آموزش دانلود و نصب اسکرچ در ویندوز

آموزش ها
دوشنبه 22 آبان 1402
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه

 

امروزه یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ساخت بازی و انیمیشن در بین کودکان و نوجوانان برنامه اسکرچ است. این برنامه قدرتمند می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم تا با آموزش دانلود و نصب آن آشنا شویم. بد نیست در ابتدا کمی درباره اینکه اسکرچ چیست و در مورد سازنده آن نیز اطلاعات به دست بیاوریم.

برنامه اسکرچ توسط دانشگاه ماساچوست MIT ساخته شد. این دانشگاه سالهاست که رتبه یک جهان است و در حوزه توسعه فناوری و علوم جدید نقش به‌سزایی دارد. این دانشگاه نرم‌افزارهای مختلفی جهت آسان‌تر شدن برنامه نویسی ساخته است. یکی از این برنامه‌ها اسکرچ بوده که به صورت کاملا رایگان در اختیار همه قرار‌‌ داده شده است. اسکرچ برای شروع یادگیری کدنویسی ساخته شده، اما با کمی خلاقیت می‌توانیم انیمیشن‌ها و بازی‌های جالبی بسازیم. یکی از ویژگی‌های اسکرچ، بلوکی بودن آن است. یعنی می‌توانیم قطعه کدهای آماده را مثل یک پازل به یکدیگر متصل کنیم و برنامه خودمان را بسازیم. همچنین شخصیت‌های مخصوص خودمان را طراحی کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های اسکرچ، پشتیبانی از زبان فارسی است. البته اگر می‌خواهیم در آینده نیز کدنویسی را ادامه دهیم بهتر است از ابتدا زبان برنامه را انگلیسی قرار دهیم تا حین ساخت بازی، با کدها و دستورهای مختلف آن آشنا شویم و کلمات تخصصی برنامه نویسی را نیز یاد بگیریم.

محیط داخلی برنامه اسکرچ با رنگ‌های مختلف دسته‌بندی شده است که با توجه به عملکرد، کدها در یک دسته رنگی قرار گرفته‌اند.

در مقابل اسکرچ، نسخه اسکرچ جونیور (scratchJr) نیز وجود دارد که این برنامه از دستورهای بسیار ساده ای پشتیبانی می‌کند و کودکان از آن استفاده می‌کنند. برنامه اسکرچ برای آموزش برنامه نویسی به کودک و نوجوان استفاده می‌شود، اما تمام کسانی که می‌خواهند برای اولین بار برنامه نویسی را یاد بگیرند می‌توانند از آن برای یادگیری منطق برنامه نویسی استفاده کنند. در ادامه به آموزش نصب و راه اندازی هر دو این برنامه ها می‌پردازیم.

اسکرچ به دو صورت آنلاین و آفلاین قابل استفاده است. 

 

استفاده از اسکرچ بدون نصب

 

در نسخه آنلاین کافیست تا وارد این  سایت اصلی اسکرچ  شویم و از قسمت Create از نسخه آنلاین آن استفاده کنیم.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی با اسکرچ

 

آموزش دانلود و نصب اسکرچ

 

با نصب اسکرچ، می‌توانیم بدون نیاز به اینترنت از این برنامه استفاده کنیم.

 

مراحل دانلود برنامه اسکرچ در ویندوز

 

برای دانلود اسکرچ، روی لینک زیر کلیک می‌کنیم: 

https://scratch.mit.edu/download

در این صفحه نسخه‌های مختلفی از اسکرچ برای سیستم عامل‌های مختلف قرار گرفته است که می‌توانیم با توجه به سیستم عامل کامپیوترمان نسخه مورد نظرمان را انتخاب کنیم. (در این مقاله ما نسخه مربوط به سیستم عامل ویندوز را دانلود می کنیم). 

حالا در صفحه باز شده به پایین صفحه اسکرول می کنیم  و روی گزینه direct download  کلیک می‌کنیم.

بهترین راه برای آموزش صفر تا صد اسکرچ برای کودکان شما، گذراندن دوره های تخصصی است. پل استار دوره‌ای با عنوان آموزش اسکرچ برای کودکان شما تعبیه کرده است که از مبتدی تا پیشرفته، اسکرچ را به فرزندان شما می‌آموزد.

 

 

 

دانلود اسکرچ به صورت خودکار شروع می‌شود. ما از برنامه گوگل کروم استفاده می‌کنیم و می‌توانیم آن را از قسمت دانلودها ببینیم.

 

 

 

 

پس از پر شدن نوار دانلود، فایل setup اسکرچ در پوشه دانلود سیستم ما قرار می‌گیرد که باید با استفاده از آن فایل اسکرچ را نصب کنیم.

 

مطالب مرتبط: ساخت انیمیشن با اسکرچ

 

آموزش نصب اسکرچ در ویندوز

 

برای نصب برنامه اسکرچ، روی فایل setup دانلود شده کلیک می‌کنیم. صفحه زیر باز می‌شود. در صورتی که روی کامپیوترمان چند یوزر داشته باشیم می‌توانیم در این قسمت انتخاب کنیم که این برنامه در کدام یوزرها در دسترس قرار بگیرد. ما می‌خواهیم روی تمام یوزرهای سیستم‌مان اسکرچ داشته باشیم پس گزینه‌ی اول را انتخاب و سپس روی دکمه install کلیک می‌کنیم.

 

 

 

 

با زدن دکمه install برنامه شروع به نصب می‌شود که ممکن است در سیستم‌های مختلف کمی زمان‌بر باشد.

 

 

 

 

در نهایت دکمه finish  را می‌زنیم و به همین ترتیب برنامه نصب شده و برای ما قابل استفاده است.

 

برای دانلود و نصب اسکرچ جونیور نیز می‌توانیم وارد سایت اسکرچ جونیور شویم. برای این کار می‌توانیم از این لینک استفاده کنیم:

https://www.scratchjr.org/

 نصب اسکرچ جونیور هم مراحل مشابهی دارد و می‌توانیم به‌راحتی مانند اسکرچ، برنامه اسکرچ جونیور را هم روی سیستم‌مان نصب و استفاده کنیم.

 

نتیجه گیری

 

امروزه با وجود نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه نویسی همچون اسکرچ، آموزش برنامه نویسی کودکان ساده‌تر شده است. کودکان و نوجوانان از سنین پایین به راحتی می‌توانند منطق برنامه نویسی را درک کنند. در واقع خواسته و ناخواسته زندگی نسل جدید درگیر تکنولوژی و مباحث مرتبط با آن می‌باشد. از این رو چه بهتر که مسیرشان با علم و دانش اصولی همراه باشد و از هدر رفتن زمان ارزشمندشان جلوگیری کنیم. فرزندانمان سرشار از انرژی و نوآوری هستند. چه بسا که با پرورش این استعدادها بتوانیم راه آینده آنها را هموارتر کنیم.

سوالات خود را در رابطه با اسکرچ کامنت بگذارید و اگر علاقه‌مند به آموزش اسکرچ هستید از لینک زیر می‌توانید در دوره آموزشی آن شرکت کنید.

 

منابع

 

  1. https://scratch.mit.edu/
  2. https://www.scratchjr.org/