ceh چیست و آینده شغلی آن به چه صورت است؟

حوزه های تکنولوژی
پنج شنبه 10 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
ceh چیست و آینده شغلی آن به چه صورت است؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

 مقدمه

 

شاید تا به حال کلمه هکر کلاه سیاه، هکر کلاه خاکستری و هکر کلاه سفید به گوشتان خورده باشد. هکرهای کلاه سیاه، هکرهایی هستند که از دانش، هوش، ابزار و توانایی‌های خود در جهت اهداف مجرمانه و خرابکاری‌های سایبری استفاده می‌کنند. این هکرها می‌توانند باعث مشکلات گسترده‌ای برای سازمان‌های مختلف و اطلاعات بسیار مهم و حساس آنها باشند. 
هکرهای کلاه سفید و خاکستری، از استعداد و توانایی‌های خود برای اهداف انسان دوستانه استفاده می‌کنند. برخی از این نوع هکرها، توسط شرکت و سازمان‌ها استخدام می‌شوند تا حفره‌های امنیتی شبکه سازمان و شرکت‌ها را شناسایی و از فعالیت‌های مخرب و خطرناک که امنیت اطلاعات را تهدید می‌کند، جلوگیری کنند.

 

CEH یا هکر قانونمند چیست و آینده شغلی آن به چه صورت است؟

 

هک به معنای نفوذ به سیستم‌ها و سامانه‌های مختلف با استفاده از نقاط ضعف امنیتی آن سامانه می‌باشد. هکرها با استفاده از دانش، تجربه و ابزارهای خود به اطلاعات حساس شرکت‌ها و سیستم‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. برخی هکرها از توانایی خود در جهت فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌کنند و برخی در تلاش برای بهبود امنیت سایبری سیستم‌ها هستند.

Certified Ethical Hacker یا CEH به معنای هکر قانونمند یا هکر اخلاقی است. این هکرها توسط شرکت‌های مختلف استخدام می‌شوند تا با تحلیل و بررسی سامانه، نقاط ضعف امنیتی این سامانه‌ها را شناسایی کنند و با ارائه راهکار، باعث بهبود امنیت سایبری کمپانی شود. هکرهای قانونمند از اطلاعات حساس سامانه حفاظت و از فعالیت‌‌های مجرمانه یا حملات خطرناک به سامانه‌های شرکت جلوگیری می‌کنند. مدرک CEH توسط EC-Council از سال 2018 ارائه می‌شود. گرفتن این مدرک نیازمند گذراندن آموزش CEH دوره هک قانونمند و شرکت در آزمون مربوط به CEH می‌باشد.

 

تمرکز CEH بر چیست؟


تمرکز هکرهای قانونمند بر شناسایی و یادگیری آخرین بدافزارها و آخرین ابزارهای مربوط به هک و امنیت شبکه است و در تلاش برای شناخت آخرین روش‌های نفوذ به سیستم هستند تا بتوانند با فعالیت‌های احتمالی مجرمانه که اطلاعات حساس و مهم شرکت و سازمان‌ها را تهدید می‌کند، مقابله کنند. در واقع هکرهای قانونمند خودشان را جای هکرهای غیرقانونی قرار می‌دهند تا بتوانند مانند آنها فکر کنند؛ ولی قصد هکر قانونمند یا CEH کمک به ارتقای امنیت شبکه آن شرکت یا سازمان است. هکرهای غیرقانونی از روش‌های مختلفی برای نفوذ به سیستم استفاده می‌کنند و هکرهای قانونمند نیاز دارند که این روش‌ها را شناسایی کنند.

 

برای تبدیل شدن به یک هکر قانونمند(CEH)چه کارهایی باید انجام دهیم؟


مسیر شما برای تبدیل شدن به یک هکر قانونمند شامل ترکیبی از دانش و تجربه می‌باشد. همچنین شما باید با گذراندن دوره مربوط به هک قانونمند مدرکی معتبر جهت ارائه به کارفرما تهیه کنید.

 

فرصت‌های شغلی برای هکر قانونمند


با توجه به افزایش چشم‌گیر حملات سایبری علیه شرکت‌ها، تقاضا برای افراد متخصص در حوزه امنیت سایبری به خصوص هکرهای قانونمند روز به روز بیشتر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده تقاضا برای هکرهای قانونمند یا همان CEH، چند برابر شود. هکرهای قانونمند نقش مهمی در تامین امنیت و حفاظت از اطلاعات مهم کمپانی‌ها ایفا می‌کنند.


برخی از مشاغل مرتبط به هک قانونمند عبارتند از:
 

 

 

 

 

تحلیل‌گر امنیت سیستم: این افراد با بررسی امنیت سامانه، نقاط ضعف آن را پیدا کرده و برای بهبود این نقاط ضعف، برنامه و راه‌حل ارائه می‌دهند. تحلیل‌گرهای امنیت سیستم با کارمندان شرکت همکاری می‌کند و پروتکل‌های امنیتی لازم را برای آنها فراهم می‌سازند.
 

مامور امنیت IT: مامور امنیت IT به سیاست‌ها و قوانین مرتبط با امنیت سامانه‌های شرکت نظارت می‌کند.
 

مهندس امنیت سایبری: این افراد با طراحی و اجرای راه‌حل‌های مختلف، به حفاظت از امنیت کامپیوتر و اطلاعات حساس سازمان‌ها کمک می‌کنند.
 

این‌ها تنها چند نمونه از مشاغلی هستند که هکرهای قانونمند یا همان CEHها می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند.
 

چه شغلی در حوزه امنیت سایبری برای هکرهای قانونمند(CEH) مناسب‌تر است؟

 

توانایی، علایق و تیپ شخصیتی شما تعیین می‌کند که بهترین شغل در حوزه امنیت شبکه برای شما چیست. هر شغلی در حوزه امنیت سایبری نیازمند مهارت‌های مختلف است. برای مثال تحلیل‌گران امنیت شبکه مسئول شناسایی خطرات احتمالی و تهدیدهای احتمالی علیه سامانه هستند و مهندسان امنیت شبکه مسئول طراحی و اجرای راهکار برای از بین بردن آن خطرات می‌باشند. البته چیزی که بین تمام هکرهای قانونمند (CEH) مشترک است؛ علاقه آنها به یادگیری و کسب تجربه از طریق چالش‌هایی است که در طول دوران کاری خود، با آنها روبرو می‌شوند.
 

 

 

 

 

اقدامات کلیدی برای تبدیل شدن به یک هکر قانونمند

 

کسب دانش: اکثر هکرهای قانونمند یا همان CEHها پایه علمی قوی‌‌ای در زمینه فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا حوزه‌های مربوط به آن را دارند. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های مربوط به هک قانونمند در موسسه پل استار، دانش مورد نیاز برای ورود به بازار کار را کسب کنید.


تجربه و مهارت: تجربه عملی برای دنیای هک قانونمند بسیار مهم و ضروری است. هکرهای قانونمند (CEH)ها، معمولا با کارآموزی، فعالیت در مشاغل نسبتاً پایه‌ای و همچنین شرکت در چالش‌ها و رقابت‌های مربوط به امنیت سایبری تجربه کسب می‌کنند.


آزمون هکر قانونمند (CEH): آخرین قدم قبل از ورود به دنیای CEH، گذراندن آزمون مربوط به هک قانونمند می‌باشد. در این آزمون مهارت شما به عنوان یک هکر قانونمند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تا از تسلط شما بر مسائل مربوط به هک و امنیت اطمینان حاصل شود.

 

چالش‌ها و چشم‌انداز آینده


هکرهای قانونمند (CEH)، در طول دوران کاری خود چالش‌های متعددی را پشت سر می‌گذارند. برای مثال، هکرهای قانونمند همواره با حملات سایبری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همانطور که هکرهای غیرقانونی در پی راهکار و تکنیک‌های جدید برای اجرای فعالیت‌های مجرمانه خود هستند هکرهای قانونمند نیز، باید به طور مداوم دانش خود را به روز کنند تا بتوانند مقابل این خطرات و تهدیدها ایستادگی، و در نتیجه امنیت سامانه شرکت و سازمان را تضمین کنند.
آینده هک قانونمند با پیشرفت تکنولوژی رابطه مستقیم دارد. همه‌گیرشدن هوش مصنوعی، پیشرفت اینترنت اشیا (iot) و رایانش ابری (cloud computing) باعث ایجاد فرصت و همچنین چالش‌های متعددی برای هکرهای قانونمند شده است. شناختن و به کارگیری فناوری‌های جدید و شناسایی خطرات امنیتی مربوط به آنها به جهت استمرار کارآمدی و به روز بودن هکرهای قانونمند (CEH) ضروری است.
 

کلام آخر


هکرهای قانونمند (CEH)، قهرمانان حوزه امنیت سایبری هستند. آنها همواره در تلاش برای حفظ امنیت سایبری سامانه‌ها در مقابل تهدیدها و خطرات احتمالی می‌باشند. نقش آنها نه تنها شناسایی، بلکه مقابله با این خطرات و فعالیت‎های مجرمانه هکرهای غیرقانونی است. هرچقدر که تکنولوژی و اینترنت پیشرفت می‌کند، جرایم مربوط به آن هم بیشتر می‌شود. در همچین شرایطی، وجود افراد متخصص در حوزه هک و امنیت شبکه و به خصوص CEHها ضروری است. به همین دلیل، تقاضا برای هکرهای قانونمند روز به روز بیشتر شده که باعث ایجاد فرصت‌های شغلی متعددی برای CEHها می‌شود. نقش آنها نه تنها شناسایی، بلکه مقابله با این خطرات و فعالیت‌های مجرمانه هکرهای غیرقانونی است. 
 

اگر شما علاقه‌مند ورود به حوزه هک و امنیت هستید، دوره هکر قانونمند موسسه پل استار می‌تواند شروع مسیر شما برای تبدیل شدن به یک هکر قانونمند (CEH) باشد.

همچنین کودکان و نوجوانان شما می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Certified_ethical_hacker
https://www.eccouncil.org/train-certify/certified-ethical-hacker-ceh/
https://www.dailyexcelsior.com/how-to-learn-certified-ethical-hacking/