بهترین سن استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟

معرفی پل استار
دوشنبه 27 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
بهترین سن استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

استعدادیابی در کودکان امری مهم ضروری برای خانواده‌هاست. آن ها باید سن استعدادیابی کودکان را بدانند و فضا را برای شکوفا شدن بهتر استعدادهای کودکان فراهم سازند. البته مشخصا سن استعدادیابی برای هر کودک می‌تواند متفاوت باشد. کودکان شیوه‌های یادگیری و توانایی‌های مختلفی دارند. از این رو نمی‌توان سن مشخصی برای استعدادیابی تمام کودکان مشخص کرد. اما می‌توان به صورت مستمر و به مرور زمان استعداد کودکان را کشف کنیم. از طرفی استعدادیابی کودکان در سنین پایین اهمیت بالایی دارد. چرا که در این سنین توانمندی و استعداد کودکان در حال رشد و شکل‌گیری است.
والدین و مربیان همواره به دنبال کشف استعداد فرزندان با روش‌های استعدادیابی کودکان  هستند. از علاقه نشان دادن فرزند به یک بازیگر و ساز زدن تا علاقه به انجام فعالیت‌های  ورزشی مختلف و رفتارهای مختلف همه و همه بررسی می‌شوند تا با توجه به شخصیت کودک استعدادهای آنها کشف و شکوفا شوند. وقتی کودک در یادگیری یک موضوع سریع‌تر از سایرین عمل می‌کند می‌تواند یکی از نشانه‌های استعداد کودک شناخته شود.
 

چرا درک صحیح از استعداد کودک اهمیت دارد؟

 

هرچه درک والدین، مربیان و اطرافیان از استعدادهای کودکان بهتر باشد می‌توانند محیط آموزشی مناسب‌تری فراهم کنند و استعدادیابی  کودکان راهی هموارتر خواهد داشت. پس می‌توان شناخت بهتر کودک را از اولین عوامل استعدادیابی کودک نام برد. در کنار آن، هرچه شناخت از استعدادهای کودک بالاتر باشد می‌توان زمینه‌های مشابه و تکمیلی استعداد را فراهم کرد تا سرعت رشد و توسعه استعداد کودکان را بالاتر برد. موفقیت فرزندان از سنین کودکی شروع شده و در آینده نیز موفق‌تر خواهند بود.
هنگامی که کودک در موضوعی بتواند نقشی داشته باشد اعتماد به نفس پیدا می‌کند و انگیزه می‌گیرد تا در موضوعات مختلف به خود اتکا کند و ایده‌های خود را بیان کند. پس می‌توان گفت استعدادیابی کودکان در اعتماد به نفس آنها نقش به‌سزایی دارد.
علاوه بر این، مشکلات و نیازهای کودک زودتر مشخص شده و می‌توان جهت رشد و نمو کودکان اقدام کرد. استعدادیابی کودکان می‌تواند اساسی‌ترین اقدام برای موفقیت‌های آینده آنها باشد.

 

عوامل موثر در استعدادیابی کودکان

 

 


 

 

به طور کلی باید توجه داشت که برخی از استعدادهای کودکان از اول قابل شناسایی هستند و بعضی از استعدا ها نیاز به زمان بیشتری دارند. باید به کودکان فرصت امتحان و تجربه کردن داد تا بتوانیم استعدادشان را کشف کنیم.
محیط رشد کودک نقش مهمی در شناخت استعدادهای کودک دارد. اجازه امتحان کردن رشته‌های مختلف، کسب تجربه، آزمون و خطا می‌تواند باعث شود تا کودک با شوق بیشتری نسبت به مسائل علاقه نشان دهد و استعدادهای خود را کشف کند. همچنین بودن در محیط‌های آموزشی مختلف می‌تواند در این حیطه کمک به‌سزایی کند.
همواره این نکته را نیز باید به یاد داشته باشیم که استعدادها و توانایی‌های انسان در طول زمان تغییر می‌کند پس این استعدادیابی کودکان باید مستمر باشد.
یکی دیگر از نکات حائز اهمیت، انتخاب مربیان و محیط‌های آموزشی مناسب است که با برنامه‌های متنوع بتوانند نیازهای مختلف آموزشی کودکان را رفع کنند. آموزش باید به گونه‌ای باشد که یادگیری همراه با بازی و سرگرمی باشد. در حین آموزش کودکان با موضوعات و تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شوند. درباره رشته‌های مختلف صحبت کنند. درباره هر رشته اطلاعات بدست آورند تا فرصتی بدست آورند که بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

البته اینجا مساله سن استعدادیابی کودکان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که سن استعدادیابی برای هر کودکی متفاوت از کودک دیگر است. علاوه بر موضوع سن استعدادیابی کودکان باید به این مورد هم توجه ویژه داشته باشیم که گاها کودکان با پرورش استعدادها با تمرین زیاد می‌توانند بهترین خروجی خود را به نمایش بگذارند پس نباید صرفا به دنبال استعدادهای ذاتی کودکان باشیم. شاید اگر کودک در زمان مناسب به یک مسیر مناسب هدایت شود و در آن مسیر تلاش کند تا هر روز خوب و خوب‌تر شود، خیلی مهم‌تر از آن باشد که صرفا فقط سن استعدادیابی کودکان را در یک عدد خلاصه کنیم.

اگر میخواهید که فرزند عزیزتان از علم برنامه نویسی و  مهارت‌ های  تخصصی مرتبط به آن  بهرمند شود، از فرصتی که برای فرزندانتان بوجود آورده‌ایم استفاده کرده و حتما از این دوره که عنوان آن آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان  است، دیدن کرده و آن را تهیه کنید.‍

فرصت رشد در سنین پایین کودکان چه نقضی دارد؟

 

فرصت رشد در کودکی دارای بسیاری از مزایا و موارد مثبت است، اما ممکن است زیاده‌روی در آن نقایضی را  نیز ایجاد کند. به چند مورد از این نقایض اشاره می‌کنیم:
 

استرس و فشار زیاد به کودک

 

اگر این فرصت رشد همراه با پافشاری و ایجاد انتظار باشد باعث استرس و فشار روحی خواهد بود که به کودکان آسیب خواهد رساند. این آسیب می‌تواند باعث شود تا کودک از کودکی کردن و رفتار متناسب با سن خود باز بماند.

 

تمرکز بر پیشرفت

 

تمرکز زیاد بر پیشرفت در یک موضوع خاص می‌تواند باعث شود تا کودکان فرصت تجربه و کشف دنیای اطراف را نداشته باشند. پس همواره باید به ابعاد توسعه شخصیتی فرزندان نیز توجه ویژه داشت.

 

تنش در خانواده

 

کشف استعدادها نباید بر  ارتباط والدین و فرزندان تاثیر منفی بگذارد. همواره به خاطر داشته باشیم که هدف رشد و توسعه استعدادهای فردی کودکمان است و ارتباط نزدیک با فرزندان تاثیر به‌سزایی دارد. تنش و فشار در هر موضوعی می‌تواند تاثیر معکوس بگذارد و فرزندمان را دل‌زده کند.

 

نبود یا کمبود زمان برای خلاقیت، بازی و بچگی کردن

 

بچه ها باید در کنار فعالیت‌های خود همواره زمانی برای خودشان داشته باشند و در این زمان به بازی بپردازند. کارهایی انجام دهند که خودشان انتخاب می‌کنند. نبود این زمان می‌تواند در رشد شخصیتی آنها تاثیر منفی بگذارد.

اگر بین فرصت‌ها و تجربیات کودکان اعتدال برقرار شود، استعداد کودکان به شکوفایی خواهد رسید. ایجاد تعادل بین تحصیلات، توسعه شخصیت، فعالیت‌های خلاقانه و ارتباطات اجتماعی سالم، می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهترین آینده ممکن را داشته باشند.
 

سن شکوفایی استعداد در کودکان

 

 


 

 

همانطور که گفته شد سن شکوفایی استعداد در هر فرزند متغیر است. استعدادها در هر کودک با توجه به شرایط مختلف فردی و محیطی متفاوت است. استعداد از ویژگی‌های فردی است و مختص خود فرد است، فقط می‌توان با کمک فراهم کردن امکانات لازم آن را پرورش داد و به نتیجه رساند. حتی دو فرزند با رشد در یک محیط زندگی نیز استعدادهای متفاوتی دارند و شکوفایی استعدادشان در موضوعات مختلفی شکوفا خواهد شد. به عنوان مثال بعضی از کودکان در سنین پایین از خود نشانه‌های حل مسئله و محاسبات نشان می‌دهند و می‌توانند قبل از هفت سالگی به حل مسائل بپردازند. همچنین گاهی فرزندان در سنین پایین می‌توانند نقاشی بکشند و استعداد خود را در حوزه حافظه بصری به نمایش بگذارند. گاهی نیز اتفاق می‌افتد که در مرحله دبستان یا حتی نوجوانی استعداد و علایق خود را نشان دهند.
پس، سن شکوفایی استعدادها برای هر فرد متفاوت است. همواره به کودکان زمان بدهیم تجربیات مختلف بدست آورند و به آنها فرصت امتحان کردن بدهیم تا بتوانیم استعدادهای آنها را کشف کنیم و با ایجاد محیطی امن شرایط تقویت و توسعه استعدادهای کودکان را فراهم کنیم. برای اینکه بتوانید کودک و نوجوانتان را در این مسیر  قرار دهید و آينده‌شان را ضمانت کنید حتما به مركز استعداديابي و خلاقيت كودكان و نوجوانان مراجعه کنید.