درآمد برنامه‌نویسی در ایران و سایر کشورهای جهان

زبان های برنامه نویسی
یکشنبه 01 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
درآمد برنامه‌نویسی در ایران و سایر کشورهای جهان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


برنامه‌نویسی کامپیوتر یک مهارت فنی است و برنامه‌نویسان مسئول ایجاد، تغییر و تست کدها هستند. کد، ستون فقرات برای وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی است. به طور متوسط، درآمد برنامه‌نویسی در آمریکا، نسبت به بقیه مشاغل، دو برابر است. در ادامه در مورد درآمد برنامه‌نویسی در آلمان، کانادا، ایتالیا، دبی و بقیه کشورها صحبت، و همچنین نتایج آن را با درآمد برنامه‌نویسی در ایران مقایسه می‌کنیم. همچنین کودکان و نوجوانان می‌توانند با شرکت در کلاس آنلاین برنامه نویسی نوجوانان پل استار به صورت اصولی مباحث مختلف برنامه نویسی را بیاموزند و بتوانند آمادگی حضور در بازار کار و پروژه‌های سطح بالا را داشته باشند.
 

چطور از برنامه‌نویسی پول در بیاوریم؟

 

 

همه چیز به کد خلاصه می‌شود. این واقعیت غیرقابل‌انکار است که یک برنامه سرگرم‌کننده موبایل یا برنامه کامپیوتری پیچیده همه در یک رشته کد خلاصه می‌شوند. اما یک‌سری سوالات مهم در این زمینه مطرح می‌شود. چه نوع مشاغل برنامه‌نویسی وجود دارد؟ چه وظایف شغلی‌ای را شامل می‌شود؟ و چه انتظاری از دستمزد شغل کدنویسی کامپیوتر دارید؟ در نهایت راه پول درآوردن از برنامه‌نویسی چگونه است؟
 

 

کارفرمایان چه کسانی را استخدام می‌کنند؟

 

برنامه‌نویسان کامپیوتر معمولاً به مدرک لیسانس کامپیوتر، فناوری اطلاعات و یا حوزه‌های مرتبط نیاز دارند. با این‌حال، برخی از کارفرمایان، افرادی را استخدام می‌کنند که دارای مدرک یا تجربه در زبان‌های برنامه‌نویسی خاص هستند. علاوه بر این، کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند افرادی را استخدام کنند که از طریق کارآموزی تجربه کسب کرده‌اند. توجه داشته باشید که بیشتر برنامه‌نویسان در مدرسه، دانشگاه و یا موسسات خصوصی زبان‌های برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرند.
 

 

مطالب  مرتبط:  بهترین زبان برنامه نویسی

چه نوع مشاغل برنامه‌نویسی وجود دارد؟

 

از مهم‌ترین حوزه‌‎های برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
 

برنامه‌نویس نرم‌افزار اپلیکیشن‌ها

 

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و برنامه‌های تلفن همراه مسئول ایجاد و بهبود برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های تلفن همراه هستند. از زبان‌های پرکاربرد در این حوزه می‌توان از جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا و کاتلین نام برد.
 

توسعه‌دهندگان وب

 

اینکه ظاهر یک وب‌سایت چگونه است و اینکه چگونه کار می‌کند به این حوزه ارتباط دارد. این حوزه، یکی از پرکاربردترین، پردرآمدترین و همچنین پرطرفدارترین حوزه از میان دیگر شاخه‌های برنامه‌نویسی می‌باشد. توسعه‌دهندگان وب به خوبی به نیازهای مشتریان خود گوش می‌دهند و مشکلات را حل می‌کنند تا با استفاده از مناسب‌ترین زبان برنامه‌نویسی و زیرساخت فناوری اطلاعات بهترین وب‌سایت ممکن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در این زمینه می‌توان از PHP، جاوا اسکریپت، HTML و CSS نام برد.
 

برنامه‌نویس کامپیوتر

 

برنامه‌نویسان کامپیوتر، برنامه‌ها را می‌نویسند و برنامه‌ها را بازنویسی می‌کنند تا زمانی که عاری از خطا باشند. برنامه‌نویسان معمولا از زبان‌های برنامه‌نویسی #C، جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: انواع برنامه نویسی

 

دیگر مشاغل

 

از دیگر مشاغل و حوزه‌های پرکاربرد برنامه‌نویسی می‌توان به ادمین‌های پایگاه داده، هوش مصنوعی، برنامه‌نویس شبکه و ... اشاره کرد، که بازار کار برنامه‌نویسی پایتون در خارج از کشور و در داخل ایران بسیار پردرآمد است.

 

درآمد برنامه‌نویسی در آمریکا

 

متوسط ​​دستمزد سالانه برنامه‌نویسان کامپیوتر در ماه می سال 2022 ، 97800 دلار بود. در نظر داشته باشید که دستمزد متوسط دیگر مشاغل حدود نصف این مقدار است و بیشتر برنامه‌نویسان در آمریکا به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند. مقایسه درآمد برنامه‌نویسی و دیگر حوزه‌ها در صنعت به شرح زیر است:
 

عرضه‌کنندگان نرم‌افرار 106120 دلار
مالی و بیمه 103340 دلار
صنعت و ساخت‌وساز 101250 دلار
 

درآمد برنامه‌نویسی در کانادا

 

درآمد متوسط یک برنامه‌نویس در کانادا 70465 در سال است. همچنین متوسط ​​پاداش 3825دلار نقدی اضافی برای یک برنامه‌نویس کامپیوتر در کانادا در نظر گرفته می‌شود که این مقدار از 1766 دلار الی 8287 دلار متغیر است.
 

درآمد برنامه‌نویسی در ایتالیا

 

درآمد تخمینی برای یک توسعه‌دهنده 33500 یورو در سال در کشور ایتالیا است. همچنین میانگین تخمینی درآمد برنامه‌نویسان 32000 یورو در سال است، که این اعداد از کاربران و برنامه‌نویسان واقعی در ایتالیا جمع‌آوری شده است. علاوه بر آن میانگین پرداخت دست‌مزد اضافه به عنوان پاداش 1500 یورو در سال است.
 

درآمد برنامه‌نویسی در آلمان

 

مجموع دستمزد برای یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار 68000 یورو در سال در آلمان برآورد شده است. میانگین تخمینی درآمد برنامه‌نویسان حقوق 64000 یورو در سال، و میانگین پرداخت دستمزد اضافه به عنوان پاداش 4000 یورو در سال است.

مطالب مرتبط:  چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ 
 

درآمد برنامه‌نویسی دبی

 

شخصی که به عنوان توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس در دبی کار می‌کند معمولاً 15100 درهم امارات درآمد دارد. دستمزدها در امارات از 10800 درهم شروع می‌شود و نهایت مقادیر آن به  20200 درهم می‌رسد.
 

درآمد برنامه‌نویسی در ایران

 

 

با توجه به میزان سابقه کار و حوزه کاری، متوسط حقوق متفاوت است. برای مثال برنامه‌نویسان در حوزه موبایل درآمد متفاوتی نسبت به وب‌سایت و دسکتاپ دارند. باتوجه به آمار ارائه شده از سایت ایران سلری، حقوق یک برنامه‌نویس با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۹،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه می‌باشد. حقوق این افراد از 1000000  تا 27000000 تومان متغیر است. همچنین درآمد برنامه‌نویسان با تجربه کاری بین سه تا هفت سال به طور میانگین 14900000 تومان در ماه است. حقوق این افراد 4700000 تومان تا 28000000 در تغییر است.  برنامه‌نویسان با سابقه کاری بین 7 الی 15 تا سال به طور متوسط در حدود ۱۳۰۰۰۰۰۰ تومان حقوق در ماه درآمد دارند. حقوق این افراد از ۵۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۲۸۰۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.
همچنین برنامه‌نویسان با سابقه کاری پانزده سال به بالا، به طور متوسط ۱۵۵۰۰۰۰۰ تومان در ماه مزایا و حقوق دریافت می‌کنند. حقوق این افراد از ۱۵۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۶۰۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.
 

سخن پایانی

 

نکته مهم این است که مبالغ اعلام شده بدون توجه به افراد فریلنسر و کار آزاد محاسبه می‌شود که درآمد آن دسته افراد به مراتب خیلی بالاتر است.
مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی مانند هر مهارت دیگر نیازمند تمرین مداوم و استفاده از مراجع معتبر است و بهترین زمان برای شروع این مهارت پردرآمد دوران نوجوانی و کودکی می‌باشد.
موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

 

منابع

 

https://www.rasmussen.edu/degrees/technology/blog/programming-careers-for-coding-connoisseurs/
https://www.bls.gov/ooh/computer-and-information-technology/computer-programmers.htm#tab-5
https://www.glassdoor.com/Salaries/italy-developer-salary-SRCH_IL.0,5_IN120_KO6,15.htm
https://www.glassdoor.com/Salaries/dubai-computer-programmer-salary-SRCH_IL.0,5_IM954_KO6,25.htm
https://www.irantalent.com/blog/computer-programmer-salary/#:~:text=%D8%A8%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%20%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%D8%AF%D8%B3%D8%AA,%D9%86%D9%82%D9%84%20%D9%88%20%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1%20%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF.
https://www.coursera.org/articles/computer-programmer-salary