بک اند چیست؟

مقالات
یکشنبه 13 خرداد 1403
جهت مطالعه این مقاله به 10 دقیقه زمان نیاز دارید
بک اند چیست؟
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

 مقدمه:

برنامه نویسی بک اند، در واقع اسکلت زیرساخت‌های دیجیتال است و به اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها و سیستم‌ها قدرت می‌بخشد. در این مقاله، برنامه نویسی بک اند را بررسی می‌کنیم و با کارایی، اهمیت‌ آن و تاثیراتی که بر دنیای د‌یجیتال دارد بیشتر آشنا می‌شویم.


 

برنامه نویسی بک اند چیست :

به صورت کلی، بک اند به سمت سرور یک نرم افزار اشاره دارد. یک وبسایت را تصور کنید. طراحی زیبا، عناصر تعاملی و متنی که روی صفحه می‌بینید، فرانت اند می‌باشد و بک اند در واقع موتور مخفی است که درخواست های کاربر را بررسی می‌کند، داده‌ را مدیریت می‌کند و در نتیجه باعث اجرا شدن صحیح سایت می‌شود. 


 

بک اند دولوپر چیست :

به افراد متخصص در زمینه توسعه بخش بک اند، بک اند دولوپر می‌گویند. این افراد مکانیزم‌های تجزیه و تحلیل درخواست‌های کاربر در سمت سرور را می‌سازند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش فرانت اند

 

کاربرد های برنامه نویسی بک اند :

 

ذخیره سازی و مدیریت داده :

یکی از کاربرد‌های برنامه نویسی بک اند، ذخیره سازی امن اطلاعات مربوط به پروژه  و اپلیکیشن است. اطلاعاتی مانند حساب های کاربری، جزئیات و مشخصات مربوط به محصولات سایت، پست‌های بلاگ، نظرات کاربران و… می‌توانند در بخش بک اند مدیریت شوند. بک اند دولوپر ها دیتابیس‌های منظم مورد نیاز را طراحی می‌کنند و در صورت نیاز از این داده‌ها استفاده می‌شود.


 

اسکریپت نویسی سمت سرور:

در بخش بک اند از زبان های اسکریپتی مانند پایتون، جاوا یا PHP برای اجرای پروسه‌ها و روند های پیچیده استفاده می‌شود. تصور کنید که یک دکمه مربوط به تکمیل یک فرم خاص را در وبسایت کلیک می‌کنید. اسکریپت بک اند داده را تحویل می‌گیرد آن را تایید کرده و پروسه‌های مربوط به آن را اجرا کرده و سپس داده را داخل دیتابیس ذخیره می‌کند. اسکریپت نویسی امکان قابلیت هایی مانند احراز هویت، شخصی سازی محتوا و… را فراهم می‌کند.


 

API ها:

API ها به عنوان واسطه بین اجزای مختلف اپلیکیشن عمل می‌کند و به آنها امکان تعامل و همکاری می‌دهند. بخش بک اند این API ها را ساخته و مدیریت می‌کند همچنین عملکرد ها و قوانین خاص که بقیه اجزا با آن ارتباط برقرار می‌کند را وضع می‌کند. برای مثال یک اپلیکیشن رزرو بلیط هواپیما می‌تواند با استفاده از API با دیتابیس پروازها ارتباط برقرار کند و قیمت بلیط ها را به صورت لحظه‌ای به روزرسانی کند. 


 

امنیت و مقیاس پذیری:

بخش برنامه نویسی بک اند محافظ امنیت اپلیکیشن می‌باشد. این بخش می‎تواند مراحل مورد نیاز برای یک مکانیزم احراز هویت معتبر را پیاده سازی کند و از دسترسی های غیرمجاز و به خطر افتادن داده های حساس کاربران جلو‌گیری می‌کند.

بخش بک اند نیازمند مقیاس‌پذیر بودن است. تا بتواند حجم داده های ورودی توسط کاربران و افزایش ترافیک ناگهانی را مدیریت کند. بک اند دولوپر ها از ابزار‌ها و استراتژی‌هایی برای انعطاف پذیری و رشد سیستم استفاده می‌کنند. 

 

مطالب مرتبط: معرفی بهترین زبان های فرانت اند برای برنامه نویسی
 

اکوسیستم بک اند:

دنیا و نقشه راه بک اند صرفاً به کد نویسی محدود نمی‌شود و نیازمند یادگیری و استفاده از ابزار‌ها و تکنولوی‌های مختلف می‌باشد. 


 

دیتابیس:

پایه و اساس ذخیره سازی داده، دیتابیس می‌باشد. دیتابیس‌هایی مانند MySQL, PostgreSQL, یا دیتابیس های NoSQL مانند MongoDB برای پاسخگویی به نیاز‌های مختلف استفاده می‌شود. انتخاب دیتابیس مناسب برای پروژه بسیار مهم است. 


 

سرور:

سرور‌ها ماشین های فیزیکی یا مجازی هستند که دیتابیس‌ها و نرم افزار‌های مربوط به بک اند در آنها استقرار دارند. آنها قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن را فراهم می‌سازند. پلتفرم های ابری(Cloud) مانند سرویس وب آمازون (AWS) یا پلتفرم ابری گوگل (GCP) راه حل‌های قدرتمندی برای سرور ارائه می‌دهند. 


 

فریم ورک‌های بک اند:

فریم ورک‌هایی مانند Django, Ruby و Spring ساز و کار‌های از قبل آماده شده و عملکردهای مورد نیاز را برای توسعه دهندگان بک اند فراهم می‌کند. این ابزار‎‌ها پروسه توسعه بک اند و قابلیت استفاده چندباره از یک کد را تسهیل می‌کنند.


 

بک اند دولوپر ها:

بک اند دولوپر‌ها مسئول مهندسی، طراحی و توسعه منطق های مربوط به سمت سرور اپلیکیشن‌ها می‌باشند. آنها تخصص مورد نیاز در برنامه‌ نویسی مدیریت دیتابیس و فریم ورک‌های بک اند را دارند. 


 

تحول‌‌های حوزه بک اند:

بک اند به طور همیشگی در حال تغییر و تحول می‌باشد. تکنولوژی‎ های تازه و نوین به نسبت تقاضا‌های کاربران به بخش بک اند راه پیدا کرده اند. 

در‌ این بخش، با چند نمونه از این تکنولوژِی‌ها آشنا خواهیم شد. 

 

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی فرانت اند چیست؟
 

محاسبات بدون سرور (Serverless Computing): 

این نوع عملکرد‌ها به توسعه دهندگان امکان نوشتن کد بدون نیاز به مدیریت سرور را می‌دهد. این قابلیت به دلیل از بین بردن فعالیت‌های مورد نیاز برای نگهداری از سرور پروسه توسعه بک اند را تسهیل می‌کند.


 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: 

سیستم‌های بک اند به طور گسترده در‌حال استفاده از هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین (Machine Learning) هستند. این ابزار‌ها و تکنولوژی‌های جدید در اعمالی مانند بررسی و تحلیل داده، شخصی سازی و… کاربرد دارند.     





 

جمع بندی:

بک اند و فرانت‌اند مانند دو روی یک سکه هستند. این دو بخش با اینکه تفاوت‌های زیادی دارند ولی با یکدیگر برای فراهم کردن بک تجربه کاربری جذاب همکاری می‌کنند. در این مقاله بخش بک اند و نقشه راه بک اند را بررسی کردیم و با ابزار‌ها و تکنولوژی های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه آشنا شدیم. اگر علاقمند هستید تا برای یادگیری آموزش بک اند که بخشی از آموزش برنامه نویسی کودکان است اقدام کنید، موسسه پل استار کمک خوبی برای شما خواهد بود. 

همچنین در ادامه بخوانید:
برنامه نویسی لاراول چیست؛ لاراول بهتر است یا جنگو
برنامه نویسی لاراول چیست؛ لاراول بهتر است یا جنگو
فریم‌ورک‌های بک‌اند یکی از ابزارهای اصلی در توسعه نرم‌افزارهای وب هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا برنامه‌های پیچیده و قدرتمندی را با سرعت و کارایی بالا ایجاد کنند. در زیر توضیحی اجمالی از برخی از فریم‌ورک‌های بک‌اند معروف آورده شده است و در انتها درباره فریم‌ورک لاراول بیشتر توضیح می‌دهیم و به شما معرفی می‌کنیم که برنامه‌نویسی لاراول چیست و چگونه می‌توان با لاراول شروع به کار کرد.
برنامه نویسی فرانت اند چیست و فرانت اند دولوپر کیست؟
برنامه نویسی فرانت اند چیست و فرانت اند دولوپر کیست؟
در دنیای امروزی ، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی برای افراد و شرکت‌ها ابزارهای بسیار مهمی برای ارتباط و تعامل با دیگران هستند. یکی از عوامل اصلی که به شکل و کارکرد این وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد، Front-end یا برنامه نویسی فرانت اند است. Front-end مسئول طراحی و ایجاد بخشی از یک نرم‌افزار است که توسط کاربر در مرورگر وب یا برنامه‌های موبایل استفاده می‌شود.