ui ux چيست؛ تفاوت UI و UX دیزاین

حوزه های تکنولوژی
چهارشنبه 16 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
ui ux چيست؛ تفاوت UI و UX دیزاین
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

زمانی که صحبت از ui می‌شود، هم‌زمان ux نیز بیان می‌شود. اما آیا ui همان ux است؟ پس نیاز داریم تا Ui و ux را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. در پاسخ به سوال ui ux چیست در ابتدا باید بررسی کنیم که ui چیست، و سپس به بررسی اینکه ux چیست، بپردازیم تا در انتها بتوانیم تفاوت ui و ux را درک کنیم و با این مهارت آشنا شویم. برای پاسخ به این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

ui design چیست؟

 

Ui مخفف کلمات user interface  و به معنای طراحی رابط کاربری است. زمانی که صحبت از طراحی رابط کاربری می‌کنیم، در واقع به قسمت ظاهری هر محصول می‌پردازیم. زمانی که کاربر یا همان user با محصول ما مواجه می‌شود، هر چیزی که به عنوان ظاهر در دسترس قرار می‌گیرد (یعنی همان تصاویر، دکمه‌ها، متن، منوها  و کلیه المان‌های ظاهری) در قسمت ui قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در یک سایت ظاهر صفحات، جای قرارگیری دکمه، تم رنگی و جزئیات طراحی، همگی در قسمت طراحی رابط کاربری قرار دارند.

 

طراحی ui چیست؟

 

در واقع به طراحی ظاهر و قسمت‌های بصری محصول طراحی ui گفته می‌شود؛ این ظاهر واسطه بین کاربر و محصول ما است. پس این ظاهر باید به گونه‌ای باشد که کاربر به راحتی به همه المان‌ها دسترسی داشته باشد.

 

اهمیت ui

 

در اینجا مثال خود را یک سایت قرار دادیم. برای محصول ما (سایت) مشارکت و تعامل با کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین مدت زمانی که کاربر در صفحات سایت ما می‌گذراند حائز اهمیت است. رابط کاربری مناسب می‌تواند دلیلی باشد تا کاربر به راحتی به همه قسمت‌های سایت دسترسی داشته باشد. برای مثال برای پیدا کردن سبد خرید خود نیاز به جستجو نداشته باشد و در قسمتی قرار بگیرد که به راحتی در دسترس کاربر باشد. 

یکی‌دیگر از نکاتی که در طراحی رابط کاربری ui مورد بررسی قرار می‌گیرد، رنگ‌ها و اشکال استفاده شده در صفحه هستند. در این تخصص نیاز داریم تا در طراحی رابط کاربری به معنای رنگ‌ها و روانشناسی رنگ‌ها نیز توجه کنیم. برای طراحی قسمت‌های مختلف، به طور مثال دکمه‌ها، نیز به معنای اشکال آن باید توجه ویژه داشته باشیم. زمانی که یک دکمه رسم می‌کنیم، میزان تیز بودن یا گرد بودن لبه‌ها، سایه‌ها و معنای آنها توجه می‌کنیم. 

نکته مهم دیگر در این خصوص هارمونی و هماهنگی قسمت‌های مختلف است. در این طراحی به گونه‌ای کلی و جامع نیز به محصول نهایی خود توجه می‌کنیم. طراحی رابط کاربری ما باید به گونه‌ای باشد که در تمام صفحات و قسمت‌ها از هماهنگی و هارمونی برخوردار باشد و زمانی که به محصول کلی نگاه می‌کنیم چشم‌نواز باشد. 

همچنین دقت می‌کنیم که تمام قسمت‌های محصول یک‌دست باشد؛ به‌طور مثال فاصله‌هایی که برای قرار دادن یک دکمه یا یک متن رعایت می‌کنیم در قسمت‌های دیگر هم رعایت شود. پس اگر علاقمند به یادگیری رابط کاربری از صفر تا صد هستید، فرصت را از دست ندهید و از  آموزش UI-UX مقدماتی برای یادگیری این علم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش فرانت اند

 

طراح رابط کاربری کیست؟ برای طراحی رابط کاربری چه زبان کدنویسی یاد بگیریم؟

 

بعد از بررسی user interface چیست، پاسخ به این سوال آسان خواهد بود. به کسی که المان‌ها را در قسمت‌های مختلف می‌گذارد و رنگ‌بندی و اشکال و آیکون‌ها و منوها را انتخاب می‌کند، طراح رابط کاربری گفته می‌شود. این متخصص این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد. در این تخصص نیاز داریم تا علاوه بر روان‌شناسی اشکال و رنگ‌ها به نظرات و ایده‌های کارفرما یا سفارش‌دهنده محصول توجه داشته باشیم، محدودیت‌ها را در نظر داشته باشیم و در انتها محصولی طراحی کنیم که از لحاظ بصری برای کاربر مناسب، و استفاده از آن راحت باشد. 

تخصص کدنویسی به html و css نیز می‌تواند یک برتری در این حوزه قلمداد شود. همچنین آشنایی با جاوا اسکریپت JS می‌تواند در این راه کمک‌کننده باشد.

در این قسمت به سوال طراحی رابط کاربری چیست، یا همان ui  چیست، پاسخ دادیم. در ادامه به بررسی ux دیزاین چیست میپ‌ردازیم.

 

ux design چیست؟

 

 

 

 

 

user experience چیست، در واقع همان ui چیست، می‌باشد. تجربه کاربری یا همان user experience در واقع به تجربه‌ای که کاربر پس از استفاده و برخورداری از محصول ما درک خواهد کرد می‌پردازد. 

زمانی که کاربر با محصول ما مواجه می‌شود، سوالات متعددی را در ذهن خود مرور خواهد کرد، که در ادامه به چهار سوال اصلی و اساسی می‌پردازیم: 

این محصول را دوست دارم؟ که برداشت کلی یا همان general impression است.

این محصول عملکردی دارد؟ به من کمکی می‌کند؟ که عملکرد یا همان function  است.

این محصول به من ارزشی می‌دهد؟ کمکی می‌کند؟  که ارزش یا value است.

آیا می‌توانم محصول را به آسانی استفاده کنم؟ که عملکرد یا همان usability است.

Ux همان جواب مثبت به سوالات کاربر ماست. زمانی که محصولی طراحی می‌شود، باید به گونه‌ای طراحی شود که همه کاربران احتمالی با دانش‌های مختلف بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند؛ و این ارزش‌آفرینی را با پاسخ مثبت به سوالات درک کنند.

مطالب مرتبط: vue js چیست؟

 

چه زمانی Ux برای اولین بار مطرح شد؟

 

اوایل دهه نود میلادی، دونالد نورمن در شرکت اپل مشغول به کار بود. دونالد به عنوان دانشمند شناختی در این شرکت کار می‌کرد و تا آن زمان مفهوم ux مطرح نبود. دان نوردمن به گرافیک، رابط گرافیکی و طراحی صنعتی علاقه‌مند بود. او ux یا همان تجربه کاربری را مطرح کرد.

زمانی که ux به خوبی انجام شده باشد، تجربه کاربر خوب و راضی کننده است و در نتیجه استفاده از محصول و فروش بالاتری رقم می‌خورد.

 

Ux designer کیست؟

 

طراح تجربه کاربری باید مهارت‌های متنوعی داشته باشد. طراح تجربه کاربری باید در درک داده‌ها و نمودارها مهارت داشته باشد و این متخصص نیاز دارد تا از مهارت حل مسئله و کار گروهی بالایی برخوردار باشد. در این تخصص نیازی به دانش کدنویسی نیست. به طور کلی فرد متخصص ui در ux نیز تخصص کسب می‌کند.

مطالب مرتبط: کاربرد جاوا اسکریپت

 

تفاوت ui و ux چیست؟

 

پس از بررسی ui و ux، این سوال را بررسی می‌کنیم. همانطور که دیدیم ui و ux در طیف وسیعی هم‌پوشانی دارند.  در ui تمرکز بر روی طراحی و المان‌ها قرار دارد، اما در ux مولفه‌های بازار و نیازهای کاربر تعبیه می‌شود. همچنین تمرکز تجربه کاربری بر محصول نهایی است.

زمانی که وارد یک سایت می‌شویم، ظاهر چشم‌نواز آن ui است و هنگامی که برای ثبت سفارش و جستجو میان کالاها دچار مشکل می‌شویم، به قسمت ux نگاه خواهیم کرد. Ux نادرست باعث می‌شود تا کاربر هنگام استفاده از محصول ما تجربه خوبی نداشته باشد و برای بازگشت مجدد میلی نداشته باشد. 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله به بررسی ui و ux چیست و به تفاوت ui و ux پرداختیم. یاد گرفتیم که مهارت ui ux چیست. برای کسب مهارت در هر حوزه‌ای نیاز داریم تا در ابتدا با آن حوزه آشنا شویم، و درست و اصولی آموزش ببینیم. آموزش پایان کار نیست. تمرین و پیوستگی سبب می‌شود تا در حوزه مورد نظر خود به تخصص برسیم، ایده‌های جدید پیاده‌سازی کنیم، و هم‌زمان سرعت انجام کارها نیز بالاتر برود. برای آموزش در حوزه برنامه‌نویسی و آموزش UI-UX پیشرفته می‌توانید در دوره‌های موسسه شتابدهی استعداد پل استار شرکت کنید. برای این کار کافیست تا با مشاورین ما در ارتباط باشید و فرصت شرکت در دوره‌های ما را داشته باشید. 

موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

 

سپاس از نگاهتان