آموزش خروجی گرفتن از اسکرچ و اسکرچ جونیور

آموزش ها
پنج شنبه 25 آبان 1402
جهت مطالعه این مقاله به 15 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


نحوه خروجی گرفتن از اسکرچ، یکی از مسائلی است که اغلب کسانی که در حال یادگیری برنامه‌نویسی به‌ وسیله اسکرچ هستند همواره با آن روبرو می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از کسانی که با اسکرچ کار می‌کنند تمایل دارند که خروجی برنامه‌هایشان بدون نیاز به برنامه اسکرچ قابلیت اجرایی شدن و تست گرفتن داشته باشد و بتوانند برنامه‌هایشان را در سیستم‌های اطرافیانشان اجرا و نمایش دهند.
جالب است که بدانید برای خروجی گرفتن از اسکرچ راه‌های بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید بر‌حسب نیازتان بهترین مسیر را انتخاب کنید.

 

اسکرچ جونیور چیست؟


اسکرچ جونیور یک پلتفرم آموزشی است که با داشتن محیط ساده و دوستانه کودکان را جذب یادگیری می‌کند و در عین حال که کودک در حال ساختن مراحل و یادگیری الگوریتم آن است تصور می‌کند که زمان خود را صرف بازی می‌کند و این تصور به او حس خوبی می‌دهد، از همین  رو ترجیح می‌دهد بیشتر زمانش را در آن بگذراند.

اسکرچ جونیور هم مانند اسکرچ یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک است که کودکان در این محیط بلوکی می‌توانند آنچه در ذهنشان است را پیاده‌سازی کنند. مثلا می‌توانند شخصیت‌ها را عوض کرده، صدای خود را در برنامه‌هایشان استفاده کنند و … .
این پلتفرم برای رده سنی 5 تا 7 سال پیاده‌سازی شده است.

 

مطلب مرتبط: بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان

 

چگونه در اسکرچ بازی را ذخیره کنیم؟


برای ذخیره برنامه‌ای که در اسکرچ ساخته‌اید می‌توانید در محیط نرم‌افزار اسکرچ بر روی نوار آبی رنگ بالا گزینه file و در منوی باز شده گزینه save to your computer را انتخاب کنید.

 


سپس باید یک نام برای پروژه خود انتخاب کنید که با همان نام در سیستم‌تان ذخیره شود.

 


همان‌طور که می‌بینید ما اسم پروژه را test گذاشتیم و سپس بر روی دکمه save کلیک کردیم، به این ترتیب پروژه در سیستم شما ذخیره می‌شود.

به این ترتیب می‌توانید برنامه‌ای را که در اسکرچ ساخته‌اید در هر مسیری که تمایل دارید ذخیره، سپس در زمانی دیگر که تمایل به انجام ادامه آن داشتید، مجدد به آن مراجعه و ادامه آن را درست کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نصب اسکرچ

 

خروجی گرفتن از اسکرچ جونیور


همانطور که پیش‌تر گفته شد اسکرچ جونیور هم به کودکان امکان یادگیری برنامه‌نویسی می‌دهد. بنابراین برای ذخیره و خروجی گرفتن از برنامه اسکرچ جونیور باید مراحل زیر را دنبال کنید:
برای ذخیره پروژه خود، روی نوار زرد رنگ در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید، سپس نام پروژه را وارد کنید.برای اشتراک‌گذاری پروژه اسکرچ جونیور نیاز به تایید یک بزرگسال دارید.و می‌توانید با یک ایمیل محتوای برنامه‌ای که ساختید را برای دیگران ارسال کنید.

 

چگونه پروژه اسکرچ را در سایت اسکرچ به اشتراک بگذاریم؟


یکی از راه‌هایی که به شما جهت دیده شدن پروژه‌هایتان کمک می‌کند، اشتراک‌گذاری پروژه‌ها در سایت اسکرچ هست .
شعار اسکرچ Imagine program and share است که بخشی از آن به اشتراک‌گذاری پروژه‌ها اشاره می‌کند و هدف آن  آموزش رایگان برنامه‌نویسی به همه مردم دنیا است.
برای به اشتراک گذاشتن پروژه‌ها نیاز به یک اکانت اسکرچ در سایت آن دارید که می‌توانید برای ساخت این اکانت، ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید: اسکرچ چیست؟ 

 

نحوه ساخت اکانت در سایت اسکرچ چگونه است؟


ساخت اکانت اسکرچ مراحل ساده‌ای دارد. 


ابتدا وارد سایت اسکرچ  https://scratch.mit.edu/ شوید.

 

  • سپس روی گزینه join scratch کلیک کنید.

 


در صفحه بعد باید اطلاعات خود را وارد کنید و حساب کاربری خود را ایجاد کنید.


نام کاربری و رمز ورود را وارد کنید و در نهایت جهت تایید رمز ورود یک بار دیگر همان رمز ورود را در باکس آخر وارد کنید.

 


در نظر بگیرید که:
نام کاربری نباید تکراری باشد. 
نام کاربری باید ۲۰ کاراکتر و یا کمتر باشد.
نام کاربری نمی تواند شامل فاصله (space) باشد.
رمز ورود باید بیشتر از ۸ کاراکتر در نظر گرفته شود.

 

در مرحله بعد باید اسم کشورتان را از لیست کشور‌ها انتخاب کنید (ما ایران را انتخاب کردیم).

 

 

  • مرحله بعد مربوط به تاریخ تولد شماست که آن هم وارد کنید و بر روی دکمه next کلیک کنید.

 


در این مرحله جنسیت خود را انتخاب و روی دکمه next کلیک کنید.

 


در مرحله نهایی باید آدرس ایمیل خود را وارد و سپس روی دکمه create your account  کلیک کنید.

 


ساختن حساب کاربری و عضویت در سایت اسکرچ  به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایتان را به صورت آنلاین ذخیره کنید. البته اسکرچ هم به صورت اتوماتیک پروژه‌هایتان را در اکانت‌تان ذخیره می کند. به این ترتیب شما می‌توانید کار روی برنامه خود را روی هر دستگاه دیگری که در آن وارد حساب کاربری اسکرچ خود شده‌اید ادامه دهید. علاوه بر این با داشتن حساب کاربری می‌توانید برنامه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

مطلب مرتبط: آموزش ساخت ماشین حساب با اسکرچ

 

آموزش تبدیل فایل خروجی اسکرچ به فرمت قابل اجرا بر روی کامپیوتر و موبایل

 

مرحله‌ای که بعد از ساخت برنامه‌ها در محیط اسکرچ با آن روبرو می‌شوید، نحوه خروجی گرفتن از اسکرچ است. یعنی شما باید بتوانید خروجی برنامه‌های اسکرچ‌تان را بدون نیاز به نرم‌افزار اسکرچ نمایش دهید و یا حتی آن را برای دوستانتان و سایر افراد ارسال کنید و آن‌ها بتوانند از خروجی برنامه شما بدون نیاز به نصب برنامه اسکرچ استفاده کنند.

خروجی گرفتن از اسکرچ و اسکرچ جونیور و همچنین تبدیل فایل خروجی به فرمت های قابل اجرا به صورت کاملا عملی و کاربردی در دوره های تخصصی آموزش اسکرچ توسط اساتید مجرب تدریس می‌شود و کودکان می‌توانند همه بخش‌ها را آموزش ببینند و وارد حوزه برنامه نویسی شوند.

 

تبدیل فایل های اسکرچ به html


تبدیل فایل اسکرچ به html می‎تواند به شما کمک کند تا برنامه خود را هم در موبایل و هم در سیستم‎های دیگری که نرم‌افزار اسکرچ بر روی آن‌ها نصب نیست، ببینید و استفاده کنید.
خروجی‌ای که این فایل به شما می‌دهد بر روی مرورگر دستگاهتان اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد به این ترتیب شما می‌توانید از برنامه‌ای که در اسکرچ ساختید در همه دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها استفاده کنید.
برای تبدیل فایل‌های اسکرچ به html در ابتدا بازی یا انیمیشن خود را در سیستم خود ذخیره کنید. سپس بر روی لینک روبرو کلیک کنید.  


https://packager.turbowarp.org/

 

 

در نظر داشته باشید که اگر فایل‌تان در سیستم‌تان ذخیره است، باید در این صفحه گزینه file را انتخاب و بر روی دکمه choose file کلیک کنید و فایل مربوط به پروژه‌ای که می خواهید از آن خروجی بگیرید را از سیستم خود انتخاب و آپلود کنید.

بعد از انجام این مرحله اسکرول کنید و کمی پایین‌تر بروید.
همانطور که به سمت پایین صفحه اسکرول می‌کنید می‌بینید که تنظیمات دیگری برای قسمت‌های مختلف پروژه شما در این صفحه قرار گرفته. تنظیماتی مانند: سایز صفحه خروجی، رنگ پس‌زمینه صفحه اجرا، آیکون برنامه شما و ... که باید آن‌ها را مطالعه کنید و با توجه به نیازتان تنظیمات دلخواهی را انجام دهید.
در نهایت در آخرین قسمت این صفحه گزینه‌های package و preview  وجود دارد که می‌توانید قبل از دانلود نسخه نهایی با زدن گزینه preview نتیجه را ببینید و اگر از آن رضایت داشتید سپس بر روی دکمه package کلیک و پروژه خودتان را دانلود کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

 

بخش خروجی گرفتن از برنامه‌ای که با تلاش آن را می سازید یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های برنامه‌نویسی است که در این مقاله آموزش دادیم که چطور با تبدیل فایل‌های اسکرچ خود به فرمت‌های قابل اجرا در سیستم عامل‌های متفاوت بتوانید بازی‌های هیجان‌انگیز خود را در سیستم خود و سایر دوستانتان اجرا و از استفاده از آن لذت ببرید.

موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

 

منابع

 

https://scratch.mit.edu/

https://www.scratchjr.org/