را برای رشد و پیشرفتشان خواهند داشت.

مدیریت زمان کودکان در معرض تکنولوژی و انتخاب محتواهای مناسب و آموزشی بسیار اهمیت دارد. تکنولوژی یک محیط آموزشی جذاب و موثر برای کودکان فراهم می‌کند که در آن، هر کودک بر اساس نیازها و علاقه‌های خود، بهترین روش یادگیری را برای خود انتخاب  می‌کند، و در مسیری متناسب با شرایط زمان خود، به رشد و پیشرفت دست می‌یابد.در پایان شما می توانید در صورت علاقمندی به شرکت کردن فرزندتان برای قدم گذاشتن در مسیری آینده دار در دوره آموزش برنامه نویسی کودکان موسسه پل  استار ثبت نام کرده و این فرصت استثنایی را برای پیشرفت دلبندتان برای او به ارمغان آورید.

 

منابع

 

ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر پرورش خلاقیت دردانش آموزان ایران-آنالیز ٥٠ ساله (1400-1350)
مقایسه اثربخشی یادگیری مغزمحور و تفکر خلاق در ارتقاء مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان