اسکرچ جونیور چیست؛ تفاوت اسکرچ با اسکرچ جونیور

آموزش ها
دوشنبه 02 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
اسکرچ جونیور چیست؛ تفاوت اسکرچ با اسکرچ جونیور
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

اسکرچ جونیور چیست؟

 

اسکرچ جونیور یک نرم‌افزار قدرتمند در آموزش برنامه‌نویسی است که به ویژه برای کودکان، طراحی شده است. این محصول جذابیت هنری و آموزشی دارد و از آن برای ایجاد طرح‌های خلاقانه و خروجی‌های هنری استفاده می‌شود.
اسکرچ جونیور دارای ظاهر رنگی و جذاب برای کودکان است و به صورت بلاکی می‌باشد و کودکان به راحتی می‌توانند با آن ارتباط بگیرند و برنامه‌های خود را بنویسند،    انیمیشن بسازند یا بازی طراحی کنند. 
ویژگی اصلی اسکرچ جونیور این است که به کمک آن و با استفاده از ابزارهای خاص آن، کودکان می‌توانند روی نرم‌افزار به صورت drag and drop، که برای این نرم‌افزار طراحی شده است و مخصوص کدنویسی‌های بلاکی است، طرح‌ها و خلاقیت‌های خود را ایجاد کنند. این ابزارها به طور معمول شامل ابزارهای خطی هستند که با کشیدن آن از قسمت کدها و پرت کردن آن در درون برنامه و در جای مناسب، به یک دسته کد با معنی تبدیل می‌شوند، در نهایت با اجرای قطعه کدهای ساخته شده، طرح مورد نظر ظاهر می‌شود.  
استفاده از اسکرچ جونیور به کودکان این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را در هنر و طراحی به نمایش بگذارند و به صورت سرگرم‌کننده با مفاهیم هنری آشنا شوند. این محصول علاوه بر ارتقاء مهارت‌های هنری کودکان، تجربه‌ آموزشی و بازی‌سازی برای آنها ایجاد می‌کند. 
 

خروجی اسکرچ جونیور

 

با استفاده از اسکرچ جونیور، کودکان می‌توانند خروجی‌های هنری متنوعی ایجاد کنند. این مورد ممکن است شامل تصاویر، طرح‌ها، یا حتی ساختارهای سه بعدی باشد که از ابزارهای خاص این نرم‌افزار بهره می‌برند.
انیمیشن‌سازی و بازی‌سازی عموما خروجی‌های اصلی اسکرچ جونیور هستند. انیمیشن‌ها با صداهای مختلف و حرکت‌های جذاب اسپرایت‌های موجود در برنامه می‌توانند در کنار سایر اسپرایت‌ها، یک خروجی شگفت‌انگیز را خلق کنند، که به خصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است و می‌تواند شروع خوب و گام بزرگی برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی باشد. 
 

 


 بیشتر بخوانید: آموزش برنامه نویسی اسکرچ

 

خروجی گرفتن از اسکرچ جونیور

 

برای خروجی گرفتن از اسکرچ جونیور، کودکان با استفاده از ابزارها و راهنماهای ارائه شده، می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را به وجود آورند. این فرآیند ایجاد خلاقیت‌های هنری در کنار اصول برنامه‌نویسی را برای کودکان سرگرم‌کننده و آموزنده می‌کند. در نهایت با کلیک روی قسمت اجرا که معمولا به صورت یک پرچم سبز است، برنامه خود را اجرا می‌کنند.
 

راهنمای اسکرچ جونیور

 

درون نرم‌افزار بخش راهنما وجود دارد که مطالعه آن و گام به گام با آن پیش رفتن برای کودکان بسیار ضروری می‌باشد و کودکان باید قبل از استفاده از اسکرچ و قبل از اینکه برنامه‌های خود را بنویسند یا آثار خلاقانه خود را خلق کنند، نیاز است که ابتدا راهنمای استفاده از آن را بدانند.
البته این مورد در استفاده از هر نرم‌افزار ویا دستگاه دیگری نیز، نیاز است و شما باید ابتدا با نمونه‌های ساده، طرز استفاده از نرم‌افزار با دستگاه را بیاموزید.  
 

 


 مطالب مرتبط: آموزش ساخت بازی با اسکرچ

 

تفاوت اسکرچ با اسکرچ جونیور

 

اسکرچ جونیور را می‌توان یک ورژن ساده‌تر از اسکرچ دانست. اسکرچ جونیور ساده‌تر و با امکانات کمتری نسبت به اسکرچ می‌باشد، و بیشتر برای کودکان سنین پایین‌تر مناسب است اما اسکرچ با توجه به امکانات فراوانی که دارد علاوه بر اینکه می‌تواند جنبه آموزشی به کودکان داشته باشد، قابل استفاده در ساخت بازی‌ها و نرم‌افزارهای قدرتمند و پیشرفته نیز هست و کاربردهای فراوانی دارد.
 

چند نمونه از تفاوت‌های دو نرم‌افزار را به صورت موردی در زیر آورده‌ایم:
 

ظاهر نرم‌افزار اسکرچ، به نسبت اسکرچ جونیور بسیار جذاب‌تر است.
کدهای نرم‌افزار اسکرچ مانند اسکرچ جونیور، دارای بخش‌بندی هستند؛ اما تعداد آن‌ها به نسبت کدهای اسکرچ جونیور بیشتر است، و به طبع برنامه‌های بیشتری را می‌توان با استفاده از اسکرچ ساخت.
ظاهر اسپرایت‌های اسکرچ جونیور برای بچه‌های کوچک‌تر جذاب‌تر می‌باشد و بیشتر مناسب سنین پایین‌تر است.
ظاهر کدهای اسکرچ جونیور، با توجه به اینکه با شکل‌های مختلف، سعی شده عملکرد کد را توضیح دهند، به نسبت اسکرچ که روی متن و دستور نوشتاری کد هم تاکید بیشتری دارد، برای بچه‌های کوچک‌تر، جذاب‌تر می‌باشد. 
 

در نهایت می‌توان گفت که اسکرچ جونیور بخشی از اسکرچ می‌باشد، و برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر و جذاب‌تر، ما به شما اسکرچ‌۳ را پیشنهاد می‌کنیم. 
 

 


 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی شده تا درباره‌ اسکرچ و اسکرچ جونیور توضیح دهیم، و به بررسی تفاوت‌های بین آنها نیز پرداختیم.
هر دو این برنامه‌ها، بهترین شروع برای آموزش برنامه‌نویسی، در ایران و خارج از ایران هستند.  
در اسکرچ امکانات زیادی اضافه شده است که می‌توان از آنها، حتی برای وصل شدن به ربات‌ها یا ماشین‌های فیزیکی و کنترل کردن آنها استفاده کرد و در واقع برای یک ربات برنامه‌نویسی کرد.  
موسسه پل استار، یک موسسه شتابدهی استعداد می‌باشد که در زمینه‌های مختلف آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. شما به کمک کلاس‌های آموزش برنامه‌نویسی پل استار با اسکرچ و اسکرچ جونیور آشنا می‌شوید و حتی در بخش الکترونیک اسکرچ نیز وارد می‌شوید و برنامه‌های کاربردی‌تان را می‌توانید به رباط‌ها یا ابزار فیزیکی متصل کنید و تمامی اصول و پیش‌نیازهای ورود به دنیای برنامه‌نویسی را می‌توانید با گذراندن دوره اسکرچ به دست آورید.
برای شرکت در کلاس‌های جذاب پل استار حتما با مشاوران پل استار در ارتباط باشید.    
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان