چگونه به کودکان نقاشی آموزش دهیم (مبانی، اصول و مراحل روش صحیح آموزش)

اخبار فناوری
چهارشنبه 29 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 5 دقیقه زمان نیاز دارید
چگونه به کودکان نقاشی آموزش دهیم (مبانی، اصول و مراحل روش صحیح آموزش)
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


کودکان از سنین پایین به نقاشی کشیدن علاقه نشان می‌دهند. نیمکره راست مغز ما مسئول خلاقیت و نوآوری است. آموزش نقاشی به کودکان می‌تواند یک فرصت برای بروز خلاقیت، تقویت مهارت‌های هنری و ارتقاء تفکر آنان نیز باشد. این یادگیری نقاشی در کودکان از چند ماهگی شروع شده و با استمرار پرورش می‌یابد. چالش مهمی که اغلب خانواده‌ها با آن روبرو هستند چگونگی آموزش نقاشی به کودکان است. در این مقاله سعی شده تا این چالش را برای خانواده‌ها برطرف سازیم.

قبل از بررسی مبانی آموزش نقاشی به کودکان باید به بررسی انواع روش‌ها و ابزارهای نقاشی بپردازیم و سنین مختلف کودکان را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم به روش صحیح چگونگی آموزش نقاشی به کودکان برسیم. در ادامه، مبانی، اصول، مراحل و روش صحیح آموزش نقاشی به کودکان را بررسی خواهیم کرد.
 

مبانی آموزش نقاشی به کودکان

 

انتخاب ابزار مناسب

 

ابزار مناسب برای نقاشی از مهم‌ترین اصول آموزش نقاشی به کودکان است که در ادامه به این مورد می‌پردازیم. در آموزش نقاشی به کودکان باید از موادی استفاده شود که برای کودکان مناسب باشد. وقتی صحبت از نقاشی می‌شود بوم نقاشی و ابزارهای گران‌قیمت تداعی می‌شوند. اما در آموزش به کودکان ابزارهایی مانند مداد رنگی، پاستل، آبرنگ، کاغذهای رنگی و رنگ‌های انگشتی ابزارهای آموزشی مناسبی هستند. اگر خرید رنگ‌ها را در نظر داریم در نظر بگیریم که رنگ‌هایی انتخاب کنیم که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مناسب کودکان باشد. این رنگ‌ها باید مواد شیمیایی مضر نداشته باشند. همچنین گاهی این رنگ‌ها قابل شستشو هستند که می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. همچنین محیطی فراهم باشد که کودکان بتوانند تمام ابزارها را امتحان کنند.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای آموزش نقاشی به کودکان

 

محیط مناسب

 

نقاشی هنر است و هنرمند نیاز به تمرکز بالایی دارد. فراهم ساختن محیط مناسب برای کودک در حین نقاشی یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش نقاشی به کودکان می‌باشد. باید برای تمرین نقاشی، فضایی فراهم باشد که کودکان بتوانند در آن راحت باشند و با خیال راحت تمرینات هنری خود بپردازند. این محیط مناسب می‌تواند یک میز ساده باشد که آن را با روزنامه یا هر نوع پوشش دیگر کاور گرفته‌ایم. همچنین می‌توانیم اولین تجربیات را در محیطی خارج از منزل همانند حیاط در نظر بگیریم تا کشف و جستجو کودکان با خاطر جمع انجام شود. کودکان نگران رنگی شدن محیط و خراب کاری نباشند و بتوانند آسوده خاطر به تمرین خود بپردازند. فقط در نظر داشته باشیم که محیط به گونه‌ای باشد که دسترسی به تمام ابزارها به راحتی انجام شود.

 

پایین آوردن انتظارات

 

همیشه به خاطر داشته باشیم که فشار آوردن به کودکان می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. باید اجازه دهیم کودکان بر اساس توانایی و خلاقیت شخصی خودشان نقاشی کنند و اثرات خود را خلق کنند. نقاشی‌های هرچند ساده را تشویق کنیم تا بتوانند رشد کنند.
 البته باید از تشویق‌های بی‌مورد هم بپرهیزیم و تا جایی که ممکن است ایرادات و مشکلات کار کودک را نیز بیان کنیم تا در کنار رفع مشکلات خود روش صحیح آموزش نقاشی به کودکان را نیز پیاده‌سازی کرده باشیم.


 بیشتر بخوانید:  نکات مهم در آموزش نقاشی به کودکان

 

اصول آموزش نقاشی به کودکان

 

تشویق خلاقیت

 

نقش تشویق و تایید شدن کودکان توسط دیگران را نمی توان نادیده گرفت. باید به کودکان اجازه داد تا با آزادی نقاشی کنند. برای نقاشی‌های آنها محدودیت ایجاد نکنیم. این امر انگیزه آنها را بالا می‌برد تا کار خود را بهتر انجام دهد. این احترام به ایده‌های کودکان سبب می‌شود تا اعتماد به نفس بگیرند و خلاقیت خود را شکوفا کنند.
 

آموزش قدم‌به‌قدم

 

شروع نقاشی باید از مراحل ساده و ابتدایی نقاشی مانند خطوط ساده، شکل‌های ساده و رنگ‌آمیزی باشد. می‌توانیم برای آنها کتاب‌های رنگ‌آمیزی تهیه کنیم تا مهارت‌های ابتدایی را یاد بگیرند، و در کشیدن طرح‌ها از کشیدن اشکال ساده مانند دایره، مربع و ... شروع کنیم.
 

بیشتر بخوانید:  آموزش فتوشاپ برای کودکان

 

نحوه آموزش نقاشی به کودکان

 

 

آشنایی با ابزارهای نقاشی


آشنایی با ابزارهای نقاشی مانند مداد رنگی‌ها، رنگ‌ها، و برس‌ها از مراحل اولیه است.

بیشتر بخوانید:  آموزش نقاشی با برنامه paint

 

آموزش مفاهیم پایه


مفاهیم اولیه نقاشی مانند خط کشیدن، شکل‌های ساده و نحوه ترکیب آن‌ها را به کودکان آموزش دهیم. ترکیب چه رنگ‌هایی چه رنگ جدیدی ایجاد می‌کند، ترکیب دو شکل ساده به طور مثال دو مثلث چه شکل جدیدی ایجاد می‌کند از ابتدایی‌ترین تمرین‌‌‌های لازم است.

 

تمرین و الگوبرداری


کودکان را به تمرین کردن تشویق کنیم. تمرینات ساده با توجه به توانمندی‌های کودکان ایجاد کنیم. تصاویر آماده قرار دهیم تا از آن ها الگوبرداری کنند. این تمرینات در کنار هم می‌توانند سبب رشد مهارت در کنار خلاقیت شوند.

بیشتر بخوانید:  چگونه نقاشی دیجیتال بکشیم؟  

 

اشتیاق و پشتیبانی مداوم


از ذوق و سلیقه کودکان حمایت کنیم تا به تلاش خود ادامه دهند. اعتماد به نفسشان تقویت شده و ایده های جدید پیاده‌سازی کنند. هنگامی که نقاشی خود را ارائه می‌دهند از آنها سوالاتی بپرسیم تا بتوانند توضیحات و افکار خود را بیان کنند. سوالات را با هدف دیدن نقاط ضعف نپرسیم بلکه داستان‌ها و توضیحات کودکان را بدون قضاوت و جهت گیری بشنویم. در هنگام آموزش نیز می‌توانیم برای نقاشی‌ها داستان طراحی کنیم تا جزییات بیشتری به نقاشی اضافه کنیم و اشتیاق کودکان نیز برای همراهی با نقاشی بیشتر خواهد شد. این پشتیبانی به مرور زمان باعث پیشرفت و شکوفایی استعداد در کودکان خواهد شد.

 

لذت نقاشی کشیدن


هنگامی که نحوه تدریس نقاشی به کودکان درست و اصولی باشد، مهم‌ترین نکته آن، این است که فرآیند آموزش برای آن‌ها لذت‌بخش باشد. کودکان نیاز دارند تا تشویق‌ شوند تا نه فقط به عنوان یک وظیفه، بلکه با رضایت خودشان انجام شود.

 چنانچه علاقمندی فرزندتان به  مباحث برنامه نویسی را مشاهده می کنید، می توانید از آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان  استفاده کنید تا او را در مسیری که علاقه دارد پشتیبانی کنید.