اینترنت اشیا چیست و تاثیر یادگیری اینترنت اشیاء بر زندگی کودکان

حوزه های تکنولوژی
سه شنبه 28 آذر 1402
جهت مطالعه این مقاله به 8 دقیقه زمان نیاز دارید
اینترنت اشیا چیست و تاثیر یادگیری اینترنت اشیاء بر زندگی کودکان
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

اینترنت اشیا چیست؟

 

اینترنت اشیا یا IOT، شبکه‌ای از دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر است که داده‌ها را با سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا و فضای ابری متصل، تبادل می‌کنند. دستگاه‌های اینترنت اشیا معمولاً با فناوری‌هایی مانند حس‌گرها و نرم‌افزار، تعبیه شده‌اند و می‌توانند شامل ماشین‌های مکانیکی، دیجیتالی و اشیا که از این تکنولوژی بهره می‌برند، باشند. امروزه در صنایع مختلف، سازمان‌های زیادی از اینترنت اشیا بهره می‌برند تا ارزش کسب‌وکار خود را بالا ببرند و خدمات و تصمیم‌گیری‌های خود را بهبود بخشند و بتوانند بهترین خروجی را داشته باشند. با اینترنت اشیا، داده‌ها از طریق شبکه، بدون نیاز به تعامل خاصی، از یک شی به شی دیگر یا از یک انسان به انسان دیگر، قابل انتقال می‌باشند. به طور خلاصه اینترنت اشیا حس‌گر‌ها یا برد‌هایی است که بر روی اشیا مختلف نصب می‌شوند و می‌تواند بین آنها یا بین آنها و انسان، ارتباط مفید و کارآمدی برقرار سازد. 
 

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

 

کار دستگاه‌های اینترنت اشیا، در واقع اشتراک‌گذاری داده‌هایی است که توسط حس‌گرهایی که روی اشیا مختلف نصب است و یا به کمک اینترنت دریافت کرده است، روی یک فضای اشتراکی خاص قرار گیرد. در واقع یک فضای اشتراکی داریم که هر شی می‌تواند داده‌های خود را به کمک ابزار اینترنت اشیا در این فضا قرار دهد. قبل از اشتراک‌گذاری داده‌ها، می‌توان داده‌ها را به صورت محلی تجزیه‌ و تحلیل نیز کرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت محلی حجم داده های ارسال شده به این فضای اشتراکی  را کاهش می دهد که مصرف پهنای باند را به حداقل می‌رساند.
گاهی اوقات، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می‌کنند، عمل می‌کنند. دستگاه‌ها بیشتر کار را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، اگرچه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند. به عنوان مثال برای راه‌اندازی، دادن دستورالعمل‌ها یا دسترسی به داده‌ها.
اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کمک به آسان‌تر و پویاتر کردن فرآیندهای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کند.
 

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

 

 

 

اینترنت اشیا به مردم کمک می‌کند هوشمندتر زندگی و کار کنند. برای مثال، مصرف‌کنندگان می‌توانند از دستگاه‌های تعبیه‌شده در اینترنت اشیا، مانند ماشین‌ها، ساعت‌های هوشمند و غیره، برای بهبود زندگی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی به خانه می‌رسد، ماشین او می‌تواند با پارکینگ ارتباط برقرار کند تا در را باز کند. در خانه پکیج می‌تواند با دمای از پیش تعیین شده تنظیم شود، و نور خانه را می‌توان روی شدت و رنگ دلخواه تنظیم کرد. علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکارسازی خانه‌ها، اینترنت اشیا برای تجارت نیز ضروری است. 
اینترنت اشیا ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای زیادی را بدون دخالت انسان انجام دهند. شرکت‌ها می‌توانند فرآیندها را خودکار کنند، هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند، ضایعات را کاهش دهند و ارائه خدمات را بهبود بخشند. اینترنت اشیا به کاهش هزینه تولید و تحویل کالا کمک می‌کند و شفافیت را در تراکنش‌های مشتری ارائه می‌دهد.
اینترنت اشیا یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها است و همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، زیرا روز به‌ روز کسب‌وکارهای بیشتری به پتانسیل دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا پی می‌برند و سعی می‌کنند دستگاه‌های خود را با این تکنولوژی وقف دهند. پس اگر علاقمند به یادگیری این علم شگفت انگیز هستید می توانید از دوره آموزش اینترنت اشیا موسسه پل استار برای این منظور استفاده کنید. 
 

مزایای اینترنت اشیا برای سازمان‌ها چیست؟

 

اینترنت اشیا چندین مزیت را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. مزایای رایج برای مشاغل شامل موارد زیر است:
1) فرآیند‌های کلی کسب‌وکار را زیر نظر دارد.
2) باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
3) بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد.
4) یکپارچه‌سازی و مدل‌های تجاری بهتری را ارائه می‌دهد.
5) تصمیمات تجاری بهتری را امکان‌پذیر می‌کند.
6) درآمد بیشتری ایجاد می‌کند.
7) اینترنت اشیا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا کسب‌وکارشان را مطابق با علم روز و اینترنت اشیا سازگار سازند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های کسب‌وکارشان در اختیارشان می‌گذارد.
8) به طور کلی، اینترنت اشیا در سازمان‌های تولیدی، حمل‌ونقل و خدماتی که از حسگرها و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، بسیار پرکاربرد است. 
9) اینترنت اشیا می‌تواند با تسهیل کار کشاورزان در کشاورزی به نفع آنها باشد. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت، دما و محتوای خاک را جمع‌آوری کنند و همچنین می‌تواند به خودکارسازی ابزارآلات کشاورزی کمک کند.
10) اینترنت اشیا می‌تواند به نظارت بر عملیات زیرساخت اطراف کمک کند. برای مثال، حسگرها می‌توانند رویدادها یا تغییرات درون ساختمان‌ها، پل‌ها و سایر زیرساخت‌ها را که ایمنی آنها مهم است نظارت کنند. این کار مزایایی مانند بهبود مدیریت حوادث و واکنش، کاهش هزینه‌های عملیات و بهبود کیفیت خدمات را فراهم می‌کند.
11) در خانه نیز می‌توان از اینترنت اشیا برای نظارت و دستکاری سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی در یک ساختمان استفاده کرد. در مقیاس وسیع‌تر، شهرهای هوشمند می‌توانند به شهروندان در کاهش ضایعات و مصرف انرژی کمک کنند.
12) اینترنت اشیا در همه صنایع نفوذ خواهد کرد و علاوه بر موارد بالا می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی، مالی، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 

اینترنت اشیا بر کودکان و نوجوانان چه تاثیراتی دارد؟

 

 


 

 

اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنت اشیا و فناوری‌های دیگر مرتبط به کودکان و نوجوانان، اکنون به بخش بزرگی از زندگی کودکان تبدیل شده‌اند. در اینجا مواردی در مورد اینکه چگونه اینترنت اشیا می‌تواند بر کودکان تاثیر بگذارد و چگونه در رشد آنها موثر است، آورده شده است.
 

اینترنت اشیا و بازی‌های ویدیویی

 

امروزه کودکان به دلیل فراگیری اینترنت و تکنولوژی، به طور طبیعی می‌دانند چگونه از دستگاه‌های الکترونیکی و فناوری دیجیتال استفاده کنند. با این حال، نباید کودکان را محدود به چیزی کرد که به سادگی روی صفحه‌ نمایش نشان داده می‌شود، امروزه اینترنت را می‌توان به دستگاه‌های فیزیکی و اشیا مختلف نیز متصل کرد و بتوان بهترین بهره‌وری را داشت. به طور مثال اینترنت اشیا در زندگی کودکان می‌تواند در بازی‌های ویدیویی خلاصه شود. علاوه بر اینکه کودکان با شخصیت بازی، بازی می‌کنند بلکه مراحل مختلفی را باز می‌کنند و تغییرات در قدرت و کیفیت شخصیت بازی را برای بعد حفظ می‌کنند یا مثلا یک اسباب‌بازی فیزیکی را به یک بازی ویدیویی متصل می‌کنند و می‌توانند بازی را با هیجان بیشتری و واقعی‌تر انجام دهند. با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و جایگزینی هوش مصنوعی  به جای انسان‌ها، شما می توانید آینده فرزندتان را  از همین حالا تضمین کنید و از آموزش برنامه نویسی کودکان برای این منظور استفاده کرده و او را به پیشرفت علم  همگام سازید. 
از فواید دیگر اینترنت اشیا در این است که کودکان به فعالیت‌هایی تشویق می‌شوند که به خیره شدن به صفحه نمایش وابسته نباشد. چه برای بازی، چه برای یادگیری یا سرچ در فضای مجازی.

 

وقتی صحبت از تداخل اینترنت اشیا در حریم خصوصی کودکان می شود، والدین باید چه نگرانی هایی را در نظر بگیرند؟

 

این روزها خود اسباب‌بازی‌ها "هوشمند" می‌شوند. آنها می‌توانند به کمک WIFI یا کابل به اینترنت متصل شوند. برخی از والدین برای کمک به مراقبت از فرزندان خود، مانیتور و دوربین‌های کودک، متصل به WIFI خریداری کرده‌اند. در اصل هیچ مشکلی با هیچ یک از این موارد وجود ندارد، اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان این دستگاه‌ها به امنیت دستگاه‌ها توجه کمتری کرده‌اند و این می‌تواند باعث شود که دستگاه مورد نظر هک شود. ناگهان والدین متوجه می‌شوند که مکالمات خصوصی فرزندشان با عروسک‌شان به یک سرور راه دور رفته است و خدا می‌داند چه کسی توانسته راهی برای ورود به منزل شما با استفاده از این تکنولوژی پیدا کند. 
بنابراین توصیه من این است اگر قصد خرید یک اسباب بازی یا وسیله متصل به اینترنت اشیا را برای استفاده در خانه دارید، فقط از یک برند معتبر خریداری کنید و به طور کامل بررسی کنید که استانداردهای امنیتی موجود را داراست یا خیر. هرگز از لاگین پیش‌فرض یا رمز عبور پیش‌فرض استفاده نکنید و بررسی کنید که آیا تنظیمات امنیتی قابل به‌روز‌رسانی و تغییر هستند یا خیر. اگر موارد بالا امکان‌پذیر نبود آن را نخرید.
 

در استفاده از اینترنت اشیا والدین باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟

 

 


 

 

اینترنت اشیا یک تکنولوژی نوپا است و وابسته به اینترنت و هوش مصنوعی می‌باشد. در حال حاضر نمی‌توان به طور کلی استفاده از اینترنت اشیا را برای کودکان توصیه کرد یا کودکان را از آن منع کرد. باید مثل بسیاری دیگر از ابزارهای تکنولوژی که در دسترس کودکان است، روی اینترنت اشیا نیز مدیریت و نظارت والدین صورت پذیرد.
اینترنت اشیا خوبی‌های زیادی دارد مثلا یک اسباب‌بازی ساده به شکل یک سگ را در نظر بگیرید، درست است که در ظاهر یک اسباب‌بازی ساده است اما از داخل مملو از فناوری‌های پیچیده‎ای است که می‌تواند کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهد. مثلا می‌تواند ضربان قلب را اندازه‌گیری کند یا علائم حیاتی را بسنجد و در صورت بروز مشکل هشدار دهد و فرد را مطلع سازد. چه بسا یک اسباب‌بازی ساده بتواند جان یک فرد را نجات دهد.  
البته همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، می‌تواند خصوصیات بدی هم داشته باشد. مثلا فرض کنید یک عروسک باربی در اتاق کودک وجود داشته باشد و بتواند مکالمات را ضبط و آن را به یک کامپیوتر دیگر ارسال کند و یا همان مشکلات هک که پیش‌تر توضیح داده شد. نمی‌توان این موارد را مشکل دانست اما به هر حال مواردی هستند که نیاز به بررسی و نظارت بیشتر والدین دارد تا سلامت خانواده را از همه لحاظ کاملا حفظ کنند. 
 

سخن پایانی

 

اینترنت اشیا، یک ابزار قدرتمند ساخت بشریت است که باعث تسهیل بسیاری از کارها می‌شود. مثلا می‌تواند قبل از ورود شما به خانه سیستم گرمایشی را روشن کند و یا با تشخیص پلاک اتومبیل شما درب پارکینگ را خودکار باز کند یا وقتی که در خانه نیستید بتوانید اجاق را روشن یا خاموش کنید و بسیاری موارد دیگر، که در طول مقاله نیز به آنها اشاره شد.  
همه موارد بالا نشان‌دهنده این است که اینترنت اشیا چقدر قدرتمند و مفید، برای بشر است و در تسهیل بسیاری از کارها می‌تواند به افراد کمک کند. اما به هر حال به‌ خاطر مسائل امنیتی گاها با مشکلاتی نیز روبه‌رو می‌شویم که نیاز است با نظارت و حساسیت بیشتری از این ابزار مفید استفاده کنیم.
کودکان در آینده بیشتر با این ابزار‌ها سروکار خواهند داشت. چون روز به روز تکنولوژی رو به پیشرفت است و هوش مصنوعی و استفاده از اینترنت اشیا رو به گسترش می‌باشد. بنابر‌این نیاز است که کودکان از اکنون با تکنولوژی‌های روز دنیا به خصوص آموزش iot آشنا شوند اما همانطور که در بالا گفته شد باید نظارت والدین هم بر این موارد انجام پذیرد تا کودکان به درستی بتوانند  از این ابزار بهره ببرند.
همیشه آموزش درست در عرصه تکنولوژی می‌تواند مفیدتر از هر‌چیز دیگری باشد. موسسه پل استار، یک موسسه شتابدهی استعداد با رویکرد یادگیری برنامه‌نویسی و دنیای تکنولوژی است که علاوه بر آموزش، کودکان و نوجوانان را با تکنولوژی‌های روز آشنا می‌سازد، و به آنها کمک می‌کند که با آنچه در جهان در حال رخ دادن است تعامل داشته باشند و به‌ نوعی به‌ روز باشند. با مشاورین ما در ارتباط باشید تا بهترین آموزش ها نصیب فرزندانتان شود.
 

با ما همراه باشید.
 

سپاس از نگاهتان
 

مراجع


https://www.internetmatters.org/hub/question/what-does-the-internet-of-things-mean-for-children-growing-up/
https://www.techtarget.com/iotagenda/definition/Internet-of-Things-IoT