معرفی انواع حلقه در پایتون + آموزش نوشتن حلقه در پایتون

آموزش ها
سه شنبه 10 بهمن 1402
جهت مطالعه این مقاله به 7 دقیقه زمان نیاز دارید
معرفی انواع حلقه در پایتون + آموزش نوشتن حلقه در پایتون
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

مقدمه


در این مقاله قصد داریم تا با هم بررسی کنیم که حلقه چیست و با حلقه‌ها در پایتون آشنا شویم. همچنین با هم یاد بگیریم که نوشتن حلقه در پایتون چطور انجام می‌شود و تعدادی مثال کاربردی نیز خواهیم داشت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 
 

تعریف حلقه

 

همانطور که می‌دانیم، برای تکرار دستورها در برنامه‌نویسی از حلقه‌ها استفاده می‌شود. زمانی که می‌خواهیم تعدادی کد تکرار شوند و مجددا تکراری آنها را ننویسیم. برای این کار حلقه‌ای ایجاد می‌کنیم که تا وقتی شرط مورد نظر ما درست است، آن کدها تکرار شوند. این شرط می‌تواند شامل یک شرط یا مجموعه‌ای از شرایط متفاوت باشد. 
 

کاربرد حلقه‌ها در پایتون

 

حلقه‌ها چند مزیت دارند. یکی از مهم‌ترین کاربرد حلقه‌ها در پایتون، جلوگیری از تکرار و اضافه‌نویسی است. حلقه‌ها کمک می‌کنند تا کدهای تکراری ننویسیم و همچنین کمک می‌کنند تا کدهای تکراری نداشته باشیم و کدها سریع‌تر و خواناتر نیز خواهند بود. نگهداری و توسعه کدها نیز آسان‌تر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:‌ حلقه تکرار در پایتون

 

حلقه در پایتون

 

به طور کلی در پایتون دو حلقه داریم. حلقه اول حلقه for و حلقه نوع دوم while  است. این حلقه‌ها کاربرد و ساختار متفاوتی دارند. که به تفکیک به بررسی آنها می‌پردازیم. تمامی دستوراتی که باید تکرار شوند را کمی جلوتر از حلقه می‌نویسیم تا پایتون تشخیص دهد که این کدها باید تکرار شوند. این مقدار به صورت استاندارد 4 فاصله در نظر گرفته شده است اما می‌توانیم فاصله بیشتر یا کمتری نیز لحاظ کنیم. اما به صورت کلی بهتر است که از 4 فاصله یا همان یک Tab  استفاده کنیم.

 

نوشتن حلقه for در پایتون

 

از حلقه for زمانی استفاده می‌کنیم که بدانیم تعداد تکرار مجموعه کدها به چه تعداد است. برای نوشتن آن به روش زیر عمل می‌کنیم:


for item in sequence:
    # Codes
 

در توضیح این کد می‌توان گفت که کلمه کلیدی پایتون یعنی for را به صورت حروف کوچک می‌نویسیم. item همان شمارنده برای تکرار کدها است. به این معنا که در هر بار تکرار یکی از آیتم‌های sequence را برمی‌دارد و کدها (Codes) را اجرا می‌کند. دقت کنیم که کدها به اندازه 4 فاصله جلوتر نوشته می‌شوند.

مطالب مرتبط:‌ حلقه for در پایتون

 

مثال حلقه for در پایتون


برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید:


Colors=[“green”, ”red” ,”blue”]
for i in Colors:
    print(i)
 

در این مثال به ازای هر یک از رنگ‌هایی که در لیست color داریم، متغیر i هربار مقداری از لیست برمی‌دارد. در دفعه اول i همان green و در دفعه دوم مقدار آن red و در بار آخر مقدار آن برابر با رنگ blue است. پس برای اجرای print که نمایش در خروجی است، به ترتیب نام رنگ‌ها را نمایش می‌‎دهد.
 

حلقه‌ها در پایتون، مثالی دیگر از for

 

نوع دیگری که می‌توانیم از حلقه for استفاده کنیم به صورتی‌ست که مستقیما میزان تکرار آن را مشخص کنیم. 


for count in range(10):
    print(“hello”)
 

در این مثال count میزان تعداد تکرار را شمارش می‌کند و تا 10 بار کلمه hello را در خروجی نمایش می‌دهد.
نکته قابل توجه این است که مقدار شمارنده از عدد 0 شروع به شمارش می‌کند.
برای درک این موضوع می‌توانیم مقدار آن را پرینت کنیم تا به عملکرد آن پی ببریم. برای این کار می‌نویسیم:


for count in range(10):
    print(i)
 

در این‌صورت خروجی به شکل زیر خواهد بود:


0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 

حال با کاربرد آن آشنا شدیم، شمارش شمارنده حلقه را تغییر می‌دهیم. برای این کار می‌توانیم در پرانتز range اعداد شروع، پایان و میزان تغییرات در شمارش را تعیین کنیم. پس می‌نویسیم:


for i in range(20,50,3):
    print(i)
 

در این مثال مقدار اولیه i همان عدد 20 است و هربار 3 واحد به آن اضافه می‌شود و این کار را تا زمانی که به عدد 50 برسد ادامه خواهد داد.
برای درک بهتر کدها، پیشنهاد می‌شود که حتما کدها را بنویسید و امتحان کنید.
 

مطالب بیشتر:‌ حلقه های تو در تو در پایتون

نوشتن حلقه در پایتون،while

 

نوع دوم حلقه استفاده از while است. در این مورد ما تعداد تکرارهای لازم را نمی‌دانیم، اما می‌توانیم بنویسیم که تا زمانی که شرایط لازم مهیا است، کار تکرار انجام شود. تکرار کدها انجام می‌شود و زمانی‌که شرط درست نباشد از حلقه خارج خواهد شد. شکل کلی آن به شرح زیر است:


while condition:
    # Codes
 

ابتدا کلمه while را می‌نویسیم. سپس شرط مورد نظر را می‌نویسیم. تا زمانی که شرط برقرار است قسمت codesها اجرا  و تکرار خواهند شد.

 

مثال نوشتن حلقه while در پایتون


در این مثال می‌خواهیم تا زمانی‌که حلقه ما کوچک‌تر از 6 باشد این مقدار متغیر i را نمایش دهد.


i = 1
while i < 6:
 print(i)
 i += 1
 

با این کار هربار چک می‌کنیم مقدار متغیر i آیا کوچک‌تر از عدد 6 است؟ اگر جواب بله است پس آن را پرینت کرده سپس 1 واحد به آن اضافه می‌کند.
 

مطالب مرتبط:‌ حلقه while در پایتون

 

حلقه بی‌نهایت در پایتون


برای داشتن حلقه‌ای که بی‌نهایت تکرار انجام دهد فقط کافی‌ست تا این کد را بنویسم:


While True:
    # Codes
 

با این کار شرط همیشه  True یا صحیح است. همانطور که گفتیم شرط تا زمانی که صحیح باشد، کدها تکرار خواهند شد پس با این دستور شرط همیشه صحیح است و برای همیشه تکرار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  حلقه بی نهایت در پایتون

 

خروج از حلقه‌ها در پایتون

 

برای خروج از حلقه پایتون می‌توانیم در قسمت مورد نظر دستور break را بنویسیم. با نوشتن این دستور بدون در نظر گرفتن میزان تکرارهای باقیمانده از حلقه خارج خواهیم شد. این دستور علاوه بر حلقه‌ها در تمامی قسمت‌های کدنویسی در پایتون کاربرد خواهد داشت.


 

نتیجه‌گیری


تغییرات در میزان نوشتن کدها در مثال‌های کوچک به چشم نمی‌آیند اما زمانی که تعداد تکرار بالا می‌رود، این حلقه‌ها می‌توانند کدها را تا میزان چشم‌گیری کوتاه‌تر کنند و توسعه کد را آسان‌تر نمایند.

موسسه پل استار یک موسسه شتابدهی استعداد در حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان است. این موسسه با برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی مخصوص کودکان و نوجوانان باعث کشف و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله با مشاورین این موسسه تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید