خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان به‌ خصوص کودکان و نوجوانان چیست؟

حوزه های تکنولوژی
یکشنبه 15 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان به‌ خصوص کودکان و نوجوانان چیست؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

امروزه جهانیان غرق در جامعه بزرگ تکنولوژی هستند و روز به روز این جامعه، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. با ورود هوش‌ مصنوعی به زندگی‌ها و فراگیری آن، بسیاری از مشاغل جای خود را به مشاغل وابسته به تکنولوژی و هوش‌ مصنوعی می‌دهند و جنبه‌های زیادی از جامعه دچار تغییر و دگرگونی می‌گردد.
هوش‌ مصنوعی آمده تا کارها را آسان کند، اما همواره باید به این موضوع دقت کنیم که ممکن است خطراتی را هم در بر داشته باشد.
در این مقاله می‌خواهیم در مورد خطرات هوش‌ مصنوعی صحبت کنیم و خطرات هوش‌ مصنوعی برای انسان، به‌خصوص کودکان و نوجوانان را بررسی نماییم.
اگر شما نیز از تکنولوژی هوش‌ مصنوعی اطلاعاتی دارید و شاید تا به امروز مواردی از این تکنولوژی را خواسته یا ناخواسته وارد زندگی خود کرده‌اید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

خطرات هوش‌ مصنوعی چیست؟

 

 


 

 

همیشه دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که وارد بازار شده‌اند، هرچند ماهیت مفید و بی‌خطری دارند اما توانسته‌اند موجب به وجود آمدن خطرات زیادی شوند. به مثال‌های زیر توجه کنید:
دستگاه‌های پخش ویدیو و سی‌دی، که باعث شده بود فیلم‌سازان بتوانند محصولات خود را به شیوه‌ای غیر از تلویزیون و سینما عرضه‌کنند، و به نوعی سینمای خانگی را به وجود آورده بود که کم‌کم با ورود فیلم‌های غیرمجاز، و دست‌به‌دست شدن این فیلم‌ها توسط کودکان و نوجوانان خطرآفرین شد. 
دستگاه‌های ماهواره هرچند می‌توانست امکانات ویژه‌ای مثل شبکه‌های خبری یا ورزشی جهانی را برای شما به عرضه آورد، اما کانال‌های غیراخلاقی همواره کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌داد.
اینترنت و گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها نیز، با توجه به اینکه در جهان امروزی بسیار پرکاربرد و مهم می‌باشند و بسیاری از مشاغل، وابسته به این تکنولوژی‌ها هستند، با توجه به اینکه محدودیتی در فضاهای مجازی و اینترنت قرار ندارد، همیشه برای انسان‌ها خطرآفرین بوده است؛ به خصوص این موارد برای کودکان و نوجوانان بسیار بیش‌تر و دردناک‌تر می‌باشد.
هوش‌ مصنوعی هم دقیقا مانند موارد بالا، هرچند قرار است بیاید تا باری از روی دوش جهانیان برداشته شود و کارها را آسان‌تر سازد، اما خطرهای خاص خود را نیز خواهد داشت که در ادامه به بررسی خطر هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:  نقاشی با هوش مصنوعی

 

خطرات هوش مصنوعی برای بشریت

 

 

 


 

 

امروزه هوش مصنوعی به صورت مجازی و یا فیزیکی وارد بسیاری از خانه‌ها شده است و کم‌کم در حال پیشرفت و بزرگ شدن است. در این مقاله در مورد برخی خطرات هوش مصنوعی برای بشریت و به‌خصوص کودکان و نوجوانان خواهیم پرداخت.
پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند منجر به این شود که بسیاری از کارگاه‌های تولیدی به تعدیل نیرو دست بزنند و به‌جای نیروی کار انسانی از نیروهای رباتیک هوش مصنوعی استفاده کنند، که این یک نمونه از خطرات هوش مصنوعی برای جامعه کارگر خواهد بود.
پیشرفت هوش مصنوعی نیازمند این است که همه ملزم به آن باشند تا کسب و کار و زندگی خود را با هوش مصنوعی وفق بدهند و بی‌توجهی به این مورد مهم و آموزش ندیدن در این زمینه می‌تواند آینده این افراد را تهدید کند و یکی از خطرات هوش مصنوعی به شمار می‌آید.
کودکان و نوجوانان نیز از این مهم بی‌بهره نیستند. آینده در اختیار کودکان و نوجوانان است و می‌بینم که در آینده هوش مصنوعی با قدرت در حال نفوذ است و این سرعت پیشرفت در زندگی آینده کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی خواهد داشت، و می‌توان این مورد را نیز از خطرات هوش مصنوعی بر کودکان دانست؛ اما خب تا دیر نشده می‌توان کودکان را از خطر این ناآگاهی از هوش مصنوعی، نجات داد؛ و با آموزش درست به کودکان، آنها را از این مشکلات به خوبی آگاه ساخت و منجر به خنثی شدن یکی از مهم‌ترین خطرات هوش مصنوعی شد.

بیشتر بخوانید:  هوش مصنوعی چیست؟ 


امروزه هوش مصنوعی در قالب اسباب‌بازی‌های متنوع وارد زندگی کودکان شده است. مثلا یک عروسک به ظاهر ساده که می‌تواند به برخی سوالات کودک با دانش هوش مصنوعی پاسخ دهد و جهت افزایش اطلاعات کودک و سرگرمی وی خریداری شده است، می‌تواند مورد هجوم افراد سودجو قرار بگیرد و اطلاعات شخصی خانواده را هک کند یا با دوربین‌هایی که ممکن است روی اسباب‌بازی‌ها تعبیه کنند به طور غیر قانونی از حریم شخصی فیلمبرداری کند یا موارد دیگر.
وابسته شدن قدرت‌های بزرگ نظامی به هوش مصنوعی و بهره‌گیری از ربات‌ها به جای انسان‌ها در جنگ‌ها نیز می‌تواند برای کشورهایی که مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرند، بسیار خطرآفرین باشد.
برخی دستگاه‌های هوش مصنوعی که برای تشخیص بیماری‌ها ساخته شده‌اند ممکن است به خاطر همان موضوع هک یا نفوذ افراد سودجو تشخیص اشتباه دهد و خطرآفرین باشد.
ساختمان‌های هوشمند هم از این مهم بی‌بهره نیستند و ممکن است از امکاناتی که قرار است برای آسایش و رفاه حال افراد استفاده شود بر ضد آنها استفاده شود و منجر به آتش‌سوزی و این این قبیل خطرات گردد.
همه موارد بالا نمونه‌هایی از خطرات هوش مصنوعی بودند که سعی کردیم با مثال‌هایی بیان کنیم.

بیشتر بخوانید:  نقاشی با هوش مصنوعی

 

برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی باید چه کنیم؟

 


 

 

هوش مصنوعی خواسته یا ناخواسته بخشی از زندگی افراد می‌باشد و ممکن است روی زندگی عادی افراد نیز تاثیر بگذارد. افراد باید آگاهانه با هوش مصنوعی و خطر هوش مصنوعی رفتار کنند. هوش مصنوعی عضوی جدایی‌ناپذیر است و ناگزیر زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مراقبت و پیگیری والدین از کودکان و نوجوانان، بهبود دانش خود با علم هوش مصنوعی و آگاهی دادن و آموختن به کودکان، می‌تواند تا حد بسیار زیادی خطرات هوش مصنوعی را از شما و خانواده‌تان، به‌خصوص از کودکان و نوجوانانی که در خانه دارید کم کند.

بیشتر بخوانید:  آموزش هوش مصنوعی برای کودکان

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی شده تا درباره خطرات هوش مصنوعی برای بشریت صحبت شود و چند نمونه از مواردی که ممکن است منجر به ایجاد خطر در زندگی کودکان و نوجوانان شود را بررسی کردیم و توضیحاتی دادیم.
در ادامه، روش‌های مقابله با این خطرات را برشمردیم که بهترین و موثرترین آن رفتار آگاهانه و افزایش آگاهی‌ست.
به‌نظرم وقت آن رسیده که اطلاعات خود و فرزندانتان را در زمینه هوش مصنوعی بالا ببرید.
پل استار یک موسسه آموزشی می‌باشد که می‌تواند به آموزش کودکانتان در زمینه برنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان و دانش هوش مصنوعی کمک کند. اگر دوست دارید کودکانتان از دانش روز دنیا عقب نباشند و اصولی و کامل، برنامه‌نویسی و مفاهیم هوش مصنوعی را بیاموزند با مشاورین ما در ارتباط باشید.
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان
 

همچنین در ادامه بخوانید:
هوش مصنوعی چیست؟ چرا کودکان باید در مورد هوش مصنوعی بدانند؟
هوش مصنوعی چیست؟ چرا کودکان باید در مورد هوش مصنوعی بدانند؟
حتما این روزها کلمه هوش مصنوعی، (Artificial Intelligence یا AI) ، زیاد به گوشتان می‌خورد و برایتان سوال پیش آمده که هوش مصنوعی چیست؟ در این مقاله هوش مصنوعی به زبان ساده برایتان بیان می‌شود. به طور ساده می‌توان گفت که هوش مصنوعی، برنامه‌ای کامپیوتری است که قادر به انجام کارها با هوشی شبیه به هوش انسان است. تا کنون برنامه‌های زیادی نوشته شده‌اند که برخی از کارها را مثل انسان‌ها یا حتی بهتر انجام می‌دهند. مثلا در سال ۱۹۹۷، برنامه‌ای کامپیوتری که ساخت شرکت IBM بود و به Deep Blue معروف بود، موفق به شکست دادن قهرمان شطرنج جهان (گری کاسپاروف) شد. این پیروزی نقطه عطفی در تاریخ هوش مصنوعی محسوب می‌شود. مثال‌هایی از این قبیل نیز شامل برنامه‌های هوش مصنوعی می‌شوند؛ مثل ماشین‌های خودران، برنامه‌های تشخیص چهره، پیشنهاد دادن چند فیلم به یک شخص بر اساس لیست علاقه‎مندی‌های آن شخص، همگی مواردی از هوش مصنوعی هستند که در ادامه بیشتر راجع به آنها توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید تا هوش مصنوعی به زبان ساده را با هم کشف کنیم.