آموزش مهارت‌های کودکان در طراحی و ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها

حوزه های تکنولوژی
پنج شنبه 23 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
آموزش مهارت‌های کودکان در طراحی و ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

بازی‌های ویدیویی به بخش عمده‌ای از زندگی کودکان در سراسر جهان تبدیل شده است. در ایالات متحده، انجمن نرم‌افزار (ESA) گزارش می‌دهد که 155 میلیون گیمر وجود دارد. این نه تنها بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه ما است، بلکه یک ابزار آموزشی موفق است.
انجام بازی‌های ویدیویی در ذهن کودکان، خلاقیت‌های زیادی را خلق می‌کند. به عنوان مثال آنها با دیدن بازی‌های متفاوت، ایده‌هایی در ذهن خود پرورش می‌دهند که با ترکیب چند بازی و یا ابتکار جدیدی که در ذهن خود دارند، می‌توانند خلاقیت خود را در قالب طراحی یک بازی نشان دهند.
انجام بازی‌های ویدیویی سال‌ها به آموزش کودکان کمک کرده است و همچنان که بازی‌ها بیشتر و در دسترس‌تر می‌شوند، به حوزه‌های جدید و قوی‌تری گسترش می‌یابند. اما بچه‌ها در این فرآیند چه چیزی می‌توانند یاد بگیرند؟ در زیر چهار مهارت مهم را که می‌توان از طریق طراحی بازی یاد گرفت، معرفی می‌کنم.

 

خلاقیت

 

 


 

 

کودکانی که بازی می‌کنند با دنیاها، شخصیت‌ها و قوانین جدید روبرو می‌شوند. کودکان در طول بازی باید این دنیاها را کشف کنند، مشکلات را حل کنند و از قوانین بازی برای تکمیل وظایفی که در بازی دارند و رسیدن به موفقیت استفاده کنند. با انجام این کار، راه‌های جدیدی از تخیل و خلاقیت باز می‌شود. روانشناسان بر این باورند: «هرچه بچه‌ها بیشتر بازی‌های ویدیویی انجام دهند، در کارهایی مانند کشیدن نقاشی و داستان‌نویسی خلاق‌تر هستند».
طراحی بازی‌ها یا اپلیکیشن‌ها می‌تواند این یادگیری‌ها را فراتر از آنهایی که در حین انجام بازی ارائه می‌شوند، تقویت کند. طراحی بازی‌ها، کودکان را به تفکر خلاقانه دعوت می‌کند. طراحی بازی یک امر مهارتی است. طراحی بازی شامل تصور کردن یک بازی، تعریف نحوه عملکرد آن، توصیف عناصر تشکیل دهنده آن بازی و انتقال موفقیت‌آمیز یا مستندسازی آن اطلاعات به یک تیم، یا حتی خودشان، برای توسعه است.
این فرآیند اغلب شامل نوشتن داستان، ترسیم و ایجاد قوانینی است که به تعیین اهدافی که در بازی مد نظر است کمک می‌کند. با درخواست از کودکان برای طراحی بازی، ما آنها را به چالش می‌کشیم تا علایق خود را کشف کنند و دنیای جدیدی را برای تجربه دیگران ایجاد کنند.
از طرفی کودکان بیشتر با فضای بازی‌ها آشنایی دارند و اگر بخواهیم بازی طراحی کنیم بهتر است از ایده‌ها و خلاقیت‌های کودکان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: کلاس خلاقیت کودکان
 

مهارت‌های فناوری

 

 


 

 

طراحی و توسعه بازی یا اپلیکیشن، به همان اندازه که نمایش خلاقانه‌ای از فناوری است. مفهوم ساختن یک بازی با قوانین و ظواهری است که کودک در ذهن خود پرورانده است. ایده‌پردازی روی همچین مواردی به‌خصوص اگر به طراحی بازی ختم شود نوعی فناوری محسوب می‌شود که کودک به آن رسیده است. 
کودکان بعد از طراحی ظاهری آنچه در ذهن دارند، به چالش کشیده می‌شوند تا آنها را به وجود آورند. برای این کار از ابزارهای قدرتمندی به نام موتورهای بازی‌سازی استفاده خواهند کرد. گزینه‎های زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله محبوب‌تر Unity 3D و Unreal Engine و Amazon Lumberyard که اخیراً معرفی شده است، و البته، Scratch، می‌تواند شروع بهتری برای رده سنی کودکان و نوجوانان برای ساخت بازی‌ها باشد.
این ابزارها کودکان را با اصول برنامه‌نویسی آشنا می‌کند و به آنها نگاهی اجمالی به آنچه که در "پشت صحنه" بازی‌های مورد علاقه آنها می‌گذرد، می‌دهد. این موتورها از پلتفرم‌های سطح ابتدایی تا ابزارهایی را شامل می‌شوند که متخصصان صنعت را قادر می‌سازند تا بازی‌های بزرگی ایجاد کنند. فرآیند طراحی، کودکان را قادر می‌سازد تا با درک فناوری که به دست می‌آورند، بازی رویاهای خود را خلق کنند.

مطالب مرتبط: ترکیب خلاقیت و تکنولوژی در آموزش کودکان
 

مهارت های کار گروهی و همکاری

 

 


 

 

اگر از کودکان خود بپرسید، هم اکنون حتی  وقتی فقط بازی می‌کنند هم، در برخی از بازی ها با دوستان خود یا حتی افرادی از کشورهای دیگر هم در ارتباط هستند و در طول بازی با هم صحبت می‌کنند و با همکاری هم بازی ها را انجام می‌دهند.
همچنین امروزه برنامه‌نویسان جهان، که در حوزه طراحی و ساخت بازی فعالیت می‌کنند هم همواره از جاهای مختلف جهان با هم در ارتباط هستند و به صورت گروهی و با هم‌فکری و مشورت افراد متخصص دیگر، بازی‌ها را طراحی می‌کنند.
کار با افراد دیگر به صورت گروهی، برای درک بهتر فناوری‌های بازی یا کمک به پرورش تفکر خلاق، بخشی طبیعی از آموزش طراحی بازی است. دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا از کار گروهی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که یک بازی درک شده و می‌تواند به طور مناسب و متعادل شود. حتی کودکان بعد از ساخت بازی ممکن است از شما بخواهند که بازی‌هایشان را تست کنید. آنها این درخواست را از فامیل یا همکلاسی‌های خود نیز می‌کنند و این تعامل علاوه بر اینکه باعث دیده شدن استعداد کودک می‌شود بلکه عزت نفس کودک را در زندگی اجتماعی نیز بالا می‌برد. 
توانایی برقراری ارتباط و همکاری بخش مهمی از حضور در صنعت است و به طور کلی یک مهارت حرفه‌ای نیاز به شرکت در کار گروهی دارد. طراحی بازی به کودکان این امکان را می‎‌دهد که این مهارت‌ها را به روش‌های جدید تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی های فکری کودکان و نوجوانان
 

مهارت حل مسئله

 

 


 

 

طراحی بازی یا اپلیکیشن در واقع خودش قرار است مسئه‌ای را حل کند. این مسائل را خود طراحان ایجاد می‌کنند، سپس باید آن را حل کنند. دانش‌آموزانی که طراحی بازی انجام می‌دهند، با تعیین سناریوهای موفقیت در بازی‌ها مواجه خواهند شد، مانند تعیین برنده و اطمینان از اینکه بازی همانطور که می‌خواهند کار می‌کند. آن‌ها همچنین باید روش‌های موثری برای اشکال‌زدایی و آموزش برای بازیکنان جدیدی که می‌خواهند آن بازی را انجام دهند ایجاد کنند.
این مسائل، تفکر خلاق، روش‌های فنی و منطقی و موارد بسیار دیگری را در ذهن کودکان در بر می‌گیرد. تصور کنید نه تنها یک پازل را در یک بازی حل می‌کنید، بلکه باید آن را نیز بسازید. طراحی بازی، برتر و بالاتر از حل مسئله است. چون هم باید ایده‌ای برای ایجاد آن وجود داشته باشد و هم راههایی برای حل آن طراحی شوند.  
این چهار مهارت را می‌توان با بزرگ‌تر شدن کودکان و دانش آموزان، در بسیاری از زمینه های تحصیلی به کار برد. بازی و طراحی بازی، راهی موثر برای درگیر کردن ذهن‌ها و آموزش مهارت‌های ارزشمندی است که می‌تواند آینده آنها را شکل دهد. آنها مجبور نیستند حتما به آموزش‌هایی که به روش‌های سنتی در مدارس تدریس می‌شود، اکتفا کنند بلکه می‌توانند با ذهن خلاقی که از روی طراحی بازی و اپلیکیشن به دست آورده‌اند، آن روش‌ها را بهبود بخشند و به همکلاسی‌های خود نیز کمک کنند. پس بیایید کودکان و دانش‌آموزان در هر سنی را تشویق کنیم تا بازی و اپلیکیشن طراحی کنند و آنچه خلق می‌کنند را با دیگران به اشتراک بگذارند.   
 

سخن پایانی

 

همانطور که گفته شد طراحی بازی یا اپلیکیشن می‌تواند آثار مطلوب زیادی بر آموزش مهارت‌های کودکان بگذراد. به نظر من همه مهارت‌هایی که در بالا ذکر شد به یک اندازه مهم هستند اما تعامل داشتن با هم‌سنان در ساخت و طراحی بازی یا اپلیکیشن می‌تواند بسیار مهمتر و جذاب‌تر باشد. اگر فضایی وجود داشته باشد که کودکان را در کنار همدیگر آموزش دهد و با همسالان خود همکاری کنند و یاد بگیرند خیلی می‌تواند در روند موفقیت کودکان تاثیرگذار باشد.
پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد کودکان و نوجوانان می‌باشد که این فضا را برای کودکان شما فراهم کرده است. در پل استار کودکان به طور صحیح تعیین سطح می‌شوند و با همسالان خود در یک کلاس قرار می‌گیرند و آموزش اصولی مهارت‌هایی که در بالا گفته شد را می‌بینند و در نهایت می توانند بازی‌سازی کنند یا اپلیکیشن‌های مخصوص خود را طراحی نمایند. شما می توانید در صورت علاقمندی به شرکت کردن فرزندتان در آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان موسسه پل  استار هر چه زودتر اقدام کرده و این فرصت استثنایی را برای پیشرفت دلبندتان برای او به ارمفان آورید
 

با مشاورین پل استار در ارتباط باشید.
 

سپاس از نگاهتان
 

مرجع


https://levelupvillage.com/four-important-skills-kids-develop-by-learning-game-design