کد نویسی چیست؛ بررسی کاربردهای کدنویسی و تفاوت آن با برنامه نویسی

مقالات
یکشنبه 26 فروردین 1403
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
کد نویسی چیست؛ بررسی کاربردهای کدنویسی و تفاوت آن با برنامه نویسی
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

در دنیای امروز ما که تحت تاثیر تکنولوژی و فناوری‌های نوین قرار گرفته است، کدنویسی به ابزاری اساسی تبدیل شده است. کدنویسی صنایع مختلفی را دگرگون کرده است و باعث به وجود آمدن اختراعات زیادی شده است. با این حال، اغلب ابهاماتی که درباره مفاهیم کدنویسی و برنامه‌نویسی وجود دارد و بسیاری از افراد از این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم کدنویسی و برنامه‌نویسی و تفاوت‌های آنها با یکدیگر را بررسی کنیم.

 

کدنویسی چیست؟


به صورت کلی، کدنویسی به معنای پروسه ترجمه دستورهایی است که از زبان انسانی به زبان کامپیوترها انجام می‌شود. به این ترتیب کامپیوترها می‌توانند آن دستورها را اجرا کنند. کدنویسی شامل نوشتن خط‌های کد با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی کامپیوتر مانند پایتون، HTML ،Java و … می‌شود. این کدها پایه و اساس نرم‌افزارها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های گوناگون می‌باشند. کدنویسی مستلزم داشتن یک دیدگاه و طرز فکر منظم و سیستماتیک است. در کدنویسی از سینتکس‌ها، قواعد و منطق‌های دقیق استفاده می‌کنیم تا به یک خروجی مورد قبول دست یابیم.

مطالب مرتبط: اصول و مبانی برنامه نویسی چیست؟

 

کاربردهای کدنویسی


 

 

 

ما متوجه شدیم که کدنویسی چیست. کاربردهای کدنویسی دامنه‌ای گسترده دارد و در بخش‌های مختلف صنایع و ... کاربرد دارد. چند نمونه از کاربردهای کدنویسی عبارتند از:

1. توسعه و ساخت نرم‌افزار
کدنویسی قلب توسعه و ساخت نرم‌افزار است. کدنویسی به برنامه‌نویس‎‌ها اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های مختلف را طراحی کنند، بسازند و نگهداری کنند. از سیستم عامل‌ها گرفته تا نرم‌افزارهای موبایل، همه نیازمند کدنویسی برای ساخته شدن و طراحی هستند.


2. توسعه وب
وب‌سایت‌ها با استفاده از کدنویسی ساخته می‌شوند. کاربرد کدنویسی در وب‌سایت‌ها شامل توسعه front-end برای طراحی رابط کاربری، و توسعه‌ بخش back-end برای عملکردهای طرف سرور می‌باشد. زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر HTML ،CSS و JavaScript زبان‌هایی هستند که برای ساخت و توسعه وب‌سایت‌ها کاربرد دارند و ایجاد پلتفرم‌های پویا و تعاملی را تسهیل می‌کنند.


3. بررسی داده‌ها و یادگیری ماشین
در دنیای علوم داده یا همان Data Science، از کدنویسی برای بررسی حجم وسیعی از داده‌ها و استخراج اطلاعات مورد نیاز از آنها و حتی تصمیم‌گیری‌ها و عملکردهایی بر اساس این اطلاعات استفاده می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر مانند پایتون مناسب کارهایی مانند بررسی آمار می‌باشند. علم بررسی داده‌ها (Data Analysis) و یادگیری ماشین (Machine Learning) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهره‌وری خوبی از دارایی‌های اطلاعاتی خود داشته باشند.

 

4. اتوماسیون و رباتیک
کدنویسی نقشی مهم در اتوماسیون فرایندهای مختلف و کنترل سیستم‌های رباتیک دارد. برنامه‌نویس‌ها می‌توانند برای کنترل و تعریف دستور به ربات‌ها، پهپادها و سامانه‌های خودکار از کدنویسی استفاده کنند. دانستن اینکه مفهوم کدنویسی چیست، می‌تواند به تسهیل این فرایند کمک کند. کدنویسی امکان انجام کارهای زیادی مانند عملکردهای ساختاری تا کاوش در فضا را فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید: مفاهیم و اصطلاحات مهم برنامه نویسی

 

کدنویسی در مقابل برنامه‌نویسی


در حالی مفاهیم کدنویسی و برنامه‌نویسی اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، ولی دارای تمایزات ظریفی هستند.

1. دامنه و پیچیدگی
کدنویسی به طور کل به معنای پیاده‌سازی دستور یا الگوریتم‌هایی با هدف انجام عمل به خصوصی است؛ در حالی که برنامه‌نویسی فرایندهای گسترده‌تری را که شامل حل مسئله، ساخت و طراحی الگوریتم، معماری سیستم و… است، در بر می‌گیرد. برنامه‌نویسی مستلزم داشتن طرز فکر منطقی و منظم‌سازی ساختارهای کد به‌ علاوه مهارت‌های کدنویسی می‌باشد.

2.دقیق و ریز بودن
کدنویسی بر جزئیات ریز نوشتن هر خط یا بلوک کد تمرکز دارد؛ در حالی که برنامه‌نویسی مسائل کلی‌تر مانند معماری سیستم، الگوهای طراحی نرم‌افزار و مدیریت پروژه را در بر می‌گیرد. مهارت‌های برنامه‌نویسی در طول تمام فرایندهای مفهوم‌سازی، اجرا و نگهداری پروژه کاربرد دارد.

3. تخصصی یا عمومی بودن
کدنویسی در مقابل برنامه‌نویسی، انجام اعمال تخصصی‌تر را بر عهده دارد. برای مثال، افراد متخصص در بخش front-end، در درجه اول تمرکزشان بر ساخت عناصر مربوط به رابط کاربری با استفاده از زبان‌هایی مانند HTML ،CSS و JavaScript می‌باشد، در حالی که کدنویس‌های بخش back-end، در ساخت عملکردهای طرف سرور(Server-side) نقش ایفا می‌کنند. دانستن کدنویسی چیست، می‌تواند برای افرادی که علاقه به ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارد کمک‌کننده باشد.

 

جمع‌بندی


در کل، کدنویسی به عنوان یکی از عناصر اساسی برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. کدنویسی اجازه می‌دهد که بتوانیم دستورهایی که به زبان انسانی نوشته شده‌اند را به زبانی که برای کامپیوترها قابل فهم باشد، ترجمه کنیم. کدنویسی در بخش‌های مهمی کاربرد دارد و بسیاری از تکنولوژی‌ها را شکل می‌دهد. کدنویسی و برنامه‌نویسی با اینکه تا حدودی شبیه به هم هستند، ولی تمایزاتی نیز دارند. برای مثال، کدنویسی جزءنگرتر است، و برنامه‌نویسی فرایندهای اساسی و کلی یک پروژه را زیر نظر می‌گیرد. دانستن اینکه برنامه‌نویسی چیست، برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی بسیار مفید می‌باشد.

در آموزشگاه پل استار دوره های مختلف و تخصصی در زمینه رباتیک، هوش مصنوعی و برنامه نویسی برای کودکان برگزار می شود و برای شما این فرصت را فراهم کرده تا در این عرصه های نام برده شده با تلاش خودتان و آموزش ما به آینده ای درخشان در این حوزه ها دست پیدا کنید. 
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.