کتابخانه پایتون چیست؛ معرفی بهترین کتابخانه های پایتون با کاربرد آن ها

مقالات
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
جهت مطالعه این مقاله به 12 دقیقه زمان نیاز دارید
کتابخانه پایتون چیست؛ معرفی بهترین کتابخانه های پایتون با کاربرد آن ها
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

کتابخانه پایتون چیست ؟

می‌دانیم که هر خط کد در پایتون یک اسکریپت نام دارد که اگر مجموعه‌ای از آن اسکریپت‌ها را در یک فایل با پسوند py. قرار داده و ذخیره کنیم آن را یک ماژول می‌نامیم که قابلیت استفاده مجدد از اسکریپت‌های نوشته شده را به ما می‌دهد.

مجموعه‌ای از ماژول‌ها که برای هدفی خاص با یکدیگر کار می‌کنند را می‌توان تحت شرایطی خاص ذخیره کرد تا چیزی به عنوان پکیج ساخته شود.

اما در قدم بعدی می‌رسیم به کتابخانه های پایتون

کتابخانه در پایتون در واقع مجموعه‌‌ عظیمی از ماژول‌ها و احتمالا پکیج‌هاست که برای رفع نیاز‌هایی مشخص جمع آوری و نوشته شده‌ اند.

 

کتابخانه های استاندارد پایتون:

توسعه دهندگان کتابخانه‌های استاندارد پایتون ،همواره در تلاش‌اند تا با افزودن ویژگی‌های جدید و رفع مشکلات نسخه‌های قبلی با رفتن به سمت حرکت در لبه تکنولوژی، نیازهای روز برنامه‌نویسان پایتون را برطرف کنند.
استاندارد نامیدن این کتابخانه‌ها به این معنی‌ است‌ که قواعد و دستورات آنها مطابق با منطق خود پایتون است و آشنایی با نحوه نگارش دستورات در پایتون کمک بزرگی به استفاده از توابع و متد‌های موجود در این کتابخانه های استاندارد پایتون می‌کند.


 بیشتر بخوانید: آموزش پایتون به کودکان

 

کتابخانه های گرافیکی پایتون :

کتابخانه  Tkinter یکی از کتابخانه‌های معروف پایتون در زمینه توسعه و ساخت رابط کاربری گرافیکی است که به کاربر توانایی‌های بالایی در شخصی سازی رابط کاربری و بهبود آن می‌دهد. اما Tkinter  تنها یکی از معروف‌ترین کتابخانه های گرافیکی پایتون است، برخی کتابخانه‌های گرافیکی پایتون عبارتند از:

PyQt

Kivy

PySimpleGUI

wxPython


 

کتابخانه های پردازش تصویر در پایتون :

پردازش تصویر درکنار مباحث یادگیری ماشین، یکی از موضوعات جذاب در حوزه هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی یکی از مهم ترین تکنولوژی‌های دنیای امروز است و پایتون نقش مهمی در توسعه آن دارد.

کتابخانه‌های مهمی چون OpenCV, scikit-image, scipy, Pillow, Matplotlib و NumPy از کتابخانه های مهم پایتون در زمینه پردازش تصویر هستند.

کتابخانه‌هایی چون  scikit-learn, NumPy, Pandas و Tensorflow از کتابخانه‌های مهم پایتون در تمام حوزه‌های هوش مصنوعی می‌باشند که نام آنها امروزه بارها شنیده می‌شود و یادگیری کار با این کتابخانه‌ها از مهم‌ترین توانایی‌ها برای شروع کار در زمینه هوش مصنوعی می‌باشد.

 

مطالب مرتبط: آموزش نصب کتابخانه در پایتون

 

کتابخانه های پایتون برای هک :

هک و امنیت سایبری همیشه یکی از موضوعات پرطرفدار در دنیای تکنولوژی بوده و هست و تعداد علاقه‌مندان به آن همواره در حال افزایش‌ است. در ادامه علاوه بر مرور کوتاهی بر هک و امنیت سایبری به معرفی برخی کتابخانه‌های پایتون در این زمینه می‌‌پردازیم.

هک و امنیت سایبری، حوزه حساس و عظیمی است که در دنیای امروزه به ویژه با گستردگی اینترنت، نیاز به آگاهی از مبانی آن برای حفاظت از اطلاعات افراد و شرکت‌ها بسیار حس می‌شود؛ از طرفی شرکت‌ها تلاش می‌کنند با تست بر‌روی پروژه‌های خود در محیط تست و یا در محیط پروداکت و در دسترس کاربران به حفره‌هایی که از دیدشان پنهان مانده راه پیدا کنند و با گزارش این حفره‌های امنیتی و بستن آنها به ایمن تر شدن محصول خود و حفظ اطلاعات کمک می‌کنند و در این راه علاوه بر کارمندان خود، از متخصصان دیگر حوزه امنیت با درنظر گرفتن مبالغی تحت عنوان باگ بانتی دعوت به همکاری می‌کنند.

اما نقش پایتون در تمام بخش‌های این حوزه چیست؟ در ادامه به معرفی برخی از کتابخانه های پایتون برای هک می‌پردازیم.


 

Scapy:

 این کتابخانه امکان ساخت، رمزگشایی، و دستکاری پکت‌ها در شبکه اینترنت را می‌دهد. از این کتابخانه در بررسی ترافیک شبکه اینترنت و نفوذ به اطلاعات شبکه استفاده می‌شود.


 

 

BeautifulSoup:

 این کتابخانه ابزار مهمی برای دریافت اطلاعات از صفحات وب، بررسی ساختار وبسایت‌ها و دستیابی به سرورها و اطلاعات حساس است. هکرها همواره از این کتابخانه برای تجزیه HTML و XML استفاده می‌کنند.

 

Selenium:

 این کتابخانه به عنوان ابزاری برای اتصال برنامه پایتون به مرورگر استفاده می‌شود. نفوذگرها از این کتابخانه برای تست نفوذ به برنامه‌های وب و انجام فرایندهای تکراری در ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند.

PyCrypto:

 این کتابخانه به همراه کتابخانه HashLib مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری را ارایه می‌دهند.


 

کتابخانه‌های زیر نیز برخی از مهم‌ترین کتابخانه های پایتون برای هک به شمار می‌روند:

Requests

Paramiko

Faker

Python-nmap

 

سخن آخر :

یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون با توجه به توانایی این زبان در پاسخگویی به نیازهای مختلف برنامه نویسان،‌ یکی از مهارت‌هایی است که همواره یادگیری آن به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود، اما قدم بعدی برای حرفه‌ای شدن در یک مسیر مشخص، یادگیری کتابخانه‌های مربوط به آن مسیر است.

کتابخانه‌هایی چون Numpy, Matplotlib, Pandas و Tkinter در بسیاری از شاخه‌های دنیای برنامه نویسی قابل استفاده‌اند، بنابراین یادگیری نسبی آنها به اندازه اهمیت یادگیری برنامه‌های آفیس برای یک کاربر عادی می‌تواند برای یک برنامه نویس پایتون مهم باشد.

آموزشگاه پل استار برگزار کننده دوره های مختلف در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک و آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است که شما در صورت علاقمندی به این حوزه ها می توانید با مشاوران ما برای شرکت در این دوره در تماس باشید و یا برای آگاهی از شرایط ثبت نام در این دوره ها بر روی لینک آبی قبل کلیک کنید.