کاربرد برنامه نویسی اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟

زبان های برنامه نویسی
دوشنبه 28 اسفند 1402
جهت مطالعه این مقاله به 6 دقیقه زمان نیاز دارید
کاربرد برنامه نویسی اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


اسکرچ یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کدنویسی برای کودک و نوجوان است. اسکرچ به خاطر رابط کاربری ساده‌ای که دارد به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند که بازی، داستان و انیمیشن‌های دیجیتالی جذابی بسازند.MIT سازنده و طراح اسکرچ، این پلتفرم را در سال 2007 ساخته است. اسکرچ به کودکان و نوجوانان در توسعه مهارت‌های حل مسئله و یادگیری خلاقانه کمک می‌کند. استفاده از اسکرچ رایگان است و بیش از ۷۰ زبان زنده دنیا را پشتیبانی می‌کند.
افرادی که قصد دارند کار با اسکرچ را شروع کنند می‌توانند از پلتفرم تحت وب اسکرچ یا اپلیکیشن آن استفاده کنند که حتی در نبود دسترسی به اینترنت، بتوانند روی پروژه‌های خود کار کنند.

 

چه کسانی از اسکرچ استفاده می‌کنند؟

 

 


 

 

کاربرد اسکرچ برای افراد بین سنین ۸ تا ۱۶ سال طراحی شده است ولی افراد زیادی در سراسر دنیا در رده‌های سنی مختلف از آن استفاده می‌کنند. میلیون‌ها نفر از اسکرچ در مدارس، خانه و مراکز آموزشی مختلف استفاده می‌کنند. کاربرد اسکرچ برای اساتید و معلم‌ها به عنوان ابزار آموزشی مفید و جذاب برای معرفی مفاهیم پایه کدنویسی در مدارس و موسسات آموزشی است.

بیشتر بخوانید: آموزش اسکرچ

 

کدنویسی با اسکرچ چگونه کارمی‌کند؟


به طور کلی، کاربرد اسکرچ به شکل drag and drop است یعنی بلوک‌های کد آماده برای کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند با کلیک بر روی آنها این بلوک‌های کد را به برنامه خود اضافه کند‌. این روش به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند که تمرکز خود را روی مفاهیم مهم کدنویسی قرار دهند و درگیر خطاهای نوشتاری کدنویسی نشوند. در واقع افراد می‌توانند بدون دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی نوشتاری (text-based) با مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا شوند. همچنین بلوک‌های کد مخصوص اسکرچ با رنگ‌های مختلف طبقه‌بندی شده‌اند که کاوش در آنها و استفاده کاربردی از این پلتفرم را آسان‌تر می‌کند. کاربران اسکرچ می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود پروژه‌های بسیار جالبی را بسازند و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. هر بلوک کد کار مخصوص به خود را اجرا می‌کند. کودکان و نوجوانان می‌توانند با ترکیب این بلوک‌های کد انیمیشن و بازی‌های مختلفی را بسازند.

 

امنیت اسکرچ چگونه است؟

 

 

https://poulstar.org/userfiles/images/Blog%20image/1402/96/2.webp


 

 

استفاده از اسکرچ قطعا امن است. طراحان این پلتفرم در نظر گرفته‌اند که کودکان و نوجوانان قرار است از این برنامه استفاده کنند و فضای امنی را برای آنها فراهم کرده‌اند. پروژه‌هایی که در اسکرچ ساخته می‌شوند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند، مگر اینکه سازنده آن برنامه این اجازه را بدهد. اسکرچ محیطی امن برای آشنایی کودکان برنامه‌نویس است.

مطالب مرتبط: اسکرچ جونیور چیست؟

 

چگونه برنامه‌نویسی در اسکرچ را شروع کنیم؟


وارد وب‌سایت اسکرچ شوید (https://scratch.mit.edu) و حساب کاربری ایجاد کنید؛ سپس محیط اسکرچ برای شما نمایش داده خواهد شد. محیط کاربرد اسکرچ از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است.

1. Available Blocks:
در این قسمت لیست بلوک‌های کد آماده استفاده برای کاربر نمایش داده می‌شود. کاربران می‌توانند از این بلوک‌های کد در کاربرد برنامه‌نویسی با اسکرچ برای ساختن برنامه خود استفاده کنند. هر بلوک کد کار منحصربه‌فردی انجام می‌دهد که کاربر می‌تواند با ترکیب این بلوک‌های کد، برنامه خود را بسازد.

2.Scripts Area:
در این قسمت یک صفحه خالی برای کاربر نمایش داده می‌شود و مکانی برای استفاده و ترکیب بلوک‌های کد در دسترس کاربر می‌باشد. کاربر می‌تواند بلوک‌های کد را از قسمت Available blocks به Scripts Area انتقال دهد و بلوک‌ها را به هم متصل کند.

:Stage.3
این قسمت خروجی برنامه کاربر را در کاربرد برنامه‌نویسی با اسکرچ نشان می‌دهد. همچنین کاربر می‌تواند عناصر مختلف به کار گرفته شده در برنامه را حرکت دهد.

:Sprite List.4
اسپرایت‌ها (sprites) تصاویری هستند که کاربر می‌تواند به وسیله اسکرچ برای آنها کد بنویسد و در پروژه خود استفاده کند.

یکی از مزیت‌های بزرگ اسکرچ این است که کاربران برای استفاده از این پلتفرم، نیاز به نصب و دانلود برنامه‌های اضافه ندارند و این مسئله به شروع آسان کاربرد برنامه نویسی با اسکرچ کمک می‌کند. 
 

بیشتر بخوانید: ساخت بازی با اسکرچ

 

اسکرچ جونیور چیست؟


اسکرچ جونیور برای افراد زیر 6 سال طراحی شده است تا آنها هم بتوانند یادگیری مفاهیم کدنویسی را شروع کنند. اسکرچ جونیور (scratch jr) یک نرم‌افزار است که توسط MIT ساخته شده. این نرم‌افزار امکان تجربه کاربرد اسکرچ جونیور را برای کودکان فراهم می‌سازد و کاربر می‌‌تواند مانند اسکرچ با استفاده از بلوک‌های کد آماده، پروژه خود را بسازد.

 

سخن آخر


شروع برنامه‌نویسی با اسکرچ بسیار ساده است. سادگی و جذابیت محیط کاربری اسکرچ باعث می‌شود که کودکان و نوجوانان به مفاهیم برنامه‌نویسی علاقه‌مند شوند و بتوانند در محیطی سرگرم‌کننده و امن شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کنند. چناچه علاقمند هستید که کودک و نوجوان‌تان به مهارت بیشتری در زمینه کد نویسی دست  پیدا کند حتما از آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان  استفاده کنید.