آموزش متدهای ساخت دیکشنری در پایتون

ویدئو های آموزشی
سه شنبه 08 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
آموزش متدهای ساخت دیکشنری در پایتون
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

دیکشنری در پایتون چیست؟ در پایتون ابزارهای گسترده‌ای برای ذخیره دیتا در یک چارچوب مشخص و مدیریت آنها وجود دارد. یکی از این ابزارها استفاده از دیکشنری در پایتون است. دیکشنری در پایتون، بسیار کاربردی است و کار با آن بسیار ساده است.
ابزارهای دیگری که در پایتون، مانند دیکشنری پایتون، برای مدیریت و ذخیره دیتاهای درون برنامه‌ای وجود دارد لیست‌ها، صف‌ها و پشته‌ها هستند. در این مقاله قصد داریم تا با دیکشنری‌ها بیشتر آشنا شویم و متدهای مختلف آن را بشناسیم و کار با دیکشنری در پایتون را می‌آموزیم.
تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

ساخت دیکشنری در پایتون

 

برای ساخت دیکشنری در پایتون باید ساختار زیر را رعایت کنیم. این ساختار به صورت زیر می باشد.

mydict={
    “Key1”:”value1”,
    “Key2:”:”value2”,
    .
    .
    .
}
 

در واقع ابتدا اسم دیکشنری بعد علامت مساوی و سپس در یک آکولاد باز و بسته keyها و valueها  نوشته می‌شوند که بین هر عضو دیکشنری که یک دوتایی (key,value) است یک ویرگول وجود دارد و بین هر key و  value نیز یک : وجود دارد.


برای دسترسی به داده‌های موجود در دیکشنری می‌توان به صورت زیر عمل کرد. مثلا اگر می‌خواهیم به value1 دسترسی داشته باشیم باید دستور زیر را بنویسیم.


mydict[“Key1”]
 

در ادامه قصد داریم با متدهای مختلف دیکشنری در پایتون آشنا شویم که یکی از متدهای آن متد get می‌باشد که دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که در بالا نوشتیم و به صورت زیر نوشته می‌شود.


mydict.get(“key1”)
 

که دقیقا معادل دستور بالا است و value1 را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط: آموزش پایتون برای کودکان 

 

متدهای دیکشنری در پایتون

 


 

 

در ادامه  آموزش دیکشنری در پایتون درباره انواع متدهایی که برای دیکشنری‌ها در پایتون وجود دارد، صحبت می‌کنیم. این متدها بسیار متنوع و کامل هستند و کارهای زیادی را می‌توان به کمک این متدها انجام داد.
دانستن این نکته ضروری است که فایل‌های json در پایتون به صورت لیستی از دیکشنری‌ها ذخیره سازی می‌شوند و خواندن این فایل‌ها به صورت دیکشنری بسیار ساده است و ما می‌توانیم تغییرات لازم را روی این دیتا در درون دیکشنری اعمال کنیم و سپس دوباره اطلاعات را در فایل ذخیره سازی کنیم.
این اعمال که به کمک متدهای دیکشنری در پایتون قابل انجام است، شامل مواردی مثل افزودن یک آیتم به دیکشنری و حذف یک آیتم از دیکشنری و اصلاح اطلاعات و نمایش اطلاعات موجود در دیکشنری می‌باشد.

مطالب مرتبط:  آموزش نصب پایتون
 

در ادامه شما را با این متدها آشنا می‌کنیم.

 

متد keys

 

در دیکشنری‌ها در پایتون متدی به اسم keys وجود دارد که به صورت ()mydict.keys فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که کلیه کلیدهای دیکشنری را در اختیار ما قرار می‌دهد که ما می‌توانیم آنها را چاپ کنیم یا روی آن حلقه بگذاریم و از آن استفاده کنیم.

 

متد values

 

در دیکشنری‌ها در پایتون متدی به اسم values وجود دارد که به صورت ()mydict.values فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که کلیه valueهای دیکشنری را در اختیار ما قرار می‌دهد که ما می‌توانیم آنها را چاپ کنیم یا روی آن حلقه بگذاریم و از آن استفاده کنیم.

 

متد items

 

در دیکشنری در پایتون متدی به اسم items وجود دارد که به صورت ()mydict.items فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که کلیه کلیدها و valueهای دیکشنری را به صورت دوتایی‌های (key,value) در اختیار ما قرار می‌دهد که ما می‌توانیم آنها را چاپ کنیم یا روی آن حلقه بگذاریم و از آن استفاده کنیم.

مقالات مرتبط: توابع در پایتون

 

متد  update

 

 


 

 

در دیکشنری‌ها در پایتون متدی به اسم update وجود دارد که به صورت ()mydict.update فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که به صورت زیر می‌توان عضوی را به دیکشنری اضافه کرد.


mydict.update({“key3”:,”value3”})
 

طبق دستور بالا یک کلید دیگر با نام key3 که دارای  value با مقدار value3 است به دیکشنری اضافه می‌شود.
 

عمل اضافه کردن به دیکشنری در پایتون بدون استفاده از متد update نیز امکان‌پذیر است و آن به صورت زیر می‌باشد:


mydict[“key3”]=”value3”
 

هر دو دستور بالا معادل هم هستند و یک کار واحد را انجام می‌دهند.
 

نکته قابل توجهی که در متد update در پایتون وجود دارد این است که اگر ما در قسمت کلید، کلیدی را وارد کنیم که از قبل در دیکشنری موجود باشد، آنگاه دیگر عضو تکراری با یک اسم کلید به دیکشنری اضافه نمی‌شود و بلکه دیکشنری با آن نام را اصلاح می‌کند و value جدید را جاگذاری می‌کند.
این مورد برای دستور دوم افزودن به دیکشنری نیز صدق می‌کند.

 

متد clear

 

در دیکشنری در پایتون متدی به اسم clear وجود دارد که به صورت ()mydict.clear فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که کلیه itemهای موجود در دیکشنری را حذف می‌کند و یک دیکشنری خالی به ما تحویل می‌دهد.

 

متد pop

 

در دیکشنری در پایتون متدی به اسم pop وجود دارد که به صورت ()mydict.pop فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد، این است که کلیدی را که به عنوان ورودی در متد دریافت می‌کند را از دیکشنری حذف می‌کند.

مطالب مرتبط: if در پایتون

 

متد popitem

 

در دیکشنری در پایتون متدی به اسم popitem وجود دارد که به صورت ()mydict.popitem فراخوانی می‌شود و کاری که انجام می‌دهد این است که آخرین کلید دیکشنری را از دیکشنری حذف می‌کند.

 

تبدیل لیست به دیکشنری در پایتون

 

 


 

 

در پایتون می‌توان انواع ساختمان داده‌ای را به همدیگر نیز تبدیل کرد. برای تبدیل لیست به دیکشنری می‌توان به صورت زیر عمل کرد.
فرض کنید دو لیست زیر را داریم:


names=[“Ali”,”Reza”]
phones=[“0912”,”0991”]
 

و قصد داریم این لیست‌ها را به صورت یک دیکشنری به صورت زیر در بیاوریم:


phonebook={
    “Ali”:”0912”,
    “Reza”:”0991”
}
 

برای این کار می‌توانیم کدهای زیر را بنویسیم:


names=[“Ali”,”Reza”]
phones=[“0912”,”0991”]
phonebook={}
for i in range(len(names)):
    phonebook.update({names[i]:phones[i]})
 

در بالا یک دیکشنری خالی ساخته شده و به کمک حلقه for اطلاعات از لیست به دیکشنری منتقل شده است.

بیشتر بخوانید:  جذر در پایتون

 

سخن پایانی

 

دیکشنری‌ها در پایتون، از ابزارهای بسیار کاربردی و ساختمان داده‌ای فوق‌العاده قدرتمند برای مدیریت داده‌های موجود در نرم‌افزار است، که از مباحث کلیدی پایتون محسوب می‌شود.
برای آموزش بخش دیکشنری در پایتون، سایت‌های زیادی مثل w3school می‌توانند کمک‌کننده باشند.
کودکان و نوجوانان نیز علاوه بر اینکه می‌توانند به راحتی و رایگان از ابزار موجود در اینترنت برای آموزش استفاده کنند، برای یادگیری اصولی برنامه‌نویسی و مبحث دیکشنری‌ها می‌توانند در کلاس‌های آنلاین برنامه‌نویسی کودکان موسسه پل استار شرکت نمایند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.
 

با ما همراه باشید.

 

سپاس از نگاهتان